Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

K zaslání peněz již nebude nutné číslo účtu příjemce. Stačí telefonní číslo nebo email

31.5.2022  |  Jan Bachura, zpráva ČBA
  


Obrázek: MobilOd příštího roku bude možné poslat platbu na cizí účet pouze se znalostí telefonního čísla jeho majitele. Česká bankovní asociace ve spolupráci s Českou národní bankou spolupracují na projektu nové služby tzv. plateb na kontakt, která zjednoduší posílání peněz mezi lidmi. Namísto čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví bude stačit zadat mobilní číslo příjemce platby.


Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel bankovních účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Banka odesílatele se po zadání platby s registrem spojí a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu, na který poté platbu odešle. Do realizace projektu se zatím přihlásilo devět tuzemských bank. Příjem plateb na kontakt bude umožněn pouze klientům bank zapojených do této nové služby, kteří se k jejímu využívání přihlásí prostřednictvím své banky a provážou svůj bankovní účet se svým telefonním číslem.

„Podobné služby již fungují v zahraničí, kde jsme se inspirovali – například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku. Předpokládáme, že službu budeme moci spustit od nového roku, pokud testování neodhalí nečekané komplikace a budou připraveny i jednotlivé banky, které se v současné době na projektu podílejí. Začínáme s mobilními čísly, ale do budoucna by se systém mohl rozšířit i o další možné kontakty pro párování s číslem účtu jako například o emailové adresy,“ uvedl Oldřich Dědek, člen bankovní rady České národní banky, který dohlíží na sekci řízení rizik a podpory obchodů, jež projekt na straně České národní banky řídí.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde


Testování funkcí nového systému bude spuštěno v letních měsících letošního roku. Systém bude fungovat díky České národní bance, která povede registr s nahlášenými páry čísel bankovních účtů a telefonních čísel. Systém provozovaný centrální bankou tak na základě dotazu ze strany banky plátce zjistí, jestli je telefonní číslo v registru uvedeno, a v kladném případě sdělí tázající se bance odpovídající číslo bankovního účtu příjemce.

„Kopírováním nebo přepisováním čísla bankovního účtu často dochází ze strany klientů k chybám, které banky musí následně řešit. V lepším případě chybně zadané číslo účtu neexistuje, což umí systémy bank odhalit. Bohužel se ale stává, že zadáním třeba nesprávného kódu banky peníze dorazí na úplně cizí konto. Od plateb na kontakt si vedle většího pohodlí pro klienty slibujeme méně takových omylů a další urychlení platebního styku,“ říká Tomáš Hládek, expert České bankovní asociace pro platební styk.

Platby na kontakt jsou další významnou inovací v platebním styku z poslední doby. Stále větší oblibu si u klientů českých bank získávají okamžité platby, které se na trhu poprvé objevily v roce 2018 a které v současné době svým klientům nabízí již 12 bank. Peníze se jejich prostřednictvím převedou v režimu 24/7 mezi libovolnými účty za několik vteřin. Odpadá tak prodlení mezi zadáním a připsáním platby na účet. I proto je dnes už každá pátá transakce v režimu okamžité platby.





Jaké banky poskytují okamžité platby?



Následující tabulka uvádí přehled toho, jaké banky na českém trhu umožňují či neumožňují svým klientům využívat tzv. okamžité platby.

Banka Okamžité platby
Air Bank ANO
Banka CREDITAS ANO
Česká spořitelna ANO
ČSOB / Poštovní spořitelna ANO
Equa bank ANO
Expobank NE
Fio banka ANO
Hello bank! NE
J&T Banka ANO
Komerční banka ANO
mBank ANO
MONETA Money Bank ANO
Raiffeisenbank ANO
Trinity Bank NE
UniCredit Bank NE
Zdroj: Scott & Rose, stav k 5/2022


      
  


Související články:
Žebříček hypotečních úvěrů v prosinci

Investujte a my necháme vysadit strom, slibuje banka

Mobilní aplikace DoKapsy má již 100 tisíc uživatelů. Co klientům nabízí?

Denní zprávy

Žebříček rizikového životního pojištění v listopadu



všechny články
Dále v rubrice

Investujte a my necháme vysadit strom, slibuje banka

Obrázek: Graf Sucho a lesní požáry, kůrovec a odlesňování způsobují v Česku škody s dalekosáhlými dopady. Skupina ČSOB proto spojuje investice s výsadbou stromů. Klienti banky se tak mohou přímo podílet na výsadbě druhově...

Mobilní aplikace DoKapsy má již 100 tisíc uživatelů. Co klientům nabízí?

Obrázek: Mobil Lifestylovou mobilní aplikaci DoKapsy od ČSOB má ve svém mobilu již přes sto tisíc uživatelů. Nejvyužívanějšími službami jsou nákupy jízdenek v MHD a placení parkovného. Uživatelé mají k dispozici...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Žebříček rizikového životního pojištění v listopadu

Obrázek: Žebříček Finparády Na Finparádě došlo k aktualizaci žebříčku rizikového životního pojištění. První místo obhájila Allianz pojišťovna, druhé místo patří MetLife pojišťovně, na třetím místě nově skončila Simplea pojišťovna, na čtvrté místo se usadila...

všechny články v rubrice










   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz