Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

ČBA varuje před novým podvodem přes WhatsApp. Cílí na majitele účtů

15.5.2025  |  Tomáš Smetana, zpráva ČBA | foto: Copilot
  


Česká bankovní asociace varuje před novou formou podvodu, který se šíří přes aplikaci WhatsApp. Podvodníci se zmocní účtu oběti a následně jménem jejích kontaktů rozesílají zprávy s naléhavou žádostí o pomoc — například podporu v soutěži nebo přímo o peníze. Jak tento podvod funguje a jak se mu můžete vyhnout?



Neklikejte na neznámé odkazy



Někdo známý vás žádá o podporu například talentované dívky v anketě, hlavní cenou je stipendium a bezplatné vzdělávání na celý rok. Tato zpráva ale obsahuje falešný odkaz, přes něj pak e-šmejdi získají přístup k uživatelskému účtu na WhatsAppu přes webové rozhraní. Neklikejte na neznámé odkazy a také velmi doporučujeme zkontrolovat v aplikaci takto připojená zařízení.

Ve chvíli, kdy útočníci získají plnou kontrolu nad uživatelským účtem a mají přístup ke kontaktům, části s nich začnou psát zprávy se stejnou žádostí o podporu v soutěži, aby získali další účty. Ostatním pak pošlou žádost o půjčení peněz.

Zákeřnost útoku spočívá především v tom, že komunikujete s někým, koho znáte a máte v kontaktech. Oběť tak poměrně snadno může uvěřit, že někdo z jejích blízkých nebo kolegů potřebuje naléhavě půjčit nějaké peníze. Před unáhleným rozhodnutím se proto doporučujeme zamyslet, jestli by nás někdo z blízkých vůbec žádal o peníze a pokud ano, zkuste se s ním pro kontrolu spojit i jiným způsobem než pouze přes WhatsApp.

Whatsapp komunikace s útočníky
Autor: KB
= Pro zvětšení klikněte na obrázek =

Útoky e-šmejdů v prvním čtvrtletí letošního roku



Za první tři měsíce letošního roku došlo téměř k 23 tisícům útoků na klienty bank. Ve srovnání s loňskem jde o 11% nárůst. Společně s vyšším počtem útoků mírně vzrostla i celková škoda, která letos dosáhla 364,5 milionu korun. Díky efektivním nástrojům pro odhalování podvodů dál klesla průměrná škoda na jednoho podvedeného klienta, a to na 15 854 Kč. Jen v loňském roce banky klientům zachránily téměř 8 miliard korun.

„Je velmi důležité vzdělávat veřejnost, protože v celém řetězci těchto útoků je bohužel nejslabším článkem. E-šmejdi toho využívají, a proto dramaticky přibývá podvodných telefonátů. Klient, ať už vědomě nebo nevědomě, pomůže e-šmejdům získat citlivé údaje. Přitom stačí zavěsit a ověřit si telefonát v bance. I přes stále rostoucí celkovou ztrátu se ale daří snižovat průměrnou škodu na klienta. Zároveň se bankám v loňském roce podařilo zachránit téměř 8 miliard korun svých klientů. Za tím stojí značné investice do vývoje pokročilých bezpečnostních technologií i osvětových kampaní,“ říká Tomáš Stegura, předseda Pracovní skupiny pro kyberbezpečnost ČBA a expert na kybernetickou bezpečnost ČSOB.

Útoky jsou zaměřené na klienty



Útoky jsou zaměřené výhradně na zařízení klientů, nikoli systémy bank. Ty zůstávají nadále mimořádně bezpečné. Zde je důležité také zmínit, že jde pouze o přiznané škody, tedy ty, které klienti řešili se svými bankami. Velmi pravděpodobně jde jen o část celkové škody, protože klienti nemuseli některé případy nahlásit nebo ještě o nich neví, tady se jedná zejména o investiční podvody, kdy se oběti ještě stále domnívají, že výhodně investovaly.

Průměrná škoda na klienta dál klesá



Přestože opět došlo k nárůstu útoků, tak průměrná škoda na klienta pokračovala v poklesu, a to na 15 854 korun. Loni v prvním čtvrtletí to bylo 17 236 Kč. V roce 2023 tato částka dosáhla 22 080 Kč. E-šmejdi v prvních třech měsících napadli 22 995 klientů bank. Došlo tedy ke kompromitaci klienta a ze strany útočníků bylo provedeno alespoň úspěšné přihlášení do elektronického bankovnictví nebo zneužití platební karty. Jde o jakýkoliv způsob napadení – tedy i manipulace, kdy klient zadává nebo autorizuje platbu sám.

