Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nákup zboží na firmu, pokud bude pořízený předmět sloužit k soukromým účelům, je nevýhodný

15.12.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva CEMI
  
  


ZbožíPokud si podnikatel koupí zboží určené pro osobní spotřebu na firmu, například vánoční dárek, tj. uvede při nákupu své IČ, přichází tak automaticky o řadu výhod, které požívají běžní občané. Jde o možnost odstoupení od kupní smlouvy nebo o záruku v délce dvou let. Také bude mít omezená práva při reklamačním řízení.


Povinností podnikatele je při každém nákupu uvádět své identifikační číslo. Prodejce je pak oprávněn se domnívat, že dané zboží bude kupující používat pro svou podnikatelskou činnost. Pokud podnikatel kupuje věc výhradně pro své soukromé účely, dobrovolně se tak okrádá o výhody spotřebitelů. Na ty je nahlíženo jako na slabší stranu v obchodním vztahu a v důsledku toho jsou legislativou před prodejcem více chráněni.

Bez prokázání nepodnikatelského využití kupovaného zboží tak podnikatel přichází o možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů, neplatí pro něj klasická záruka 2 roky a v neposlední řadě musí počítat s omezenými právy v rámci reklamačního řízení. A to nejsou jediná negativa obchodního vztahu mezi dvěma podnikateli.

reklama

Malý Tarif - bez absurdních poplatkůvíce
Equa běžný účet - 0 Kč za výběr ze všech bankomatů v ČRvíce
Velký Tarif - 3 měsíce na zkoušku zdarmavíce

mKonto - běžný účet bez poplatkůvíce

mKonto Business - účet pro podnikatele, který máte rádivíce


Vzdát se ochrany spotřebitele je značně nevýhodné. „Proto každému podnikateli doporučuji, pokud si pořizuje věc, která nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, aby o tom včas zpravil prodejce a zbytečně se nevzdal práv a výhod spotřebitele,“ radí Zdeňka Beranová, lektorka předmětu Obchodní právo na institutu CEMI, který poskytuje roční online MBA a LLM studium pro manažery a podnikatele, a uvádí příklad: „Spotřebitel má ze zákona právo do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Podnikatel si ovšem nemůže nárokovat možnost vrácení zboží. Tuto výhodu mu může prodejce poskytnout pouze na základě svého dobrovolného rozhodnutí. Přesto je vhodné si důkladně pročíst všeobecné obchodní podmínky. Pokud je zde uvedeno, že obecně kupující má právo odstoupit, spadá do této obecné definice spotřebitel i podnikatel. Na podnikatele se tak vztahují podmínky stejné jako pro spotřebitele. Zda je to definováno záměrně či nedopatřením, nemusí podnikatele zajímat.“

O jaké výhody podnikatel přichází?



Podnikatelé se také musí rozloučit s dvouletou zárukou na zakoupené produkty. „Mohlo by se tedy zdát, že prodejce nenese žádnou odpovědnost za vady. Ve skutečnosti tomu tak není. Zákonnou povinností prodejce je akceptovat pouze ty vady, které se vyskytovaly v okamžiku nákupu věci, nikoliv ty, které vznikly později. Z toho vyplývá, že kupující by měl věnovat maximální pozornost všem funkcím a parametrům výrobku již před jeho převzetím,“ vysvětluje Beranová. Pozdější reklamace zjevných vad bývá zpravidla značně komplikovaná. I zde platí možnost sjednat záruku za jakost, nejčastěji na dobu 12 měsíců.

Bylo by mylné se domnívat, že 30denní lhůta pro vyřízení reklamace platí jak pro spotřebitele, tak i pro podnikatele. Konkrétní délka může být uvedena ve smlouvě či v reklamačním řádu prodejce. „V případě, že není stanovena, je nutné se řídit podle zákona, který prodejci určuje k odstranění vady přiměřenou lhůtu. Problém může nastat tehdy, pokud je náš názor na délku přiměřené lhůty odlišný od představy prodejce,“ podotýká Zdeňka Beranová.  

U reklamací neplatí známé pravidlo třikrát a dost



V rámci reklamačního řízení může podnikatel požadovat odstranění vad nebo slevu z kupní ceny. Pokud by se však jednalo o podstatné vady, je oprávněn požadovat výměnu věci za novou, případně od smlouvy odstoupit. Další rozdíl mezi spotřebitelem a podnikatelem můžeme nalézt při řešení opakovaného výskytu vad. „Spotřebitel má možnost odstoupit od smlouvy v případě, pokud by se identická vada i přes opravu třikrát opakovala. Podnikatelé tuto přednost postrádají,“ dodává Zdeňka Beranová.


      
  


Související články:
Současné marketingové kampaně bank podporující sjednání běžného účtu

Air Bank bude mít Google Pay. Této platformě se přitom delší dobu bránila a nabízela vlastní řešení

Srovnání cen SEPA plateb na českém bankovním trhu. Do prosince čeká některé banky přecenění

Česká softwarová firma digitalizuje banky v Evropě i v USA. Rozhovor s šéfem BSC

Fincentrum jako první finančně poradenská skupina nabízí klientům portál s informacemi o jejich bankovních účtech



všechny články
Dále v rubrice

Současné marketingové kampaně bank podporující sjednání běžného účtu

Obrázek: Peníze Banky s cílem získat nové klienty nebo přimět stávající klienty k využívání více služeb spouštějí různé marketingové akce. Přinášíme vám aktuální přehled takových akcí seřazených podle bank...

Air Bank bude mít Google Pay. Této platformě se přitom delší dobu bránila a nabízela vlastní řešení

Obrázek: Placení mobilem Klienti Air Bank platí mobilním telefonem s Androidem již od dubna 2018. Banka však od začátku tvrdila, že nebude využívat celosvětově rozšířenou platformu Google Pay (dříve Android Pay), ale...

Srovnání cen SEPA plateb na českém bankovním trhu. Do prosince čeká některé banky přecenění

Obrázek: Euro mince Nejpozději od 15. prosince 2019 si za SEPA platby budou smět české banky účtovat jen tolik jako za domácí úhrady. Jde o výsledek nového nařízení EU, jehož cílem je eliminovat rozdíly mezi cenami...

Česká softwarová firma digitalizuje banky v Evropě i v USA. Rozhovor s šéfem BSC

Obrázek: Budova BSC Některé české firmy jsou schopny se dnes prosadit i v mezinárodním měřítku. Ale v oblasti bankovního softwaru to není určitě jednoduché. Banky jsou konzervativní a využívají stará osvědčená řešení,...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz