Češi stále více preferují bezhotovostní platby
| 20.9.2023 | Tomáš Smetana, zpráva Mastercard | foto: Air Bank | |
Rychlost, jednoduchost a žádné zbytečné přepočítávání drobných. Tak Češi popisují ideální způsob placení v obchodech nebo za služby. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard. Počet lidí, kteří upřednostňují bezhotovostní platby, se dlouhodobě zvyšuje: vedle tradičních karet jsou na vzestupu hlavně mobily a chytré hodinky. Stále jsou ale místa, kde obchodníci bezhotovostní platby nepřijímají, což může řadu lidí od nákupu odradit.
Podle průzkumu společnosti Mastercard Češi stále častěji a raději platí kartou. Zatímco v roce 2018 zákazníci platili bezhotovostně ve 46 procentech případů, nyní už je to v 59 procentech. A lidé by rádi platili bezhotovostně ještě častěji. Pokud by nenaráželi na obchodníky, kteří karty nepřijímají, byly by bezhotovostně provedeny už víc než tři čtvrtiny všech plateb u nás. Z toho vyplývá i fakt, že Češi preferují bezhotovostní platbu i v případě, že u sebe mají dostatek hotovosti a bankovky a mince tak vnímají jako nutnou rezervu, kterou mají v peněžence někdy i týdny bez využití. Tento přístup deklarovala více než polovina respondentů. Z míst, kde by Češi uvítali možnost platit kartou nejvíce, vedou suverénně lékaři (40 procent), trhy (38 procent), úřady (23 procent), ale i restaurace (22 procent). Z průzkumu Mastercard dále vyplývá, že dvě třetiny zákazníků od nákupu odradí, když obchodník karty neakceptuje, což znamená vytahovat hotovost, pokud s sebou vůbec nějakou mají. „To, že bezhotovostní placení je dlouhodobě na vzestupu, vyplývá ze všech dostupných statistik. Pro zákazníky je to jednoznačně pohodlnější, rychlejší a taky bezpečnější volba. Za poslední roky se v Česku pravidelně zvyšuje počet terminálů a desítky tisíc obchodníků si i díky programu Česko platí kartou na vlastní kůži vyzkoušely, jaké výhody jim přijímání karet přináší. Efekt na nárůst obratu je evidentní,“ říká ředitel rozvoje prodeje Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martin Dolejš. Zároveň s tím, jak se placení digitalizuje, taky roste počet lidí, kteří už při nákupech používají jenom mobil nebo hodinky a klasickou fyzickou platební kartu vůbec nevyžadují nebo si ji nechávají jen jako zálohu. To deklaruje více než třetina respondentů. Bezhotovostní platby jsou tak rozšířené, že více a více lidí platí kartou vše, i malé platby kolem 20 Kč. Bezhotovostní platby se stále více prosazují i v oblasti dobročinnosti a charity. Hned 62 procent z nás věnovalo v posledních dvou letech peníze potřebným, vyplývá z průzkumu Mastercard. Nejčastěji Češi v poslední době přispívali na pomoc Ukrajině, dále pak posílali peníze organizacím, které pomáhají lidem se zdravotním postižením, lidem bez domova a zvířatům.
všechny články | |
Dále v rubrice
Aplikace KB+ má už přes 1,5 milionu klientů. Komerční banka slaví úspěch a chystá další vylepšení
Aplikace KB+ od Komerční banky překročila hranici 1,5 milionu uživatelů a patří k nejrychleji rostoucím bankovním platformám na českém trhu. Banka dostala od uživatelů už přes 100 tisíc hodnocení a podnětů, což vedlo ke stovkám vylepšení...
|
Banky se na podzim předhánějí v odměnách. Co pro vás nabízejí?
I v listopadu banky stále udržují atraktivní nabídky pro nové i stávající klienty. Snaží se zaujmout zejména finančními bonusy, zvýhodněnými úroky nebo speciálními odměnami za doporučení. Co zajímavého finanční domy připravily? Přinášíme vám pravidelný přehled aktuálních...
|
Produktové novinky bank v říjnu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelný přehled produktových změn a inovací, které banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu října letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, Direct pojišťovna, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank...
|
Kdo vyhrál v soutěži Visa Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna 2025?
Hospodářské noviny vyhlásily výsledky již 17. ročníku soutěže Visa Nejlepší banka a Visa Nejlepší pojišťovna 2025. Hodnotitelem této soutěže je společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz. Analytici ze Scott & Rose vyhodnocují...
|
všechny články v rubrice
|