Jak stavební spořitelny naloží se starými smlouvami s vysokými úroky?
V poslední době se občas v médiích objevila informace, že se některá ze stavebních spořitelen snaží řešit problém starých smluv o stavebním spoření uzavřených s klienty za podmínky vysokého úročení jejich vkladů. Jelikož úrokové sazby v poslední době klesly na minimální úroveň, jsou takovéto smlouvy pro stavební spořitelny nevýhodné.
Zeptali jsme se tedy všech stavebních spořitelen, které na českém trhu působí, jak tento problém hodlají řešit. Z jednotlivých odpovědí vyplývá, že se spořitelny snaží své klienty přesvědčit, aby přešli na některý z aktuálních tarifů, které mají nižší úročení než dříve uzavřené smlouvy, avšak za výhodnějších podmínek, než by měl nový klient (úprava staré smlouvy nebo nová smlouva bez poplatku či s nižším poplatkem za uzavření). Pokud klienti nesouhlasí, je jim smlouva vypovězena, což nastává podle stavebních spořitelen jen ve výjimečných případech. V dalším textu uvádíme doslovné odpovědi, které jsme od jednotlivých stavebních spořitelen obdrželi. Otázka: Jak vaše stavební spořitelna jedná s klienty, kteří mají staré smlouvy s vysokým úročením? Pozn: Stavební spořitelny by mohly situaci řešit například nabídkou přechodu na jiné tarify, nabídkou nižšího úročení, vyššími poplatky, ukončením smlouvy apod. Českomoravská stavební spořitelna Pokud klient pravidelně spoří, a tím plní podmínky sjednané ve smlouvě o stavebním spoření, smlouva mu se stejným zúročením běží dál. Pokud klient pravidelně nespoří, dostal od ČMSS nabídku přejít do aktuálních tarifů – sjednání následné smlouvy s prémií. Pokud klient ani na jednu z nabídek nepřistoupí, je mu smlouva vypovězena. Stavební spořitelna České spořitelny U smluv s vyšším úročením postupujeme dvěma možnými způsoby. V případě, že smlouva překročila vázací dobu či byla dosažena cílová částka, přistupujeme ke smlouvám podle sjednaných obchodních podmínek. U klientů, kde máme sjednánu změnu sazby z vkladů po vázací lhůtě po splnění dalších zákonem daných podmínek, snižujeme úrokovou sazbu na aktuální úrokovou sazbu z vkladů, tj. 1 % ročně. V případě, že klient překročil cílovou částku, klienty informujeme o jejím dosažení a nabízíme řešení, jak dál postupovat. Pokud klient vzniklý stav přespoření nenapraví například zvýšením cílové částky, přistupujeme v krajním případě k výpovědi smlouvy. Modrá pyramida stavební spořitelna Zřejmě Vaše myšlenky směrují k současné situaci na trhu úročení depozit, kdy se „vyjímá“ úročení stavebních spořitelen u mnoho let trvajících smluv a je skutečně neudržitelné. Modrá pyramida se tímto tématem samozřejmě také zabývá a klientovi se snažíme vždy nejprve nabídnout zvýhodněnou nabídku tak, aby s námi mohl ve spoření pokračovat. Většina klientů přijímá naši nabídku a k výpovědi smlouvy přistupujeme výjimečně. Vždy tedy nejprve klientovi nabízíme řešení tak, aby mohl ve spoření pokračovat. Pokud to konkrétní smlouva o stavebním spoření umožňuje, pak přistupujeme ke změně úrokové sazby v souladu s ustanovením § 5 odst. 7 zákona č. 96/1993 Sb., v platném znění / resp. „Ujednáním o možnosti jednostranné změny výše úrokové sazby z vkladu na účtu stavebního spoření dle ustanovení § 5 odst. 7 zákona č. 96/1993 Sb., v platném znění“ v Příloze č. 1 Smlouvy. Nová sazba je nastavena na úrovni depozitní sazby u nově poskytovaných smluv o stavebním spoření. Raiffeisen stavební spořitelna V loňském roce jsme oslovili přibližně 30 tisíc klientů, jejichž smlouvy byly sjednané v době, kdy úrokové sazby byly odlišné od současné tržní situace. Jednalo se o smlouvy s ročním úrokem ve výši 3 % a více, navíc několik let po vázací době. Přibližně polovina těchto klientů přistoupila na převedení smlouvy do aktuálního spořicího tarifu nebo na možnost bezplatného uzavření nové smlouvy. Wüstenrot - stavební spořitelna Klientům, kteří uzavřeli smlouvu o stavebním spoření do 31.12. 2003 a splnili podmínky pro přidělení cílové částky, nabízí stavební spořitelna Wüstenrot uzavření nové smlouvy s 50% slevou na úhradě za uzavření smlouvy, možnost využít zvýhodněný úvěr ze stavebního spoření s úrokovou sazbou jen 2 % p. a., případně též zvýšení cílové částky. Otázka: Můžete nám sdělit počty smluv s vyšším úročením vkladů u vaší stavební spořitelny? Českomoravská stavební spořitelna: Jedná se o smlouvy v počtu jednotek procent všech klientů. Stavební spořitelna České spořitelny: Smlouvy o stavebním spoření s vyšším úročením, tedy 3 % p. a. a více, jsou smlouvy s dobou spoření přesahující 10 let. Jejich aktuální počet považujeme za interní, děkujeme za pochopení. Modrá pyramida stavební spořitelna: Otázka zůstala bez odpovědi. Raiffeisen stavební spořitelna: Loni bylo osloveno 30 tisíc klientů se smlouvami s ročním úrokem ve výši 3 % a více. Přibližně polovina z nich přestoupila do aktuálního spořicího tarifu nebo bezplatně uzavřela novou smlouvu. Wüstenrot - stavební spořitelna: Otázka zůstala bez odpovědi. Otázka: Jak vaše stavební spořitelna přistupuje ke klientům, kteří tzv. přespořili cílovou částku? Českomoravská stavební spořitelna V případě, kdy zůstatek účtu stavebního spoření dosáhne 95 % z cílové částky, je ze strany spořitelny zasílán dopis s informací, že zůstatek účtu dosáhl 95 % z cílové částky. Současně je v dopise informace o možnosti navýšení cílové částky a kontakt na finančního poradce. Pokud již dojde k přespoření cílové částky, je postupováno vždy v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami, které byly platné v době uzavření smlouvy. Stavební spořitelna České spořitelny Stavební spořitelna České spořitelny v minulosti opakovaně klientům s naplněnými (přespořenými) smlouvami zasílala nabídky se širokou škálou zvýhodnění, většina klientů o ně však neprojevila zájem, proto jsme se rozhodli pro nový přístup k těmto smlouvám. Jde o smlouvy, které už dosáhly cílové částky, na kterou byly sjednány, a tím pádem byl účel smlouvy naplněn. U těchto přespořených smluv klienti nemají zájem o úvěr ze stavebního spoření, dále také už ani aktivně nespoří, jen ponechávají dlouhodobě ležet prostředky na svých účtech, a proto je, po upozornění na přespoření a nabídce řešení, vypovídáme (začínáme u těch nejstarších, jsou mezi nimi i smlouvy s 4 % a 3 % úročením). Smlouvy, které nedosáhly cílové částky, vypovídat nebudeme. Klienti, kterých se to týká, mají možnost využít zvýhodněnou nabídku SSČS: - klienti si mohou zdarma založit novou smlouvu (tzn., neplatí poplatek 1 % z cílové částky)
- navýšit si zdarma cílovou částku (tzn., neplatí poplatek 1 % z rozdílu cílových částek)
- požádat o zvýhodněný úvěr ze stavebního spoření se sníženou úrokovou sazbou
- při rychlé výplatě neúčtujeme cenu za prominutí výpovědní lhůty
Modrá pyramida stavební spořitelna Klientům, kteří dosáhli smluvně stanovenou cílovou částku, se primárně snažíme nabízet zvýhodněné podmínky, za kterých mohou ve spoření pokračovat. Pokud tyto podmínky klient neakceptuje, postupujeme v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami platnými k dané smlouvě, což může vést až k ukončení smluvního vztahu. Žádné speciální sankce za překročení cílové částky však neuplatňujeme. Raiffeisen stavební spořitelna Klienti mají možnost upravit si výši cílové částky kdykoliv v průběhu spoření. Pokud klient přeci jen ukončí smlouvu s přespořenou cílovou částkou, má spořitelna právo jednostranně navýšit cílovou částku a účtovat si příslušné úhrady dle sazebníku. Abychom však takovému postupu předešli, klienty průběžně informujeme o možnosti navýšit si cílovou částku. A to jak písemně, nebo přes naše obchodní zástupce, kteří s klienty aktivně pracují. Klienti s internetovým servisem mají navíc upozornění o přespoření cílové částky přímo na přihlašovací stránce. Wüstenrot - stavební spořitelna Klienty, jejichž výše úspor se blíží cílové částce smlouvy o stavebním spoření, upozorňujeme na stav jejich úspor dopisem s nabídkou zvýšení cílové částky. V souladu s příslušnými VOP upozorňujeme klienty, že při dosažení 100 % cílové částky nelze na smlouvu dále spořit a další zasílané platby jim budou vraceny na účet, ze kterého byly poukázány, resp. na adresu klienta.
všechny články | |
Dále v rubrice
UNIQA účastnické fondy pod lupou: Jaká je jejich aktuální výkonnost?
UNIQA akciový účastnický fond překonal metu 1 miliardy korun ve správě a drží si v letošním roce pozici nejvýkonnějšího fondu na českém penzijním trhu. Nad očekávání tak pokračuje v úspěšném zhodnocování vkladů účastníků dynamické strategie doplňkového penzijního spoření (DPS)...
|
Spoření na stáří: Využijte daňové odpočty na maximum
Rok 2024 přinesl ve třetím pilíři penzijního spoření řadu změn. Od 1. 7. 2024 se změnily výše státních příspěvků a zároveň se zvýšil limit prostředků, které si můžete odečíst ze svého daňového základu. Při maximalizaci příspěvků a 15% srážkové dani můžete...
|
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2024. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Produkt veřejnosti...
|
Odměny bank v listopadu
Komerční banka vás nově odmění až 2 000 Kč, mBank má bonus pro podnikatele. Víme, jaké banky nabízí odměny v listopadu. Hra o milion, finanční odměny za nový účet nebo slevy na půjčku. Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...
|
všechny články v rubrice
|