Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Trendem roku 2023 v retailu a e-commerce jsou odložené platby

20.3.2023  |  Tomáš Smetana | foto: Mastercard
  


Obrázek: Placené kartou Mastecard Digitalizace a technologické inovace umožňují použití nástrojů, které si oblíbili nejen mladí uživatelé. Čím dál více lidí je využívá při placení a v letošním roce podle všeho zažijeme růst zájmu o odložené platby. Česko tak bude následovat trend patrný již nyní zejména v USA a severských i západních zemích Evropy.


Jedná se v podstatě krátkodobé půjčky, které umožňují zákazníkům pořídit si produkty a zaplatit za ně později nebo si náklad rozložit v čase tzv. BNPL (buy now, pay later). Podporuje je u nás třeba Alza nebo Mall, ale přicházejí stále další. V ČR tuto službu nabízejí například Twisto, Klarna či Skip Pay.

„Popularita odložených plateb roste. Podle nedávné celosvětové studie Global Payments Report, budou tyto a další služby podobného typu během příštích pěti let nejrychleji globálně rostoucí platební metodou při online nakupování,“ říká Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group.

Růst zájmu o BNPL platby jde ruku v ruce s růstem e-commerce a online tržišť. „Uživatelé nevidí hodnotu v kreditních kartách, ale v real time vypořádání transakce a provedení pomocí aplikace,“ říká Karel Kotoun, senior manažer finančních služeb Accenture ČR a dodává: „Data ukazují, že je používají hlavně mladí lidé, což je dáno především demografickou skupinou, která nakupuje online.“

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


A jak to funguje?



Po objednání nákupu online si při placení zákazník nevolí platbu kartou, ale některou ze služeb nabízejících právě odloženou platbu. Ta si zkontroluje u úvěrové referenční agentury schopnost splácet požadovanou částku. Když je odložená platba schválena, zboží e-shop zákazníkovi odešle.

Nově se například e-shop Trenýrkárna.cz spojil s fintechem Skip Pay a nabízejí zákazníkům službu odložené platby. „Díky naší nové spolupráci můžeme zákazníkům nabídnout možnost zaplatit za nákup až ve chvíli, kdy jsou stoprocentně spokojení. Pro bourání alespoň části nákupních bariér to dělá opravdu hodně. Stále ještě máme skupiny zákazníků, pro které je nákup spodního prádla online úplnou novinkou,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel obchodu Trenýrkárna.cz.

Aktuálním trendem pak je poskytování služby jako „BNPL as a service“. Ta spočívá v plné integraci BNPL služeb přímo do platebního systému e-shopu nebo do platební brány. Zákazník si díky tomu může odložit platbu nebo ji rozložit přímo v košíku e-shopu, a to zpravidla bez registrace a nutnosti opouštět e-shop.

Budoucnost služby BNPL



Mezi hlavní důvody růstu popularity BNPL patří možnost nabídky na míru, které může služba poskytovat každému zákazníkovi na základě jeho historie a předvídání potřeb. Výhodou pro zákazníka je také rychlost celého procesu, žádné poplatky či úroky, pokud zákazník provede platby včas, větší flexibilita plánování nákupů a financí a neovlivní úvěrový rating zákazníka.

Aktuální budoucnost služby je ovlivněna v neposlední řadě potřebou lidí častěji optimalizovat své toky financí a odložení platby za důležitý nákup se jim nyní často velmi hodí. Pokud se tato potřeba spojí s rostoucím trendem online nákupů. „Tím, jak dále porostou online prodeje, očekáváme i další růst segmentu BNPL. Zejména v dnešní na finanční stabilitu náročné době,“ uzavírá Karel Kotoun z Accenture.






      
  


Související články:
Útraty Čechů v zahraničí meziročně vzrostly téměř o čtvrtinu. Kde Češi utráceli nejvíce?

Čím dál více Čechů nakupuje online z mobilního telefonu. Jakou výhodu těmto lidem přinesla Raiffeisenbank?

Češi stále více preferují bezhotovostní platby

Žebříček běžných účtů v září. Jaké je pořadí bank?

ČNB zpřístupní registr pro platby na kontakt. Službu plánuje provozovat devět bank



všechny články
Dále v rubrice

Útraty Čechů v zahraničí meziročně vzrostly téměř o čtvrtinu. Kde Češi utráceli nejvíce?

Obrázek: Bankovky a mince Na dovolenou k moři nebo jen na skok do sousední země nakoupit. Češi i letos utráceli v zahraničí, a to dokonce o 23 % více než loni. Jen v letních měsících (od června do srpna) útraty stouply o 13 %. Nejčastěji přitom vyráží po Evropě – mezi nejpopulárnější...

Čím dál více Čechů nakupuje online z mobilního telefonu. Jakou výhodu těmto lidem přinesla Raiffeisenbank?

Obrázek: Žena s mobilem u notebooku Pohodlí domova a nákupy na internetu. To je kombinace, kterou v posledních letech volí čím dál více lidí. Z průzkumu Mastercard vyplynulo, že 7 z 10 Čechů nakupuje online z mobilního telefonu. Banky se snaží svým klientům usnadnit nejen využívání bankovních produktů...

Češi stále více preferují bezhotovostní platby

Obrázek: Placení mobilem Rychlost, jednoduchost a žádné zbytečné přepočítávání drobných. Tak Češi popisují ideální způsob placení v obchodech nebo za služby. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard. Počet lidí, kteří upřednostňují bezhotovostní platby, se dlouhodobě zvyšuje...

Žebříček běžných účtů v září. Jaké je pořadí bank?

Obrázek: Žebříček Finparády Žebříček běžných účtů v září. Nadále se v čele žebříčku drží MONETA Money Bank, Česká spořitelna a Air Bank. V žebříčku se posunula na třetí místo Komerční banka s novým konceptem bankovnictví a účtem Start. Jaké je aktuální pořadí bank a jejich běžných účtů?

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz