Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Podvodníci na telefonu. Jak ochránit svoje finance před krádeží?

15.11.2023  |  Tomáš Smetana, zpráva lesensky.cz | foto: Shutterstock
  


Přestože policie i finanční instituce opakovaně varují před telefonáty podvodníků vydávajících se za zástupce bank a dalších organizací, tento druh trestné činnosti stále přibývá. Průměrná výše ukradených peněz přitom podle kriminalistů dosahuje zhruba k 400 tisícům korun, výjimkou ale nejsou ani milionové krádeže. Nechat se oklamat je snazší, neboť podvodníci pravidelně vylepšují své metody.



Jen v roce 2022 řešila policie v České republice více než osmnáct a půl tisíce případů souvisejících s kyberkriminalitou. Oproti předchozímu roku jde o prakticky stoprocentní nárůst. Mnoho případů však není hlášeno vůbec. Kromě online podvodů přibývají také podvody po telefonu. Poměrně novými metodami zlodějů jsou například tzv. vishing nebo spoofing.

„Vishing je typ podvodného volání, které se z člověka snaží vylákat citlivé údaje či jej rovnou přimět k převodu peněz. Útočníci se často vydávají za bankéře, makléře či policisty a využívají různé formy psychologického nátlaku, aby oběti dostali tam, kam potřebují,“ přibližuje Jan Nedělník, ředitel společnosti Konecta Czech a Hungary, která se specializuje na outsourcing zákaznických služeb.

Falešný bankéř či investiční poradce



Typickým příkladem, na který už letos řada bank své zákazníky upozornila, je scénář, kdy se podvodníci snaží přimět lidi, aby si mysleli, že jsou ohroženy jejich finance. Útočník se obvykle vydává za zaměstnance banky a říká volajícímu, že jeho účet byl napaden. Jediným východiskem z dané situace má být odeslání financí na bezpečný účet či jejich vložení do bezpečného bankomatu.

Kromě falešného bankéře oběti často kontaktuje i další komplic vydávající se typicky za policistu. Realističnost celého podvodu mnohdy zloději ještě zdokonalují použitím metody známé jako spoofing, kdy dokážou napodobit jakékoli jiné telefonní číslo. Člověku se tak na mobilním telefonu skuteční zobrazí, že mu volá policie či jeho banka.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde

„Triky a vyjednávací techniky podvodníků jsou velmi propracované. Zdařile napodobují chování zaměstnanců klientského centra a umí si klienta pod záminkou falešného bankéře, zástupce vybrané instituce či bezpečnostního experta získat na svoji stranu,“ doplňuje Petr Zíma, manažer České spořitelny pro klientskou bezpečnost a bankovní identitu.

Neustále se zvyšující úroveň dovedností útočníků potvrzuje i Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů v Komerční bance. „Řešil jsem případ, kdy útočník napsal e-mail s pomocí umělé inteligence, která okopírovala styl nadřízeného z korespondence dostupné na internetu. I on sám následně říkal, že by podle použitých slovních obratů uvěřil, že to sám napsal,“ uvádí.

Na hesla se banka nikdy neptá



Základem toho, jak podvodníkům neskočit na jejich finty, je být ostražitý. „Bankovní společnosti za žádných okolností nežádají po klientech citlivé údaje, jako jsou hesla, CVV kódy a podobně. Pokud k takové situaci během hovoru dojde, jedná se s vysokou pravděpodobností o podvod,“ varuje Jan Nedělník.

V momentě, kdy se člověk cítí pod tlakem či si zkrátka v dané situaci není jistý, měl by telefonát raději ukončit a vzít si čas na rozmyšlenou. Veškeré obdržené informace si může následně nechat ověřit u své bankovní společnosti či jiné instituce. „Pokud má náš klient během hovoru s kolegy z kontaktního centra jenom stín pochybnosti o tom, jestli mu skutečně volá někdo z banky, vždy klientovi doporučujeme hovor ihned ukončit a neprodleně nám zavolat na naši blokační linku,“ doporučuje Jana Pokorná, tisková mluvčí pro Air Bank.

Jakmile dotyčná osoba zjistí, že podvodníkovi naletěla, je nezbytné co nejrychleji kontaktovat svoji banku. V některých případech lze ještě transakci včas zastavit a finance klienta ochránit.

Žebříček bankovních účtů Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Sjednání běžného účtu Obrázek: Pokračuj


      
  



reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,4 % p.a. u měsíčního vkladuvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3,50 % p.a.více




všechny články
Dále v rubrice

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Fio banka nabízí nově založení i správu DIP v Internetbankingu

Obrázek: Žena u počítače Fio banka rozšiřuje možnosti správy vlastních investic dostupné v internetovém bankovnictví. Kromě funkce založení Dlouhodobého investičního produktu v Internetbankingu zde klienti najdou i možnost jeho správy. Nabízejí i další banky sjednání a správu DIP...

Nový žebříček hypotečních úvěrů

Známe nejlepší poskytovatele hypotečních úvěrů. První místo patří MONETA Money Bank, na druhém místě je Fio banka, třetí místo zaujala Air Bank...

Komerční banka hlásí miliontého uživatele mobilní aplikace KB+

Obrázek: mobilní telefon v ruce Klienti si mobilní aplikace bank oblíbily. Pravidelně je používá osm z deseti Čechů. Uživatelé mobilních bankovních aplikací přibývají. Komerční banka nyní přivítala miliontého uživatele své bankovní aplikace KB+, kterou spustila v první polovině tohoto roku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies