Na koho se obrátit při neshodách s pojišťovnou?
15.8.2022 | Jan Bachura, zpráva ČAP | |
Podle aktuálního průzkumu by se Češi při neshodách s pojišťovnou nejčastěji obraceli na Českou asociaci pojišťoven. A to buď přímo, nebo skrze Kancelář ombudsmana ČAP, jejímž hlavním úkolem je ochrana spotřebitele. V loňském roce Kancelář ombudsmana ČAP řešila 207 sporů v oblasti neživotního pojištění, třetinu se podařilo uzavřít smírem obou stran.
Téměř dvě třetiny populace už někdy slyšely o České asociaci pojišťoven (ČAP), pětina pak ví, že existuje ombudsman České asociace pojišťoven. „Pokud člověk zná Českou asociaci pojišťoven, je pravděpodobné, že bude znát i její Kancelář ombudsmana. Nejčastěji ji přitom znají muži a vysokoškoláci – ti mívají obecně větší přehled o dění ve finančním odvětví,“ říká Jana Hamanová z agentury SC&C, která realizovala pro Českou asociaci pojišťoven průzkum na toto téma. Neshody rozřeší asociace, ne soudy Pokud by Češi měli problém s pojišťovnou, je to právě Česká asociace pojišťoven, na kterou by se obrátilo 38 % respondentů. Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven by byla volbou pro 23 %. „Kancelář ombudsmana ČAP byla založena v roce 2018 na ochranu spotřebitele. Jejím úkolem je zajistit nestranné, a především rychlé a spravedlivé mimosoudní řešení spotřebitelských sporů souvisejících s neživotním pojištěním,“ vysvětluje Alena Macková, ombudsmanka České asociace pojišťoven. Na soud by se v případě neshod s pojišťovnou obrátilo 14 % respondentů. Soudní cesta je přitom bližší mužům, případně mladším a vzdělanějším lidem. Finančního arbitra by oslovilo 5 % osob a obdobné procento by problémy řešilo s Českou národní bankou. Třetina sporů končí smírem V roce 2021 řešila Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven 207 sporů klientů s pojišťovnami, v 86 % případů se jednalo o problémy s likvidací pojistné události (nevyplacení pojistného plnění). Nejčastěji, ve 14 % případů, se týkaly pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ke smíru pak došlo v téměř třetině sporů. „Průměrná doba vyřešení sporu byla 41 dní. V porovnání s řízením před soudem je to několikanásobně kratší doba. To je však jen jedna z mnoha výhod mimosoudního řešení sporů intervencí Ombudsmana ČAP. Můžeme s potěšením konstatovat, že pojišťovny dohodnuté řešení vždy respektují,“ uzavírá Alena Macková.
všechny články | |
Dále v rubrice
V říjnu ceny povinného ručení vzrostly
Náklady na povinné ručení se v říjnu zvýšily. Aktuálně se náklady na pojištění typického vozidla pohybují přes 7 tisíc korun. Více nám napoví index povinného ručení...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Ženy více investují
Ženy začínají více investovat, a to i přes své nižší platy. Co uvádějí data zveřejněná z interní statistiky platformy Investown? Více se dočtete v našem článku...
|
Češi a investice do nemovitostí v zahraničí: Co všechno nabízí Hypotéka bez hranic od ČSOB?
Zájem Čechů o koupi zahraničních nemovitostí v místech, kam jezdí na dovolenou, stále roste. Nejžádanější destinací zůstává Španělsko následované Itálií, Slovenskem, Chorvatskem, Rakouskem a Albánií. Vedle tradičních evropských lokalit se Češi ale poohlížejí...
|
všechny články v rubrice
|