Nákup zboží na firmu, pokud bude pořízený předmět sloužit k soukromým účelům, je nevýhodný
15.12.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva CEMI | |
Pokud si podnikatel koupí zboží určené pro osobní spotřebu na firmu, například vánoční dárek, tj. uvede při nákupu své IČ, přichází tak automaticky o řadu výhod, které požívají běžní občané. Jde o možnost odstoupení od kupní smlouvy nebo o záruku v délce dvou let. Také bude mít omezená práva při reklamačním řízení.
Povinností podnikatele je při každém nákupu uvádět své identifikační číslo. Prodejce je pak oprávněn se domnívat, že dané zboží bude kupující používat pro svou podnikatelskou činnost. Pokud podnikatel kupuje věc výhradně pro své soukromé účely, dobrovolně se tak okrádá o výhody spotřebitelů. Na ty je nahlíženo jako na slabší stranu v obchodním vztahu a v důsledku toho jsou legislativou před prodejcem více chráněni. Bez prokázání nepodnikatelského využití kupovaného zboží tak podnikatel přichází o možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů, neplatí pro něj klasická záruka 2 roky a v neposlední řadě musí počítat s omezenými právy v rámci reklamačního řízení. A to nejsou jediná negativa obchodního vztahu mezi dvěma podnikateli. Vzdát se ochrany spotřebitele je značně nevýhodné. „Proto každému podnikateli doporučuji, pokud si pořizuje věc, která nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, aby o tom včas zpravil prodejce a zbytečně se nevzdal práv a výhod spotřebitele,“ radí Zdeňka Beranová, lektorka předmětu Obchodní právo na institutu CEMI, který poskytuje roční online MBA a LLM studium pro manažery a podnikatele, a uvádí příklad: „Spotřebitel má ze zákona právo do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Podnikatel si ovšem nemůže nárokovat možnost vrácení zboží. Tuto výhodu mu může prodejce poskytnout pouze na základě svého dobrovolného rozhodnutí. Přesto je vhodné si důkladně pročíst všeobecné obchodní podmínky. Pokud je zde uvedeno, že obecně kupující má právo odstoupit, spadá do této obecné definice spotřebitel i podnikatel. Na podnikatele se tak vztahují podmínky stejné jako pro spotřebitele. Zda je to definováno záměrně či nedopatřením, nemusí podnikatele zajímat.“ O jaké výhody podnikatel přichází? Podnikatelé se také musí rozloučit s dvouletou zárukou na zakoupené produkty. „Mohlo by se tedy zdát, že prodejce nenese žádnou odpovědnost za vady. Ve skutečnosti tomu tak není. Zákonnou povinností prodejce je akceptovat pouze ty vady, které se vyskytovaly v okamžiku nákupu věci, nikoliv ty, které vznikly později. Z toho vyplývá, že kupující by měl věnovat maximální pozornost všem funkcím a parametrům výrobku již před jeho převzetím,“ vysvětluje Beranová. Pozdější reklamace zjevných vad bývá zpravidla značně komplikovaná. I zde platí možnost sjednat záruku za jakost, nejčastěji na dobu 12 měsíců. Bylo by mylné se domnívat, že 30denní lhůta pro vyřízení reklamace platí jak pro spotřebitele, tak i pro podnikatele. Konkrétní délka může být uvedena ve smlouvě či v reklamačním řádu prodejce. „V případě, že není stanovena, je nutné se řídit podle zákona, který prodejci určuje k odstranění vady přiměřenou lhůtu. Problém může nastat tehdy, pokud je náš názor na délku přiměřené lhůty odlišný od představy prodejce,“ podotýká Zdeňka Beranová. U reklamací neplatí známé pravidlo třikrát a dost V rámci reklamačního řízení může podnikatel požadovat odstranění vad nebo slevu z kupní ceny. Pokud by se však jednalo o podstatné vady, je oprávněn požadovat výměnu věci za novou, případně od smlouvy odstoupit. Další rozdíl mezi spotřebitelem a podnikatelem můžeme nalézt při řešení opakovaného výskytu vad. „Spotřebitel má možnost odstoupit od smlouvy v případě, pokud by se identická vada i přes opravu třikrát opakovala. Podnikatelé tuto přednost postrádají,“ dodává Zdeňka Beranová.
všechny články | |
Dále v rubrice
Velké srovnání dětských spořicích účtů
Kapesné dostává od svých rodičů přes 65 % dětí, jeho průměrná částka činí 600 Kč. Jak s takovým kapesným naložit? Možností je dětský spořicí účet. Podrobné srovnání spořicích účtů pro děti naleznete v našem článku...
|
Banky lákají podnikatele na odměny
Některé tuzemské banky s příchodem podzimu začaly nabízet pro své klienty z řad podnikatelů různé nabídky a bonusy. O které banky se jedná a na jaké odměny podnikatele lákají...
|
Visa nebo Mastercard? Čechům na tom nesejde
Dva celosvětově dominující provozovatelé platebních karet převládají i u Čechů. Téměř žádný Čech nemá od své banky jinou kartu než Visa nebo Mastercard. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace...
|
U které banky zvládnete nabít kredit telefonu pomocí Smartbankingu?
Nabíjíte si kredit na svém mobilním telefonu pomocí Smartbankingu vaší banky? Řada bank tuto funkci, která klientům usnadní každodenní život nabízí, ale najdou se i takové, které ji ve své nabídce nemají. Díky které bance si kredit na mobilu nabijete...
|
všechny články v rubrice
|