Nedostupnost bydlení nutí Čechy rekonstruovat, hlavně koupelnu a kuchyň
21.4.2020 | Zdeněk Bubák, zpráva Wüstenrotu | |
Podle nedávného průzkumu společnosti Wüstenrot vnímají Češi vlastní bydlení jako nedostupné. A to jak z hlediska ceny, tak množství nabídek. Češi tuto situaci řeší třeba rekonstrukcemi, na které se v následujících pěti letech chystá 42 procent z nich. Změn dozná především koupelna a kuchyně.
Jen 20 % Čechů vnímá dostupnost nabídek bydlení jako dobrou z hlediska počtu možností, s ohledem na cenu je to dokonce pouze pro 16 % populace. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Wüstenrot. „Jak velký bude negativní dopad koronavirové krize na ekonomiku a tím zprostředkovaně i na realitní a hypoteční trh ve střednědobém horizontu teď nedokážu odhadnout. Klíčem bude budoucí nálada zájemců o bydlení, jejich očekávání a důvěra v ekonomické oživení – ve světle vývoje nezaměstnanosti a jejího dopadu na ekonomiku jako celek. Vývoj na realitním trhu tak bude značně rozdílný v jednotlivých krajích. Stále tu však zůstává převis poptávky nad nabídkou na trhu s bydlením, slabší koruna může také více motivovat ke koupi zahraniční zájemce. Zásadní je, jak rychle budeme schopni nastartovat ekonomiku co nejrychleji do „plného výkonu“ a jak moc se za dobu „hybernace“ zpřetrhají různé ekonomické vazby,“ vysvětluje Marian Holub, produktový manažer společnosti Wüstenrot. Dalším možným řešením bytové krize je tak rekonstrukce, kterou v následujících pěti letech plánuje 42 % Čechů. Rekonstrukce se dočká koupelna a kuchyň Nejčastěji se Češi chystají na rekonstrukci koupelny a kuchyně, a to v 46 %, resp. 42 %. „Každá generace přistupuje k bydlení jinak. Mladí lidé nemyslí příliš na dlouhověkost, jde jim především o design za přijatelné náklady. Naopak střední věková skupina si už ráda za kvalitu připlatí a ti 55+ rádi počkají na to přesně vyhovující řešení,“ uvádí designérka Martina Pištěláková. Liší se i důvody, proč chtějí rekonstruovat. Zatímco 35 % mladých do 35 let uvádí rekonstrukci kvůli potřebám dětí, lidé starší 55 let zase myslí na možná omezení ve vyšším věku. Ta jsou důvodem pro rekonstrukci pro 48 % z nich. „Je to vlastně velmi logické. Ve vysokém věku se zhoršuje pohyblivost, obratnost a je tak nejen problematické dostat se do některých částí bytu, k vysokým poličkám, do vany apod., ale i případné pády by měly mnohem vážnější následky,“ doplňuje Jiří Procházka, produktový manažer společnosti Wüstenrot.  Autor: Wüstenrot Na rekonstrukci padnou úspory a stavebko Přes polovinu Čechů (53 %) plánuje rekonstruovat z vlastních úspor. Těch má čtvrtina respondentů jen do 50 tisíc korun.@@Adverts_middle@@Dalších 25 % plánuje využít své stavební spoření. „Stavebko je díky státní podpoře jedním z nejvýhodnějších spořicích produktů na trhu, proto je tak oblíbené. Momentálně je uzavřeno přes 3,2 milionu smluv ve fázi spoření, na kterých je uloženo na 360 miliard korun. A podle našeho průzkumu ho má 36 % lidí opakovaně,“ dodává Martin Fritsch, specialista výzkumu trhu a klientů ze společnosti Wüstenrot. Další vhodnou možností financování je například půjčka na rekonstrukci od stavební spořitelny. Wüstenrot ji nyní nabízí bez souvisejících poplatků za sjednání a to do konce června. Češi rekonstruují po částech Skoro ¾ Čechů už má s rekonstrukcemi zkušenosti. Zatímco 34 % Čechů provedlo drobné úpravy či výměnu nábytku, 36 % provedlo částečnou rekonstrukci a 23 % má za sebou již rozsáhlou rekonstrukci. Nejvíce se rekonstruovaly rovněž koupelny a kuchyně. O průzkumu: Průzkum Bydlení a finance realizovala pro společnost Wüstenrot nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Sběr dat proběhl on-line v listopadu a prosinci 2019 a zúčastnilo se ho 1 000 respondentů ve věku 18-99 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, místa a velikosti bydliště a vzdělání.
všechny články | |
Dále v rubrice
Banky lákají na odměny z kreditních karet. mBank mění strategii
S nástupem léta přichází na český trh změna v nabídce kreditních karet mBank. Banka představuje nový produkt mKreditka Travel, který se zaměřuje především na cestovatele. Co nabízí pro své klienty ostatní banky v rámci svých kreditních karet? Porovnali jsme jejich nabídku...
|
Spořicí účty a termínované vklady v červenci: Srovnání bankovní nabídky
Nejvyšší úrokové sazby spořicích účtů se i na začátku července 2025 stále drží na úrovni mezi 3 % a 4 % ročně, přičemž se konkrétní sazba odvíjí od výše vkladu a splnění určitých podmínek. Termínované vklady mají obvykle nižší úročení, ale poskytují fixní sazbu...
|
Produktové novinky bank v červnu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu června letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, mBank...
|
Banky i v létě lákají klienty na odměny a soutěže
Banky se i v letních měsících snaží zaujmout nové i stávající klienty prostřednictvím finančních odměn, slev i různých soutěží. Některé nabídky koncem června sice skončily, ale jiné naopak začaly. Přinášíme vám přehled aktuálních akcí, které banky nabízejí...
|
všechny články v rubrice
|