Rok Škody v prvním čtvrtletí Počet útoků (první čtvrtletí) Průměrná škoda na jednoho klienta (první čtvrtletí)
2025 364 571 929 Kč 22 995 15 854 Kč
2024 357 192 695 Kč 20 723 17 236 Kč
2023 375 495 122 Kč 17 006 22 080 Kč
Zdroj: ČBA

Nejčastější způsoby útoků



E-šmejdi vymýšlejí stále nové triky a způsoby, jak se dostat k citlivým údajům svých obětí a následně k jejich penězům. V poslední době navíc stále častěji využívají umělou inteligenci. Přesto nejčastěji zkoušejí podvodné navolávání, kdy se vydávají například za bankéře nebo policisty a snaží se dostat k citlivým údajům. „Úspěšné“ bývají i různé nabídky výhodných investic a kryptopodvody. V kryptoměnách bohužel končí podstatná část ukradených peněz.

Na co si dát pozor a jak se chránit:


  • Nikdy nesdílejte přihlašovací kódy nebo SMS s kódem, a to ani s lidmi, které znáte. Útočníci mohou jednat z jejich účtů.
  • Neotvírejte podezřelé odkazy zaslané přes WhatsApp, zejména pokud jsou spojeny s „pomocí v soutěži“, finanční prosbou nebo žádostí o potvrzení.
  • Nereagujte automaticky ani na zprávy od známých, pokud vás žádají o něco neobvyklého – raději jim zavolejte a ověřte si, že zprávu poslali oni.
  • Zkontrolujte si připojená zařízení ve WhatsAppu v Nastavení > Připojená zařízení. Pokud uvidíte něco podezřelého, odhlaste je.
  • Nastavte si dvoufázové ověření (2FA) přímo v aplikaci WhatsApp – najdete ho v sekci Nastavení > Účet > Dvoufázové ověření.
  • Udržujte telefon a aplikace aktualizované, aby obsahovaly nejnovější bezpečnostní opravy.
  • Pokud se stanete obětí útoku, co nejdříve kontaktujte svou banku.

Žebříček běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka běžných účtů Obrázek: Pokračuj
Sjednání běžného účtu Obrázek: Pokračuj



      
  



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3 % p.a.více




všechny články
Dále v rubrice

Kdo vyhrál v soutěži Visa Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2025?

Obrázek: Logo Visa Nej banka a pojišťovna 2025 Hospodářské noviny vyhlásily výsledky již 17. ročníku soutěže Visa Nejlepší banka a Visa Nejlepší pojišťovna 2025. Hodnotitelem této soutěže je společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz. Analytici ze Scott & Rose vyhodnocují...

Banky prodlužují garance úroků na spořicích účtech: Kde získáte nejlepší sazbu?

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Banky v listopadu převážně prodloužily nabídky svých garantovaných úrokových sazeb na spořicích účtech. Zatímco většina finančních domů ponechala stávající úročení beze změny, ČSOB mírně snížila výši bonusové sazby. Některé banky navíc lákají klienty na sazby...

Žebříček běžných účtů v říjnu: První místo patří Raiffeisenbank, následuje Moneta

Obrázek: Banka a stupně vítězů Přinášíme vám nový žebříček běžných osobních účtů. Upravili jsme kritéria hodnocení, do kterých jsme například zařadili náklady na vedení osobního účtu pro dva typy modelových klientů nebo bonusy a slevy, které může klient reálně získat. První místo patří...

Raiffeisenbank spustila InfoZónu. Nová funkce v aplikaci přináší ověřené informace o financích

Obrázek: Raiffeisenbank Raiffeisenbank spustila InfoZónu, novou funkci ve své mobilní aplikaci. Tato sekce slouží jako spolehlivý a srozumitelný zdroj informací z oblasti financí a každodenního života. Cílem je nabídnout lidem spolehlivý zdroj informací přímo v prostředí, které dobře znají a považují za bezpečné...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies