Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Cestovní ruch zažívá letos období konjunktury

10.8.2017  |  Iva Korgerová, zpráva ČSOB
  


LetadloCestovní kanceláře a agentury si po letech krize mnou ruce radostí. Prudký meziroční růst prodaných zájezdů může letos vyústit i v nový rekord v přijatých tržbách. Vyplývá to ze zjištění v rámci Indexu očekávání firem ČSOB věnovanému cestovnímu ruchu. Stávající maximum tržeb z roku 2008 činí 51,5 miliardy korun. Lidem rostou nároky na dovolenou, cestují více a častěji upřednostňují dovolenou „po vlastní ose“.


Ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tereza Picková pro letošní rok hovoří o zhruba pětinovém růstu počtu prodaných zájezdů. „Letošní nárůst je kolem dvaceti procent, některé cestovky mají i čtyřiceti procentní růst,“ přidává se marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz Michal Tůma. Podle orientačního šetření Českého statistického úřadu ještě loni tržby meziročně klesly o tři procenta, což odborníci na cestovní ruch připisují teroristickým útokům.

Rostoucí ekonomika a nižší nezaměstnanost jsou hlavními důvody růstu



„Češi si léto bez dovolené v přímořském letovisku dokážou představit jen velmi těžko a příznivý ekonomický vývoj s nízkou nezaměstnaností a rostoucími platy jejich cestovním tužbám dodává křídla. Cestovní kanceláře tento optimismus sdílejí, necítí se ohroženy ekonomikou ani teroristickými hrozbami,“ uvedl výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda.



U mladých je trendem individuální plánování dovolené přes internet



Devítiletá cesta na vrchol konjunktury obratu cestovních kanceláří a agentur neznamená, že až letos Češi začali cestovat stejně jako v roce 2008. V důsledku rozmachu internetu, referenčních systémů ubytování, low-costových letenek apod. se rozšířil trend individuálního cestování. Podle jednatelky teplické Tep Tour Anny Schönmannové je internet obrovský fenomén, který dal lidem individualitu. „To je asi ta největší změna v cestovním ruchu.“

Českému turistickému byznysu vévodí malé a střední CK



Český trh cestovních kanceláří (CK) je specifický. Většinu obratu zde netvoří velké cestovní kanceláře, ale naopak malé. Cestovní ruch se tak stále nachází v rukou malých a středních podnikatelů a má často charakter rodinného podnikání. Český zákazník se tak může těšit nevídané rozličnosti jednotlivých kanceláří a agentur. Klíčovými skupinami pro cestování s CK jsou rodiny s dětmi a aktivní senioři.

Češi už se nespokojí se základními službami



Jednatelka liberecké CK Karavan Hana Páclová připomíná i rostoucí nároky české klientely. „Češi nepožadují luxus, ale chtějí lepší ubytování. Před deseti lety stačil dvouhvězdičkový hotel, nyní se zákazníci vyptávají na doprovodné programy pro děti, výlety a dávají přednost all inclusive hotelům, aby se nemuseli starat o nápoje. Zákazníci jsou ochotnější si i připlácet za hotel na pláži.“

Cestovní ruch omezují spíše regulace než terorismus



Více než měnící se kurzy koruny nebo živelné pohromy a teroristické útoky ohrožuje podnikání cestovních kanceláří stát se svými regulacemi. CK zájezdy organizují, proto podléhají vysoké regulaci, aby byl spotřebitel chráněný před úpadkem a neměl problémy se dostat z dovolené domů. Reakcí na digitální trh je chystaná evropská směrnice o souborných cestovních službách, která bude účinná od července příštího roku. „Když si koupíte přes web letenky, vždy vám prodejce začne nabízet i ubytování či autopůjčovnu. Jenže pokud prodáváte více než jednu službu, měl byste jako prodejce splňovat podmínky cestovní kanceláře a platit pojištění a řídit se i dalšími zákony,“ vysvětluje Tereza Picková. Směrnice nevytvoří z prodejců letenek cestovní kanceláře, ale řeší ochranu spotřebitele a ukládá povinnosti i obchodníkům. Nově tak zákazník může bezplatně zrušit svou dovolenou, pokud se cena za souborné cestovní služby zvýší o osm a více procent, může požadovat ubytování tří nocí navíc, pokud nebude možné opustit destinaci v důsledku přírodních katastrof nebo občanských nepokojů apod.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Jaké nabízí odměny banky v květnu?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy Air Bank nabízí svět výhod Unity. Česká spořitelna a UniCredit Bank vám dá odměnu za půjčku. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v květnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku.

Pro Česko z Evropské unie 70 miliard korun ročně

Obrázek:Rrůstový graf K výročí 20 let od vstupu České republiky do Evropské unie, které připadá na 1. května, zveřejňujeme dopady členství v EU na českou ekonomiku a společnost. Co nám dle ekonomické analýzy....

Žebříček běžných účtů v květnu. Nově je hodnocen i účet od Partners Banky

Obrázek: Žebříček Finparády Žebříček běžných účtů v květnu. Nově jsme do hodnocení zařadili i běžné účty od Partners Banky. První místo obhájila MONETA Money Bank, druhé místo patří České spořitelně a na třetím místě je Komerční banka. Jaké je další pořadí?

všechny články v rubrice









   
 
Minutová půjčka
Minutová půjčka od 4,8 % p.a. Samozřejmě
Raiffeisenbank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz