Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Banky a kybernetické útoky

17.5.2024  |  Tomáš Smetana, zpráva MONETA a mBank | foto: Pixabay
  


Češi považují kybernetické hrozby za vážnější než ty fyzického typu, například v podobě krádeže osobních věcí. Za největší riziko považují podvody při placení, kdy se mohou setkat například se zneužitím platební karty, podvodnými platebními bránami či platbami na podvodných e-shopech. Například MONETA Money Bank v loňském roce zabránila 6 900 transakcím, při kterých klientům zachránila 123 milionů korun. Nejčastěji se objevovaly takzvané bazarové podvody, následované těmi investičními a vishingem.



MONETA loni odrazila téměř 7 tisíc kybernetických útoků.



Díky systémům banky i vzdělávání klientů meziročně klesl počet podvodných transakcí. MONETA navíc zabránila více kybernetickým útokům než v roce 2022, a to o téměř dva tisíce. Stejný trend pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku, zároveň však roste sofistikovanost pokusů o podvod.

„Pozorujeme, že pachatelé kybernetických podvodů průběžně mění svoje strategie. Zatímco v loňském roce si běžný podvodník vystačil jen se smyšleným článkem o jednoduchém zbohatnutí známých osob, nyní je větší rozmach investičních kampaní na sociálních sítích, často s podporou DeepFake audio vizuálu,“ říká Jan Šitavanc, senior manažer kybernetické bezpečnosti skupiny MONETA.

V poslední době banka eviduje podvodné e-mailové či SMS zprávy na klienty Monety, které se vydávají za oficiální komunikaci banky a které žádají o aktualizaci digitálních kanálů banky. Jedná se například o výzvu k aktivaci mobilní aplikace Smart Banka pomocí zaslaného odkazu nebo o e-mail, který klienta vyzývá k odblokování internetového bankovnictví.

Pokud má klient podezření, že komunikuje s podvodníkem nebo mu přišel takto podezřelý e mail, doporučujeme zavolat do banky a vše si ověřit. Kontaktní centrum Monety za první tři měsíce letošního roku vyřídilo 4 000 hovorů, z nichž v 65 % se skutečně jednalo o určitou formu pokusu o kybernetický podvod.

„Na konci dubna jsme na naši blokační linku nasadili VoiceBota. Klientům volajícím z telefonního čísla, které máme v naší databázi, ihned nabídne možnost blokace karet a digitálních kanálů. Následně informuje klienta, že může vyčkat na spojení s operátorem, případně může zavěsit a Moneta ho bude kontaktovat zpět. Výhodou tohoto řešení je, že klient může ihned zablokovat všechny případné účty, kde by mohly být jeho peněžní prostředky zneužity,“ řekl Patrik Torhan, vedoucí kontaktního centra skupiny MONETA.

Lidé by k přihlašování do internetového bankovnictví měli využívat pouze oficiální aplikace svých bank. V případě, že mobilní aplikace nepoužívají, by se měli přihlašovat jen přes oficiální internetové stránky své banky, rozhodně ne z žádného e-mailu nebo odkazu ve vyhledávači. Zároveň by nikomu neměli sdělovat své přihlašovací údaje, číslo platební karty nebo potvrzovací kód z SMS zprávy. Banka po klientech tyto údaje nikdy nežádá, a to ani telefonicky, ani e-mailem.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Češi se obávají kybernetických hrozeb více než krádeže osobních věcí



Digitální svět se stává prostorem, kde je stále více podvodníků. Ti jsou kreativní, proto je k ochraně osobních financí zapotřebí opatrnosti a důslednosti. Nedávný průzkum mBank ukázal, že více než dvě třetiny Čechů (68 %) si uvědomují hrozbu úniku citlivých nebo osobních dat, o trochu méně respondentů (63 %) pak má obavy o bezpečnost každodenních financí – zneužití své karty nebo účtu.

Je zřejmé, že Češi sofistikovanost kybernetických podvodů vnímají a mnohé z nich znají. Například 23 % Čechů už nakoupilo na podvodném e-shopu a 19 % má zkušenost s tím, že se z nich někdo prostřednictvím podvrženého telefonního čísla pokusil vylákat citlivé údaje či peníze.

„V mBank jsme vsadili na bezpečnost a ochranu financí našich klientů a ti to opravdu oceňují. I data z tohoto průzkumu potvrdila, že je to správné. Klienti se hrozbám jen těžko vyhnou, a jelikož jsou podvodníci čím dál sofistikovanější, vyvíjíme nové funkcionality a služby, které klientům pomáhají jejich peníze ochránit. Proti podvodným telefonátům mohou například využít funkci ověření volajícího – v mobilní aplikaci mBank si jednoduše ověří, že opravdu komunikují se zaměstnancem mBank a nikoliv s podvodníkem. Pro bezpečné nákupy on-line mohou využít virtuální eKartu, která je velmi oblíbená. Díky ní nakupují na internetu mnohem bezpečněji, protože peníze na této dobíjecí kartě jsou odděleny od hlavního účtu,“ říká Paweł Kucharski, generální ředitel mBank pro Českou republiku.

Hrozby v souvislosti se zabezpečením jejich zařízení, například mobilu či počítače, a využívaných on-line služeb (sociální sítě, wifi apod.) si naplno uvědomuje 63 % respondentů. „Ve vztahu ke kybernetickým hrozbám je bariérou naší opatrnosti lenost a nepraktičnost. Dobře se nám dodržují bezpečnostní prvky, které souvisejí s dlouhodobým nastavením. Je totiž jednoduché si jednou nastavit heslo k wi-fi a i telefon máme uzamčený vždy, pokud se uzamyká sám. Složitější ale je vymýšlet pro každou službu unikátní heslo – a hlavně si ho pak pamatovat. V mBank to vnímáme, a proto vytváříme bezpečnostní funkcionality tak, aby byly snadno dostupné, co nejjednodušší a klienti jich využívali co nejvíce,“ vysvětluje Tomáš Mika, expert mBank na kybernetickou bezpečnost.

„Kromě toho, že lidem poskytujeme nástroje na ochranu peněz, dlouhodobě zvyšujeme povědomí o možných digitálních hrozbách v rámci kampaně #NaBezpečnostiZáleží. Našim klientům pravidelně připomínáme téma bezpečnosti jejich peněz a zásady, které by měli dodržovat. Minulý rok jsme pro klienty a širokou veřejnost připravili další vlnu edukativní kampaně, jejíž součástí byl i Test bezpečnosti, do kterého se zapojilo více než 51 tisíc lidí. Úspěšnost byla 73 procent. Je tedy vidět, že naše aktivity na poli bezpečnosti dávají smysl, a v našem úsilí budeme nadále pokračovat,“ dodává Paweł Kucharski.

Žebříček běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Sjednání běžného účtu Obrázek: Pokračuj



      
  






všechny články
Dále v rubrice

Visa nebo Mastercard? Čechům na tom nesejde

Obrázek: Platební karta Dva celosvětově dominující provozovatelé platebních karet převládají i u Čechů. Téměř žádný Čech nemá od své banky jinou kartu než Visa nebo Mastercard. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace...

V říjnu ceny povinného ručení vzrostly

Obrázek: Řízení auta Náklady na povinné ručení se v říjnu zvýšily. Aktuálně se náklady na pojištění typického vozidla pohybují přes 7 tisíc korun. Více nám napoví index povinného ručení...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

U které banky zvládnete nabít kredit telefonu pomocí Smartbankingu?

Obrázek: Mobilní telefon v ruce Nabíjíte si kredit na svém mobilním telefonu pomocí Smartbankingu vaší banky? Řada bank tuto funkci, která klientům usnadní každodenní život nabízí, ale najdou se i takové, které ji ve své nabídce nemají. Díky které bance si kredit na mobilu nabijete...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies