Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Dokážete odolat podvodné zprávě, telefonátu? Vyzkoušejte si interaktivní kybertest!

5.9.2023  |  aktualizováno 12.9.2023  |   ČBA, KB, ČS, ČSOB | foto: Shutterstock
  


Nikdy nevíte, kdy právě vám přijde podezřelá zpráva nebo podvodný telefonát. Dokážete odolat? Dokážou to vaši blízcí? Zkušenost ukazuje, že se oběťmi stávají i vzdělaní lidé a lidé pracující ve finančnictví. Pachatelé postupují sofistikovaně a dobře vědí, jak svými oběťmi manipulovat. Velmi často se jedná o cílené útoky využívající citlivé informace o obětech. Těch pachatelé dokážou šikovně využít, stejně tak jako mnoha dalších prvků manipulace. Časový nátlak, zastrašování, důvěra v lidský hlas, vyvolání pocitu snadného a rychlého zbohatnutí.



Počet kybernetických útoků na klienty bank výrazně roste už několik let. Jen za prvních šest měsíců tohoto roku jich bylo 31 323 a na policii bylo nahlášeno 10 219 z nich. To je o 15 % víc než ve stejném období loňského roku. Celkové škody jdou do stovek milionů, v průměru na jednoho poškozeného klienta se jedná o 21 522 korun. Nejvyšší škoda u jednoho klienta činila přes 15 milionů.

Kybernetická kriminalita se týká široké veřejnosti bez rozdílu věku, pohlaví nebo vzdělání. Česká bankovní asociace proto spouští další ročník rozsáhlé vzdělávací kampaně #nePINdej!, která upozorňuje na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Formou hravého testu na www.kybertest.cz se zájemci mohou rychle a snadno naučit, jak rozpoznat kybernetické útoky a jak jim nenaletět. Kampaň se zaměřuje na širokou veřejnost – mladistvé od 12 let, dospělé i seniory. Kampaň #nePINdej! zcela jistě patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti, které byly doposud realizovány. Unikátní je i to, že se do ní zapojily jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejichž klientů se podvodné útoky také týkají.

Letos už došlo k takovému množství podvodů, jako za celý loňský rok. Podvodníci jsou prý nejvíce aktivní počátkem léta, kdy začínají dovolené, a pak kolem Vánoc, takže druhá velká vlna podvodů nás v tomto roce teprve čeká. Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů v Komerční bance odhaduje, že letos vzroste počet podvodů oproti loňskému roku o 15-20 %.

„Denně prověříme zhruba půl milionu transakcí. Pokud zachytíme platební příkaz, který má známky pokusu o podvod, klienta okamžitě kontaktujeme a varujeme,“ říká Macháček. Problémem podle něj je, že i když klienta pracovníci banky varují, v nemálo případech dál trvá na dokončení transakce a odeslání peněz.

Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde


Podvodníci útočí několika způsoby



Phishing – Před třemi lety šlo podle Macháčka o umírající podvodnou techniku. Teď se vrátila v plné síle. Podvodníci kopírují stránky banky, „jen“ odkaz, na který mají klienti kliknout, vede jinam. „Používají podvodné e-maily, SMS zprávy, odkazy, či stránky které se tváří jako přihlašování do internetového bankovnictví, odkaz ale vede k nim,“ říká expert.

Investiční podvody – spolu s phishingem jde o nejčastější typy podvodů, které KB aktuálně řeší.
Klient většinou klikne na nějakou reklamu na sociální síti, nebo si sám najde nějakou pochybnou firmu, ze které se mu následně někdo telefonicky ozve. Klient s ním dlouho komunikuje, až ho podvodník přesvědčí, aby vložil své finance do nějaké investice.
Nejčastější jsou kryptoměny, akcie skupiny ČEZ, ropa, „devizový účet“ s vysokým úrokem v zahraniční bance, nebo nějaký blíže nespecifikovaný obchod. Populární je také historka „máte někde uložené kryptoměny, už jste tím vydělal spoustu peněz s za poplatek si můžete svůj výnos vyzvednout“.

Falešný ředitel – Přes podvodný e-mail či telefon se podvodník vydávající se za nadřízeného snaží přesvědčit podřízeného ve firmě k zaslání platby, nejčastěji do zahraničí.
„Podvodníci se systematicky učí a jsou stále lepší. Řešil jsem případ, kdy útočník napsal e-mail s pomocí umělé inteligence, která okopírovala styl nadřízeného z dostupné korespondence na internetu. A i on nám pak říkal, že by podle použitých slovních obratů uvěřil, že to sám napsal,“ uvádí Macháček.

Podvržená faktura – Do firmy přijde podvodný e-mail s fakturou na zaplacení zboží či služby od dodavatele, který ale vůbec žádnou fakturu neposílal. Podezřelý e-mail má většinou adresu, která vypadá jako od obchodního partnera, ale podivné je, že v dokumentu je jiné číslo účtu bez předchozího ohlášení.

Romantický podvod – Neoznačujte se na fotkách z dovolené s kamarádkami na sociálních sítích, radí Marek Macháček. Právě to je totiž nejlepší cesta k tomu, aby vás oslovil podvodník. „A začal vyprávět příběh, jak se právě vrátil z války v Afghánistánu, je sám a opuštěný,“ říká expert. Místo vojáka teď prý hodně letí generál OSN.

Vishing – „Aktuálním trendem je telefonát, kdy volající předstírá, že volá z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost nebo České národní banky s tím, že byl účet zákazníka zavirován či napaden a odcházejí platby. Následně po přepojení mezi několika podvodníky, kteří předstírají, že pracují v bance a u policie, doporučí podvodníci bezchybnou češtinou, že je potřeba převést peníze z osobního účtu klienta na falešný „bezpečný“ účet v jiné bance. Bohužel, spousta obětí opravdu poslechne a dobrovolně finance ze svého účtu přepošle podvodníkům na jejich účty, odkud jsou tyto finance okamžitě vybírány z bankomatu,“ popisuje Macháček.

Podle Macháčka je právě Česko s počtem podvodů na předních místech. „Je to proto, že jsme na špičce v oblasti bankovních technologií a podvodníci si to u nás zkoušejí. Co bude fungovat u nás, bude pak fungovat i jinde,“ dodává expert.

Česká spořitelna do boje proti kyberpodvodům nasadila speciální Kyberteam (aktualizace k 12.9.2023)

 



Banka do boje proti kyberpodvodům nasadila speciální klientský Kyberteam a nový AI detekční systém, který k detekci podvodných plateb využívá prvků umělé inteligence. Poradci Kyberteamu prošli speciálním bezpečnostním tréninkem, díky kterému dokáží efektivně pomoci klientům, kteří jsou ohroženi kyberpodvody, případně jsou již obětmi. Pracovníci Kyberteamu realizují měsíčně zhruba 2 tisíce hovorů a intervencí s ohroženými klienty.

„Členové našeho klientského Kyberteamu prošli speciálním psychologickým tréninkem s policejními psychology, díky čemuž dokáží daleko efektivněji komunikovat se stávajícími nebo potenciálními obětmi kyberpodvodů z řad našich klientů,” říká Blanka Kuciánová, která má na starost tým digitální podpory a komunikace na sociálních sítích. „Bohužel, stále se setkáváme s řadou případů, kdy se marně snažíme konkrétní klienty přesvědčit, že se stali obětí podvodu a investiční nabídky, jimž uvěřili na základě telefonátů nebo webových stránek, jsou dílem podvodníků. Paradoxně platí, že čím déle podvod trvá, tím klesá schopnost klientů připustit si, že se stali obětí podvodu,” dodává Kuciánová a upozorňuje na skutečný případ klientky, která přes mnohonásobné upozornění ze strany několika pracovníků Spořitelny i nadále posílala peníze do falešného investičního fondu, až nakonec po několika týdnech osobně přišla na pobočku omluvit se za svou zaslepenost. „Bohužel 400 tisíc, které mezitím dobrovolně naposílala investičním podvodníkům, jsme již samozřejmě nemohli jakkoli zachránit,” uzavírá Kuciánová.


Kyberpodvodníci kradou po malých částkách a spoléhají na nepozornost klientů (aktualizace k 12.9.2023)



ČSOB nově varuje před další praktikou kybernetických podvodníků. Aktuálně kradou z účtu po malých částkách a věří, že než si toho klienti všimnou, připraví je o statisíce. K pokusům o „vysávání“ menších částek z účtu dochází zejména ve večerních a nočních hodinách. I tomuto podvodnému útoku však předchází zcizení přihlašovacích údajů do internetového, případně mobilního bankovnictví. „Pozor na falešné odkazy směřující na zdánlivě pravé webové stránky bank. Klient si myslí, že se hlásí do internetového bankovnictví své banky, a přitom předává své přihlašovací údaje podvodníkovi. Podvodníci tyto nebezpečné odkazy posílají stále nejčastěji emailem nebo SMS zprávou,“ varuje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.



      
  






všechny články
Dále v rubrice

Hypoteční sazby stále neklesají

Hypoteční sazby neklesají ani v říjnu. Průměrná nabídková sazba hypoték poklesla jen o 0,04 % p.b. Nejnižší sazba hypotečního úvěru je nabízena MONETA Money Bank, a to od 3,99 %. Aktuální informace k vývoji hypotečních úvěrů přinášíme v našem článku...

Žebříčky spořicích účtů a termínovaných vkladů v říjnu

Známe nejlepší spořicí účty a termínované vklady. Na začátku října došlo k poklesu sazeb u většiny spořicích účtů. Nejlepší sazby se aktuálně pohybují přes 4 %, u termínovaných vkladů je to již pod tuto sazbu...

Produktové novinky bank v září aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Hvězdy FP Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu srpna letošního roku oznámily Air Bank, Banka CREDITAS, ČSOB, Mastercard, mBank...

Stavebním spořitelnám se daří

Stavební spořitelny hlásí meziroční nárůst objemu poskytnutých úvěrů o více než 36 %. Zájem je také o poradenství v oblasti dotačního programu Oprav dům po babičce...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies