Čechů platících na internetu kartou každý týden je trojnásobně víc než před 5 lety
27.4.2023 | Veronika Křivská, zpráva GLS | foto: iStock | |
Za posledních 5 let trojnásobně vzrostlo množství lidí, kteří každý týden nakupují na internetu a platí kartou. Platba kartou nebo pomocí služby Apple či Google Pay patří k nejoblíbenějším metodám vůbec. Využívá ji již více než polovina Čechů. Také dobírka si i přes účtovaný poplatek drží stabilní oblibu. Údaje vyplývají z letošního průzkumu společnosti GLS.
Za posledních 5 let vzrostlo množství lidí, kteří každý týden nakupují na internetu a platí kartou (2018: 14 %, 2023: 38 %). Platbu kartou nebo pomocí služby Apple či Google Pay využívá více než polovina Čechů (56 %). Toto číslo ale poslední dva roky stagnuje. Také dobírka si i přes účtovaný poplatek drží stabilní oblibu. Tímto způsobem platí pětina populace (20 %). Ještě před pěti lety platilo kartou při internetových nákupech každý týden pouze 14 % lidí. V letošním roce je to již více než třetina. Významný vliv na proměnu nákupního chování měla pandemie koronaviru, která téměř ze dne na den omezila tradiční kamenné prodejny. Pohodlnějším online nákupům tak Češi rychle přivykli. „GLS dlouhodobě podporuje přechod na bezhotovostní platby a snaží se nabízet fanouškům dobírek alternativy. Dobírku lze uhradit kartou nejen u všech kurýrů GLS, ve všech balíkomatech GLS Parcel Box i ve většině výdejních míst GLS Parcel Shop, ale i v jakémkoliv okamžiku pomocí platby dobírky přes on-line portál,” uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Graf: Jak často na e-shopu platíte kartou Autor: GLS = Pro zvětšení klikněte na obrázek = Polovina populace platí v e-shopech kartou Mezi roky 2016 až 2022 kontinuálně stoupal počet lidí, kteří platí v e-shopech kartou nebo pomocí Apple/Google Pay či PayPal. Letos se ale růst zastavil a dosahuje stejné hodnoty jako v roce 2022. „Kartou online platí při objednávání zboží z e-shopů každý druhý Čech. Před osmi lety to byl jen každý čtvrtý. Těší nás, že výrazně přibylo seniorů, kteří platí kartou online, či využívají Apple, Google Pay nebo PayPal. Online platí až 41 % z nich,“ říká Pavel Včela. Platba kartou tedy není doménou pouze mladších generací. U nejstarší skupiny dotázaných je tato platební metoda nejčastěji využívanou při nákupech v e-shopu. Druhým nejčastějším způsobem je u seniorů platba bankovním převodem (18 %). Apple a Google Pay jsou ale stále nejoblíbenější mezi nejmladší skupinou (18–25 let). Tuto metodu využívá 30 % z nich. Dobírku využívá každý pátý Čech Dobírka si v posledních pěti letech drží stabilní oblibu. Pokud by některé e-shopy dobírku nenabízely, překáželo by to až třetině Čechů. Každý desátý (13 %) by z takového e-shopu již neobjednával, u starších lidí by to byl dokonce každý pátý. „Pro mnoho starších lidí dobírka stále znamená jednodušší, a hlavně bezpečnější způsob platby. Využívá ji více než čtvrtina lidí nad 54 let,“ vysvětluje Pavel Včela. Graf: Jakou formou nejčasteji platíte při nákupu na e-shopu Autor: GLS = Pro zvětšení klikněte na obrázek = Průzkum byl realizovaný pomocí aplikace Instant Research agentury Ipsos v březnu 2023 na 1000 respondentech.
všechny články | |
Dále v rubrice
ČBA varuje před vzestupem kybernetických útoků. Banky zachránily miliardy, ale škody rostou
Česká bankovní asociace (ČBA) upozorňuje na pokračující nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celé České republice. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku...
|
Na co si dávat pozor při placení kartou?
Platební karty jsou jedním z nejpoužívanějších platebních nástrojů. Placení s nimi je pohodlné a bezpečné, přesto je důležité dodržovat určitá pravidla, abyste minimalizovali riziko podvodu nebo zneužití. Martin Pejsar, ředitel produktu a marketingu...
|
Kde vás banky odmění
Za co vás banky odmění v září? Většina bank poskytne finanční odměnu za sjednání nového účtu, některé vám zlevní půjčku. Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...
|
Mastercard pomůže s výběrem nejlepších míst k podnikání v Česku
Budoucí ale i současní čeští podnikatelé a živnostníci mají poprvé k dispozici nástroj, který dokáže identifikovat komerční místa s největším podnikatelským potenciálem v okolí. Společnost Mastercard vytvořila nový portál...
|
všechny články v rubrice
|