Popletené Vánoce aneb Jak na vrácení nevhodných dárků?
28.12.2021 | Jan Bachura, zpráva V4 Group | |
I když se na Vánoce mnozí připravují dlouho, nemusí se druhým trefit do vkusu. Za poslední roky přibývá dárků objednaných přes internet a ty mohou i přes dobrý záměr obdarované zklamat.
Dárky přes internet se nevyplatí kupovat dlouho dopředu. Tedy alespoň v případě, že krabici necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek určen. U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Pokud však třeba najdete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už před převzetím zboží. Vrácení dárku však není úplně jednoduché. „Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele, jako jsou například hodinky s gravírováním, nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group. „Dárky nakoupené v říjnu budete jenom obtížně vracet, pokud e-shop nemá v obchodních podmínkách speciální prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo 60 dní, a tudíž vrácení nevhodného dárku po Vánocích. Bývá však častým nešvarem ze strany kupujících, že si koupí zboží, jednou ho použijí, a poté ho v zákonné lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené e-shopem vrátí zpět,“ dodává Miroslav Šperka. Originální balení nepotřebujete Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím. Odstoupení od smlouvy by mělo být písemné Pokud od kupní smlouvy klient odstoupí, měl by mít tento krok pro případ budoucího sporu prokazatelně potvrzený. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit. „Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka a upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal. Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách. Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože tohle zákon bez dalšího neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě. „Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné. A jak je to se zbožím objednaným z Číny? Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární platformy AliExpress. Dlouhou dobu si spotřebitelé z Evropské unie mohli objednávat prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené. Nově však AliExpress dbá na to, aby měli spotřebitelé z Evropské unie stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v Evropské unii. Prodejce tak musí spotřebiteli z Evropské unie poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uzavřených smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.
všechny články | |
Dále v rubrice
Visa nebo Mastercard? Čechům na tom nesejde
Dva celosvětově dominující provozovatelé platebních karet převládají i u Čechů. Téměř žádný Čech nemá od své banky jinou kartu než Visa nebo Mastercard. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace...
|
U které banky zvládnete nabít kredit telefonu pomocí Smartbankingu?
Nabíjíte si kredit na svém mobilním telefonu pomocí Smartbankingu vaší banky? Řada bank tuto funkci, která klientům usnadní každodenní život nabízí, ale najdou se i takové, které ji ve své nabídce nemají. Díky které bance si kredit na mobilu nabijete...
|
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2024. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Produkt veřejnosti...
|
Odměny bank v listopadu
Komerční banka vás nově odmění až 2 000 Kč, mBank má bonus pro podnikatele. Víme, jaké banky nabízí odměny v listopadu. Hra o milion, finanční odměny za nový účet nebo slevy na půjčku. Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...
|
všechny články v rubrice
|