Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Češi jsou schopní si čas od času přes internet skočit na nákupy do Asie, nebo alespoň do ciziny

28.1.2013  |  Michal Bubák


Proč nakupujeme v zahraničí? Pro Čechy a většinu obyvatel střední a východní Evropy hraje zásadní roli cena a dostupnost požadovaného zboží. Mimo populární značky, jako Adidas či Casio, tak najdeme ve virtuálních nákupních košících i vybrané značky, které na českém trhu nejsou dostupné. Závěry průzkumu společnosti PayPal o dostupnosti značek ve střední a východní Evropě jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.


Zdroj: PayPal

„Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupající počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1 749 Kč) a zvyšující se role Asie jako populární nákupní destinace,” říká Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Nízkonákladové transakce byly doposud pro tento region charakteristické. Jejich nárůst ukazuje zvyšující se důvěru nakupujících v online nákupy bez ohledu na místo jejich pobytu. Nákupy v menším množství také ukazují na vyspělost trhu. Znamená to, že uživatelé internetu se cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování  a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Druhým trendem je vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování. Kulturní a geografická vzdálenost mezi oblastí střední a východní Evropy a Asií již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25 % Čechů a ostatních obyvatel regionu.

Téměř polovina Čechů (48 %) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám. Toto je charakteristické také pro ostatní národy v regionu.  Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30 %). Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a která u nás není dostupná (11 %) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10 %). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které nakupujeme online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Nejčastějšími destinacemi Čechů pro nákup je EU (26 %) a USA (24 %). Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans.

V kategorii elektroniky Češi nejvíce oceňují Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují lokálně a částečně v zahraničí, z Asie (34 %), EU (29 %) a USA (16 %). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh. Češi, Slováci, Rumuni a Maďaři nakupují více v zahraničí, zejména v EU, zatímco Poláci preferují svůj vlastní trh.  

Co nakupujeme v zahraničí?

Nejpopulárnější kategorií, mimo Ostatní (33 %), je elektronika (24 %). Následují digitální produkty a software (21 %), oblečení (12 %), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %).  


Zdroj: PayPal

Ceny, za které nakupujeme

Podle dat průzkumu společnosti PayPal spadá většina dotazovaných do skupiny, která v zahraničí utrácí do 1 749 Kč (19 %), mezi 1 750 - 4 149 Kč (30 %) a nad 5 350 Kč (33 %). Češi v nejvyšší cenové kategorii utratí méně než Rumuni a Slováci, ale více než Maďaři a Poláci.


Zdroj: PayPal

Čím vyšší vzdělanost, tím vyšší pravděpodobnost nákupu v zahraničí

Téměř polovina uživatelů (46 %) má středoškolské vzdělání. Většina respondentů žije ve středně velkých nebo velkých městech. Více než třetina z nich kupuje v zahraničí nejméně dvakrát za kvartál (34 %).  Přibližně 11 % provede mezinárodní transakci alespoň jednou za měsíc a pouze 5 % méně než jednou za rok.

Jak často Češi v zahraničí nakupují?


Zdroj: PayPal




    



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky úvěrů - zde




všechny články
Dále v rubrice

Jak financovat nemovitost bez hypotéky

Obrázek: Hypotéka Financování bydlení bez hypotečního úvěru. Možností je několik. Jaké to jsou a jaké mají klady a zápory?

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz