Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Krátkodobé problémy s úhradou závazků v období epidemie se v registrech SOLUS neobjeví

24.3.2020  |  Zdeněk Bubák, zpráva SOLUS
  


Obrázek: PenízeSdružení SOLUS, které vede registr neplatičů úvěrů, dnes zveřejnilo zprávu, ve které se píše, že klientům, kteří se dohodnou se svým věřitelem na odkladu úhrady splatných závazků v souvislosti s pandemií nemoci COVID-19, nehrozí zápis do negativních registrů tohoto sdružení. I přes složitou situaci však SOLUS doporučuje, aby klienti se svým věřitelem aktivně komunikovali a hledali společně řešení.


„Členové sdružení SOLUS vždy mají zájem aktivně se svými klienty řešit případné potíže s úhradou závazků, které vyplývají z uzavřených smluv. S ohledem na aktuální situaci přicházejí s dalšími vstřícnými návrhy. Je však nezbytné, aby klienti své věřitele o případných finančních problémech včas informovali,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

Srovnání nabídky půjček na českém trhu najdete zde

Ve vztahu k věřitelům doporučuje SOLUS klientům z řad spotřebitelů i podnikatelů dodržovat následující pravidla:
  1. Řešte případné potížeúhradou svých závazků aktivně a včas. Odklad splátek, jejich snížení či jinou úpravu splátkového kalendáře lze s věřiteli dohodnout, musí ale o potížích svého klienta vědět a včas nastavit nová pravidla smluvního vztahu.
  2. V případě potíží s úhradou závazků komunikujte s věřitelem ideálně písemně elektronickou formou. Jako druhé nejlepší řešení zvolte telefonát na zákaznickou linku. V souvislosti s opatřeními Vlády ČR se vyhněte osobní návštěvě poboček, pokud to není nezbytně nutné.
  3. Nežádejte o odklad plateb, pokud to skutečně není nutné s ohledem na vaší finanční situaci. Nastavení změněných parametrů u jednotlivých smluv je na straně věřitelů časově náročné, procesy s tím spojené nelze dostatečně automatizovat a vždy do procesu musí vstoupit lidský faktor. Pokud odklad plateb skutečně nepotřebujete, nedělejte si „splátkové prázdniny“ – zabíráte kapacitu pracovníků na straně věřitelů těm, kteří odklad skutečně potřebují.
Do činnosti sdružení SOLUS je zapojeno řádově 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií a P2P půjček.

Ke konci roku 2019 evidovalo sdružení SOLUS v největším registru dlužníků v ČR* závazek po splatnosti u 6,4 % dospělých občanů ČR (oproti 7,14 % ke konci 2018). Celkový dluh po splatnosti evidovaný u těchto 567 tisíc občanů dosáhl takřka 47 miliard korun (oproti 49,5 mld. Kč ke konci roku 2018).

* Registr fyzických osob, který sleduje závazky po splatnosti u spotřebitelů

Čtěte také zde:
Podmínky pro odklad splátek úvěrů a hypoték u jednotlivých bank. Jak o odklad zažádat?


Žebříček s nejlepšími hypotékami a spotřebitelskými úvěry podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky úvěrů - zde


Standardní pravidla pro zařazení fyzické osoby do Registru fyzických osob SOLUS:
  • Zápis do Registru FO provede členská společnost zpravidla po neuhrazení tří po sobě jdoucích splátek (u telekomunikačních operátorů při prodlení trvajícím minimálně tři měsíce od data splatnosti faktury). Výjimky tvoří začátek smluvního vztahu, kde lze dlužníka zařadit do registrů SOLUS již po dvou neuhrazených splátkách, na konci smluvního vztahu, kdy je dlouhodobě neuhrazena jedna poslední splátka, a v situaci, kdy věřitel v důsledku prodlení dlužníka odstoupil od smlouvy či zesplatnil úvěr.
  • U žádného z výše uvedených kritérií není doba prodlení před zápisem do registru kratší, než 30 dní, byť zákon umožňuje zařadit dlužníka do negativního registru hned poté, co byl na svůj dluh po splatnosti upozorněn. Členové sdružení SOLUS vždy dávají dlužníkům dostatečný prostor pro to, aby na upozornění o dluhu po splatnosti mohli reagovat, své závazky po splatnosti uhradit, a tím se vyhnout zařazení do registru. 
  • Výše neuhrazeného závazku musí dosáhnout minimálně 500 Kč, aby bylo zajištěno, že spotřebitelé nebudou do negativního registru zařazováni kvůli drobným dluhům v řádu jednotek či desítek korun.
  • Po uhrazení závazku po splatnosti je informace o úhradě dluhu v registru vedena jeden rok (u záznamů pocházejících z oblasti telekomunikačních služeb, distribuce elektrické energie nebo plynu) nebo tři roky (u záznamů pocházejících z finančních služeb: např. spotřebitelského úvěru, hypotéky apod.). I v tomto ohledu (výmaz 1 rok od úhrady dluhu) jsou pravidla Registru fyzických osob SOLUS mírnější, než umožňuje zákon.

SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.

SOLUS k dnešnímu dni sdružuje desítky společností z různých ekonomických sektorů. Jsou mezi nimi nebankovní finanční instituce, banky, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. Všechny tyto společnosti mohou díky členství ve sdružení SOLUS a prostřednictvím registrů SOLUS efektivněji řídit riziko u služeb, které poskytují.

Záznamy evidované v Registru fyzických osob sdružení SOLUS mohou spotřebitelé ověřit prostřednictvím písemného výpisu nebo službou SMS Výpis, která využívá buďto strukturovanou SMS nebo vlastní aplikaci pro chytré telefony se systémem Android a iOS (viz. QR kód pro stažení aplikace).





      
  


Související články:
Klienti Poštovní spořitelny mohou využívat služby i na pobočkách ČSOB

Šest častých mýtů ohledně refinancování hypotéky

Komerční banka snížila od začátku června úročení hypoték

Jak nakládat s penězi v době koronavirové krize? Spočítejte, za co utrácíte a kolik můžete ušetřit

Jak probíhá odkládání splátek úvěrů u bank?



všechny články
Dále v rubrice

Klienti Poštovní spořitelny mohou využívat služby i na pobočkách ČSOB

Obrázek: ČSOB ČSOB informovala, že klienti Poštovní spořitelny mohou kromě poboček České pošty také navštěvovat všechny pobočky ČSOB a využívat celou nabídku služeb této bankovní skupiny. Na pobočkách...

Šest častých mýtů ohledně refinancování hypotéky

Obrázek: Dům Rádi byste refinancovali hypotéku? Ale bojíte se vysokého penále? Toho, že banka nebude souhlasit? Nebo že refinancování je časově náročné? Ohledně refinancování hypoték panuje řada mýtů a nepravd...

Komerční banka snížila od začátku června úročení hypoték

Obrázek: Dům Komerční banka od 1. června 2020 snížila úrokové sazby u hypotečních úvěrů. Minimální výše sazby hypoték s nejčastější fixací 3 až 10 let do 80 procent LTV je 2,29 procenta ročně. Snížení...

Jak nakládat s penězi v době koronavirové krize? Spočítejte, za co utrácíte a kolik můžete ušetřit

Obrázek: Peněženka Ovlivnila koronavirová krize vaši ekonomickou situaci? Přišli jste o stabilní příjem nebo se toho obáváte? UniCredit Bank připravila tipy, které vám pomohou nelehkou situaci zvládnout. Je třeba si sestavit rozpočet...

všechny články v rubrice










   
 
Banka Creditas
Finanční společnost roku 2019
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz