Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Bankovní identita má další nadstavbu a tím je zaručený podpis

19.11.2021  |  Michal Mošnička
  


Obrázek: Mobilní telefonOstrý start Bankovní identity proběhl začátkem letošního roku, kdy vstoupil v platnost zákon o bankovní identitě, který této službě dává právní rámec. Od této doby se do tohoto systému začaly přidávat banky, v tuto dobu máme 10 bankovních domů, které bankovní identitu poskytují. Bankovní identita ale nabízí další možnosti a tím je zaručený podpis. 



Bankovní identita má další nadstavbu a tím je zaručený podpis 

Klienti bank mohou využívat bankovní identitu  ke státním službám jako je například Daňový portál Finanční správy, ale i eportál ČSSZ a Portál občana se všemi jeho službami a celou řadu dalších služeb e-governmentu, které přibývají. Od srpna 2021 navíc Česká spořitelna a  Komerční banka umožňuje využít bankovní identitu i v komerčních službách. Aktuálně ČS nabízí ověření totožnosti a pro online získání produktů a služeb u téměř 40 komerčních firem, včetně dodavatele elektřiny, Skupiny ČEZ, dodavatele plynu a energií Pražská plynárenská nebo poskytovatele pojištění Generali Česká pojišťovna. Komerční banka pak před několik dny nabídla prostřednictvím bankovní identity možnost online založení bankovního  účtu. U České spořitelny si kromě účtu sjednáte prostřednictvím BI i úvěr nebo doplňkové penzijní spoření.

Zaručený podpis

Bankovní identita nabídne ale ještě další možnosti. Jde o službu BankID SIGN, která klientům bank umožní v komerčních službách podepisovat smluvní dokumenty na úrovni zaručeného digitálního podpisu. Česká spořitelna informovala v říjnu o pilotní fázi  digitálního podpisu s první soukromou společností, Komerční banka oznámila spuštění této služby a službu by měla spustit i ČSOB.

Služba BankID SIGN poskytne klientům Komerční banky zaručený podpis smlouvy či dokumentu ve formátu PDF. Princip je podobný digitálnímu podpisu prostřednictvím certifikátu. Hlavní rozdíl však bude v komfortu a rychlosti, neboť uživatel svůj podpis potvrdí podobně jednoduše jako přihlášení do internetového bankovnictví. BankID SIGN budou vedle KB od počátku spuštění podporovat i Česká spořitelna a ČSOB.

„Zaručený podpis BankID SIGN je další revoluční krok, který výrazně přispěje k celkové digitalizaci Česka. Podpis smlouvy pomocí SIGN zabere jen několik vteřin, klient nepotřebuje žádný kvalifikovaný certifikát, stačí mu jen jeho bankovní identita,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, a.s., která službu BankID SIGN provozuje.


Přehled všech běných účtů najdete zde

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Zrekapitulujme si informace o vlastní Bankovní  identitě

Za šest měsíců od startu měla bankovní identita 3,5 milionů uživatelů


Za první půl rok bylo dle České bankovní asociace registrováno cca 3,5 milionů unikátních uživatelů, přičemž samotný způsob ověření si už vyzkoušelo téměř čtvrt milionu bankovních klientů.

Jak si mohu zřídit bankovní identitu?


Pokud jste klientem jedné z 10 bank, které aktuálně v tom systému jsou, tak to ve většině případů můete udělat online. Jednoduše půjdete na stránky své banky, kde naleznete návod jak si zřídit bankovní identitu. Do dvou až tří minut si tak můžete identitu zřídit a můžete poté přejít na portál občana a přihlásit se ke konkrétní službě. Alternativou k tomu poté je, pokud nejste tolik počítačově zkušení, dojít si na pobočku, kde vám to celé vysvětlí a pomohou založit.

Kam se s bankovní identitou mohu všude hlásit?

Nejčastější službou kam se asi běžný občan bude hlásit, bude Portál občana, kde je možné podívat se na to, jaké mám všechny vydané prřkazy a kdy jim končí platnost. Lidé v předdůchodovém věku zde mohou zjistit také přesnou výši svého důchodu. Řidiči se na tomto portálu mohou informovat o tom, kolik mají bodů. Je to takové vstupní brána k e-governmentu. „Celá ta myšlenka je o tom, abych nemusel chodit se vším na přepážku a z pohodlí domova si všechny tyhle služby obsloužil za pár kliknutí sám,“ uvádí Marcel Poul, ze společnosti BCV Solutions, která se zabývá Identity managementem.

Zabezpečení bankovní identity

To je hodně složitá otázka, protože měřit zabezpečení nejde příliš jednoduše. Všechno je to založené na důvěře, na důvěře v ten institut - v tomto případě tedy bankovní dům. Bankovní domy pro své klienty už dávno před bankovní identitou poskytovali online služby a oni z podstaty toho, že vám zpravují finance, vaše veškeré úspory musí mít maximální možnou míru zabezpečení. Takže tady se vlastně využil princip toho, že existovala nějaká velmi bezpečná služba a jenom se rozšířila na to, že se pomocí této služby dostanete k dalším agendám, v tomto případě tedy agendám státu.

Srovnání bezpečnosti mezi bankovní identitou a fyzickou návštěvou státních institucí

Tyhle dva světy budou ještě dlouhou dobu žít vedle sebe, takže pořád budete mít možnost na tu pobočku nebo na úřad jít fyzicky, pokud nebudete identitě věřit. Máte tak možnost si bezpečnost bankovní identity ověřit časem. Například, dnes mžete jet metrem, tramvají a někdo vám ukradne občanský průkaz a jednoduše se může vydávat za vás a vy o tom víceméně nemáte ani možnost vědět. V tom online světě je v tomto taková situace lepší, protože vy máte v rámci té banky vlastně kompletní auditní stopu o tom, co s vaší bankovní identitou děláte. „Pokud by se opravdu stalo, že by se ta vaše identita kompromitovala tak jsou tam nástroje proto aby se zpětně banka podívala kam se všude přistupovalo. Tím pádem si myslím, že žešení těch důsledků je v tomto případě jednodušší,“ doplňuje Marcel Poul, ředitel realizace BCV Solutions.
 

Využití bankovní identity v komerční sféře

Bankovní identita rozvine svůj potenciál i v komerční sféře. Z jedné strany budou chtít banky, jako poskytovatelé identit, proměnit své jisté nemalé investice v profit. Pro to je potřeba, aby se bankovní identita stala standardem pro ověřování identity v online světě, a ten patří z velké části komerčním subjektům. Očekává se, že ještě nějakou dobu budou banky do rozvoje řešení masivně investovat včetně propagace vůči komerčním subjektům.

Motivace komerčních subjektů a poskytovatelů digitálních služeb


Z druhé strany budou chtít poskytovatelé komerčních služeb jako jsou třeba pojišťovny, distributoři energií nebo online obchody, využít potenciálu rychlejšího a pohodlnějšího onboardingu nových zákazníků v online světě. Získat nového zákazníka, který přijde na stránky pojišťovny nebo distributora energie a během pár kliknutí sjedná pojištění včetně podepsání smluv, bude určité lákavé. Náklady na takový proces mohou být znatelně nižší než provoz kamenných poboček a investic do proškoleného personálu. V současné době využívá Bankovní identitu 31 firem. Přehled firem najdete například na Bank ID.

Pokud by se navíc bankovní identita stala de facto standardem, pak by ostatně komerčním subjektům působícím v online světě ani nic jiného, než implementace tohoto řešení, nezbývalo. Nutno však podotknout, že pro některé úkony, jako objednání nákupu online už dlouhou dobu existuje silná konkurence v podobě zavedených poskytovatelů identit jako je facebook, google nebo apple. „Stupeň důvěryhodnosti těchto poskytovatelů identit však nedosahuje úrovně jakou nabyla bankovní identita. Proto bude mít bankovní identita v určitých oblastech online světa konkurenční výhodu a je jen na ní, zda ji dokáže využít,“ uzavírá Marcel Poul, ředitel realizace BCV Solutions.




Anketa


Dejte hlas mobilnímu bankovnictví vaší banky, pokud jste s ním spokojeni.

Air Bank (14 %)
Banka CREDITAS (4 %)
Česká spořitelna (7 %)
ČSOB nebo Poštovní spořitelna (6 %)
Equa bank (12 %)
Fio banka (8 %)
Hello bank! (2 %)
Komerční banka (3 %)
mBank (4 %)
MONETA Money Bank (36 %)
Raiffeisenbank (3 %)
Sberbank (1 %)
UniCredit Bank (1 %)
Pozn.: Váš hlas se zobrazí po obnovení stránky



      
  





všechny články
Dále v rubrice

Visa nebo Mastercard? Čechům na tom nesejde

Obrázek: Platební karta Dva celosvětově dominující provozovatelé platebních karet převládají i u Čechů. Téměř žádný Čech nemá od své banky jinou kartu než Visa nebo Mastercard. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace...

V říjnu ceny povinného ručení vzrostly

Obrázek: Řízení auta Náklady na povinné ručení se v říjnu zvýšily. Aktuálně se náklady na pojištění typického vozidla pohybují přes 7 tisíc korun. Více nám napoví index povinného ručení...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

U které banky zvládnete nabít kredit telefonu pomocí Smartbankingu?

Obrázek: Mobilní telefon v ruce Nabíjíte si kredit na svém mobilním telefonu pomocí Smartbankingu vaší banky? Řada bank tuto funkci, která klientům usnadní každodenní život nabízí, ale najdou se i takové, které ji ve své nabídce nemají. Díky které bance si kredit na mobilu nabijete...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies