Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Koupili jste si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

29.4.2024  |  Veronika Křivská, zpráva dTest | foto: Pixabay
  


Obrázek: Nákup na EshopuSpotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění.



Přinášíme komentář organizace dTest na téma nabídky prodloužené záruky na zboží. Na co by si měl spotřebitel dát pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Výměna zboží?



Prodloužená záruka a pojištění mohou být snadno zaměněny. Obě služby totiž řeší situaci, kdy produkt trpí vadou. Obě také bývají často nabízeny jako tzv. adhezní smlouvy, tedy jako předepsané smlouvy, které spotřebitel buď uzavře, nebo ne, bez možnosti vyjednat si lepší podmínky. A obě služby také mohou být nabízeny za poplatek, zpravidla hned po vložení zboží do košíku.

„Na druhou stranu mají obě služby svá specifická úskalí a jedna z nich pro vás může být v určitou situaci výhodnější než druhá,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud však podnikatel uvede spotřebitele v omyl a spotřebitel se bude domnívat, že je mu nabízena prodloužená záruka, když se ve skutečnosti bude jednat o pojištění, může se jednat o klamavé konání, tedy nekalou obchodní praktiku. Podnikateli v takovém případě hrozí pokuta ze strany České obchodní inspekce.


Záruka v záludnějším kabátku



Ze zákona mají spotřebitelé dvouletou dobu pro uplatnění práv z vadného plnění, přičemž tato dvouletá doba bývá někdy nepřesně označována jako zákonná záruka. Doba pro uplatnění práv z vadného plnění má přesně dané podmínky a spotřebiteli nemůže být upřena.

Prodloužená záruka, jinými slovy smluvní záruka, je záruka sjednávána nad rámec zákonné dvouleté doby pro uplatnění práv z vadného plnění. Zpravidla začíná běžet až jakmile zákonná doba uplyne, délku přitom může mít různou. Potíž je však v tom, že tato smluvní záruka může mít podmínky jejího uplatnění sjednané odlišně od zákonné doby pro uplatnění práv. „Spotřebitel by si tak měl před jejím uplatněním, a nejlépe i před jejím zakoupením, pozorně přečíst smluvní podmínky a ujistit se, že se její dokoupení vůbec vyplatí,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde


Záruční list k smluvní záruce



Prodejce jako poskytovatel smluvní záruky musí vydat spotřebiteli záruční list v textové podobě. Záruční list musí být napsaný jasným a srozumitelným jazykem.

Ze zákona v něm musí být uvedené:
  • označení věci,
  • obsah záruky,
  • jméno, bydliště či sídlo poskytovatele záruky,
  • postup k uplatnění práv ze záruky,
  • a podmínky záruky.
Kromě těchto informací by měl záruční list obsahovat také informace o tom, že zákonná doba na uplatnění práv z vadného plnění není sjednáním smluvní záruky dotčena. „Záruční podmínky však často bývají uvedeny i ve všeobecných obchodních podmínkách podnikatele, to však nemění nic na tom, že vám prodejce musí vydat záruční list,“ dodává Eduarda Hekšová.

Smluvní záruka totiž může obsahovat nespočet výjimek, výluk a jiných ustanovení vylučujících její uplatnění. Taktéž může být odlišně sjednána doba, kterou má podnikatel na reklamaci – často se lze setkat se lhůtou 3 měsíců oproti zákonné lhůtě 30 dní, která je stanovena pro dvouletou dobu na uplatnění práv z vady. Nepříjemným překvapením může být také vyloučení možnosti odstoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz. Na základě smluvní záruky však musí mít spotřebitel nárok, zpravidla, alespoň na dodání nové věci bez vad nebo na opravu věci.

Pojištění proti… ničemu?



Pojištění, tedy pojistná smlouva, může být oproti záruce komplikovanější, jelikož v ní navíc figuruje ještě pojišťovna. Spotřebitelé by si měli ověřit, zda jsou přímými účastníky takové smlouvy a dobře si před zakoupením zkontrolovat platné pojistné podmínky.

„Pojištění totiž někdy může, ale nemusí, mít stejný rozsah a podmínky jako zákonná či smluvní záruka,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Pojištění totiž zpravidla kryje pouze vybraná rizika, které pojištěnému předmětu hrozí. Specifikem pojištění, kterého by si spotřebitelé měli být vědomi, je také nutnost úhrady spoluúčasti, nebo otázka, zda bude pojišťovnou vyplacena částka odpovídající věci nové, či částka ponížená o stáří a opotřebení věci.

Žebříček pojištění Obrázek: Pokračuj
Kalkulačka neživotního pojištění Obrázek: Pokračuj
Sjednání životního pojištění Obrázek: Pokračuj


      
  






všechny články
Dále v rubrice

Jak funguje pojištění ztráty zaměstnání a kdy ho sjednat

Obrázek: Pojištění ztráty zaměstnaní Pojištění ztráty zaměstnání může pomoci překlenout období bez příjmu, nejčastěji při splácení hypotéky nebo úvěru. Nejde však o univerzální záchrannou síť, kryje jen určité situace, má čekací dobu a řadu omezení. Podívejte se, jak přesně funguje, komu dává smysl a kolik stojí...

Produktové novinky bank v září aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Bankovni produkty Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu září letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank...

Pojištění odpovědnosti u nemovitostí: kdy se hodí a před čím vás ochrání

Obrázek: Pojištění odpovědnosti u nemovitosti Každý vlastník nemovitosti nese odpovědnost za škody, které jeho dům či byt může způsobit druhým. Ať už jde o pád střešní krytiny, únik vody nebo jiné nečekané situace, náklady na náhradu škody mohou být vysoké. Právě proto existuje pojištění odpovědnosti u nemovitosti...

Podpojištění hrozí i u aut. Jak se mu vyhnout?

Obrázek: Autonehoda Mnoho řidičů podceňuje správné nastavení hodnoty svého auta při sjednávání havarijního pojištění. Pokud je vozidlo pojištěno na nižší částku, než kolik skutečně stojí, hrozí podpojištění – tedy nižší pojistné plnění při nehodě či škodě. Podle pojišťoven se tento problém...

všechny články v rubrice









   
 
Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies