Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Klienti bank myslí na budoucnost. Každý druhý se radí o alokaci úspor, ale jen třetina z nás je loajální své primární bance

16.4.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva EY
  
  


Obrázek: PenízePenzijní připojištění a stavební spoření je pro klienty bank stále atraktivní. Na důchod si spoří 43 % respondentů. Každý druhý konzultuje umístění úspor s někým blízkým. Pouze 35 % klientů má všechny své finanční produkty u jedné banky. Přinášíme vám závěry průzkumu EY Consumer Banking Survey 2018.


Čeští klienti bank výrazně více alokují své volné finance do penzijních fondů (43 %) než klienti z ostatních zemí regionu (22 %), v němž probíhal průzkum (mimo Česko ještě Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Rovněž počet klientů stavebních spořitelen je vyšší. „Důvodem je především roční příspěvek od státu a u penzijních fondů pak možnost daňového odpočtu v přiznání k dani z příjmu, obdobně jako u životního pojištění. Z dlouhodobého hlediska se tak tyto finanční produkty jeví jako perspektivní pro dlouhodobé pravidelné spoření,“ říká Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení consultingu a transakčního poradenství společnosti EY ve střední Evropě.

Penzijní připojištění nejvíce využívají respondenti ve věku 35 až 44 let (53 %), stejně jako stavební spoření (43 %). Průměr regionu je pak 25, resp. 23 %. Tento trend jde ruku v ruce s tím, jak mají pětatřicátníci nastartovanou kariéru, začínají se usazovat a zakládají rodinu.  

Účet ve dvou bankách není výjimkou



39 % respondentů využívá pro správu osobních financí dvou bankovních institucí a nesetrvávají pouze u své primární banky. Pouze jednu bankovní instituci má 35 % z dotazovaných. „Klienti hojně využívají možnost vedení účtu zdarma ve více bankách a nejsou už závislí pouze na jedné peněžní instituci. Snazší proces migrace od jednoho poskytovatele bankovních služeb k druhému je dalším z důvodů otevření více účtů. V sekundární bance většinou žádají o úvěr, spoří nebo sjednávají pojištění,“ uvádí Pavel Riegger a dodává: „Banka, u níž má klient největší obrat na účtu, by měla umět nabídnout nejvýhodnější produkty. S informacemi o platební historii a pohybech na účtu má příležitost pracovat na udržení klienta a jeho loajalitě.“

O výběru finančního produktu se radí každý druhý



Při výběru finančních produktů se 52 % klientů radí, co je pro ně vhodnější řešení, kdežto v zahraničí se radí o alokaci svých finančních prostředků jen 44 % oslovených. Znatelnější rozdíl v rozhodování o osobních financích je pak u klientů ve věku 25 až 34 let. Zatímco v zahraničí na sebe bere zodpovědnost 51 % klientů, v Česku je to pouze 38 %, ostatní se o alokaci svých peněz radí s někým dalším.

Přehled nabídky podílových fondů v ČR najdete zde

„Je pochopitelné, že mladší generace se o výběru účtu, spoření a případné investici radí s rodiči, přáteli, osobním bankéřem či finančním poradcem. V době, kdy jim končí studentské účty, začínají mít pravidelný příjem z prvního zaměstnání a osamostatňují se od rodičů, se potřebují rozhodnout, jaké bankovní produkty jsou pro ně relevantní a do budoucna perspektivní,“ vysvětluje Pavel Riegger a dodává: „Banky mají skvělou příležitost pracovat s daty, která již o klientech mají, a predikovat jejich chování do budoucna. Při tvorbě bankovních produktů by již nyní měly zohlednit nejen technologický pokrok, ale i vyvíjet bankovní aplikace v souladu s bankovními regulacemi, které teprve budou platné.“

S investicemi už pomáhají roboti



Právě mladší populaci věnují finanční instituce čím dál víc pozornosti ve snaze nalákat je nejen na běžné finanční produkty, jako jsou účet či úvěr, ale také na produkty v oblasti správy bohatství a investic. Takovým produktem může být například tzv. Robo-advisory, který není v českém prostředí zatím výrazně rozšířen, ve světě se však setkává s velkou oblibou. Více než 60 % lidí ve věku 18 až 34 let zvažuje investovat finance pomocí tohoto produktu. Robo-advisory je online platforma poskytující poradenství v oblasti pasivního investování založeného na automatizovaných algoritmech zajišťujících efektivní alokaci aktiv a vyvažování portfolia v reálném čase.

„Právě náhrada lidské práce tou ,robotickou‘ s sebou nese řadu výhod, které si již začínají uvědomovat i největší hráči na českém trhu. Z těch nejdůležitějších je to snížení operativních nákladů na správu portfolií a také výrazné zjednodušení procesu registrace klientů do platformy, kteří to mohou zvládnout online z pohodlí domova a to v průběhu několika minut,“ říká Pavel Riegger. Rostoucí oblibu pasivního investování potvrzují i globální statistiky – mezi lety 2011 a 2016 se tržní podíl pasivního investování zvýšil o 50 %. Do roku 2020 se očekává, že se podíl oproti roku 2011 více než zdvojnásobí.

O průzkumu

Mezinárodní průzkum EY Consumer Banking Survey 2018, který realizovala poradenská společnost EY, probíhal v 7 zemích (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Internetového dotazování se celkem zúčastnilo 3500 respondentů. V České republice vyplnil dotazník reprezentativní vzorek populace o 500 respondentech z řad klientů bank. Průzkum mapoval postoje a důvěru klientů ve finanční instituce, význam bank, porozumění klientům bank a míru jejich angažovanosti v interakci s bankovní institucí. Závěry vyplývající z průzkumu naznačují budoucí vývoj přístupu finančních institucí ke klientovi, který v období digitální transformace představuje velkou výzvu a vytváří příležitosti pro zlepšení bankovních služeb.



      
  


Související články:
Na trh investic vstoupil Revolut

Jak nastavit úrazovou pojistku? Hlavní riziko jsou úrazy s trvalými následky

Když začnete pravidelně investovat s UniCredit Bank, získáte odměnu ve výši dvou procent z investice

Česká pojišťovna nabízí noviku v autoasistenci

Česká softwarová firma digitalizuje banky v Evropě i v USA. Rozhovor s šéfem BSC



všechny články
Dále v rubrice

Na trh investic vstoupil Revolut

Obrázek: Investice Podle globální poradenské společnosti Accenture není vstup Revolutu na trh investic velkým překvapením. Revolut má navíc ve zvyku oznamovat všechny záměry svým zákazníkům transparentně...

Jak nastavit úrazovou pojistku? Hlavní riziko jsou úrazy s trvalými následky

Obrázek: Úraz Léto je čas dovolených a bohužel také zvýšeného počtu úrazů. Potvrzují to statistiky pojišťoven i záchranných služeb. Samozřejmě, že nejlepší ochranou je chovat se tak, aby k úrazu nedošlo...

Když začnete pravidelně investovat s UniCredit Bank, získáte odměnu ve výši dvou procent z investice

Obrázek: UniCredit Bank Pro vytvoření dostatečné finanční rezervy byste si měli odkládat podle odborníků alespoň desetinu měsíčního příjmu. Například v programu U invest Plus od UniCredit Bank můžete pravidelně...

Česká pojišťovna nabízí noviku v autoasistenci

Obrázek: Auto Pro řidiče v nouzi nabízí Česká pojišťovna novinku. Tou je možnost objednat si autoasistenci bez volání. Přivolat si na pomoc asistenční službu je nyní možné prostřednictvím mobilního telefonu připojeného...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz