Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Podíl plateb kartou v nouzovém stavu výrazně vzrostl. V malých prodejnách se nyní vrací k normálu, u e-shopů zůstává vysoký

29.6.2020  |  Zdeněk Bubák, zpráva Sdružení pro bankovní karty
  


Obrázek: Platební kartaVysoký nárůst podílu plateb kartou se během nouzového stavu projevil kamenných prodejnách potravin, drogeriích i on-line supermarketech. Odlišný vývoj lze však sledovat v těchto týdnech, zatímco zejména u menších prodejen se obliba plateb kartou vrací k hodnotám ze začátku roku, v on-line prostředí je jejich preference stále výrazně vyšší.


Podle odborníků lze předpokládat, že část spotřebitelů bude nyní karty k placení využívat častěji, záležet však bude na míře konzervatismu i objemu a způsobu nákupů.

Větší apel na preferenci bezkontaktního placení během epidemie koronaviru se v Česku projevil na výrazně větším podílu plateb kartou. Ukazují to data Sdružení pro bankovní karty za první kvartál letošního roku, podle kterých počet karetních transakcí meziročně narostl o necelých 24 procent. Konkrétně jich za toto období obchodníci zpracovali 339 milionů.

„Část konzervativních držitelů karet, kteří je pro platby nepoužívají vůbec nebo jenom příležitostně, podstoupila v době nouzového stavbu jakýsi rychlokurz v používání platebních karet či mobilů. Jednalo se zejména o objednávky v e-shopech,“ řekl výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán. Podle něj se tím tato skupina naučila platební karty buď nově používat, nebo si tuto znalost osvěžila z minulosti. „Stejně tak lze konstatovat, že určitá část provozovatelů obchodů či služeb byla v době nouzového stavu či krátce po něm nucena poptávkou po bezhotovostních platbách obstarat si platební terminál a začít karty akceptovat,“ doplnil Kotlán.

Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Výrazná změna u menších prodejen



Sdružení zatím nemá k dispozici data za druhý kvartál, do kterého se vyhlášený nouzový stav promítnul výrazněji. Detailnější pohled však nabízí obchodníci, jejichž provozy nebyly během koronakrize omezeny. Například malé prodejny potravin na vesnici zaznamenaly u plateb kartou výrazné změny. „Vyhlášení nouzového stavu způsobilo skokový nárůst karetních transakcí. Na začátku roku byl jejich podíl v naší síti okolo 30 procent, během koronakrize se zvýšil na zhruba 80 procent. Lidé toto doporučení vlády ve velkém následovali. Pozorovali jsme, že ze začátku nouzového stavu byly objemy nákupů výrazně vyšší a lidé se předzásobili. Tržby šly také z větších měst do menších obcí, lidé výrazně omezili cestování a nakupovali raději na venkově v menší prodejně v blízkosti svého domova,“ řekl Roman Mazák, předseda obchodního Družstva CBA, které sdružuje více než tisíc českých prodejen.

Během nouzového stavu zůstaly otevřené také drogerie. I zde byl přitom nárůst bezhotovostních plateb patrný. „Ve srovnání stejného období loňského roku vzrostl počet plateb kartou v době nouzového stavu o zhruba 25 procent oproti platbě v hotovosti,“ uvedl manažer komunikace dm-drogerie markt Jiří Peroutka. Ještě výraznější pak byl nárůst karetních transakcí u e-shopů s potravinami. Například Rohlik.cz v době nouzového stavu možnost platit hotovostí pro většinu zákazníků zrušil, ponechal ji pouze u klubu pro seniory, ostatní platby tak probíhaly elektronicky. Znovuobnovení platby kurýrovi v hotovosti zavedl on-line supermarket až více než měsíc po skončení nouzového stavu. „Tuto možnost jsme pro všechny zákazníky obnovili 15. června,“ doplnila mluvčí Rohlik.cz Zdeňka Svoboda.

reklama

Spořicí účet+ spoření s výhodnou sazbou 0,50 % ročněvíce
ING Konto - úroková sazba 1 % na tři měsícevíce
Stavební spoření od Buřinky - zhodnocení až 3,4 %více
mKonto - běžný účet bez poplatkůvíce
mKonto Business - účet pro podnikatele, který máte rádivíce



Výrazný rozdíl mezi kamennou prodejnou a e-shopem



S koncem nouzového stavu se podíly jednotlivých způsobů plateb výrazně přiblížily hodnotám ze začátku roku. V současnosti to platí zejména pro kamenné prodejny. „Před nouzovým stavem byl podíl plateb kartou 30 procent, nyní je to zhruba 35 procent. Ačkoliv se jedná o určitý nárůst, z našeho pohledu je zanedbatelný. Naopak očekáváme, že v následujících týdnech se podíl ještě více přiblíží situaci ze začátku roku. Nouzový stav byl tedy spíše výjimečnou záležitostí, určitě ale nezpůsobil dlouhodobé změny z hlediska nákupního chování,“ uvedl Mazák. Mírný nárůst oproti normálu sledují v týdnech po skončení nouzového stavu také drogerie. „Platby kartou jsou preferované o zhruba 9 procent více než ve stejném období loňského roku oproti platbě v hotovosti,“ řekl Jiří Peroutka.

Naopak v případě on-line supermarketů lze nyní oproti začátku roku zaznamenat změny daleko výraznější. „Podíl bezhotovostních a bezkontaktních plateb se významně zvýšil. Aktuálně 78 procent zákazníků využívá platbu kartou předem. Před krizí to bylo pouze 39 procent a podíl se zvyšoval relativně pomalu,“ sdělila mluvčí Rohlik.cz. Podle Romana Kotlána lze přitom předpokládat, že určitá změna v návycích v používání platebních karet či mobilů může v populaci přetrvat i v dalším období a může přerůst v uživatelský trend i pro dříve konzervativnější část klientů.

Související články:
Na kolik peněz letos vyjde dovolená v Chorvatsku?

Raiffeisenbank má všechny bankomaty plně bezkontaktní a na každé pobočce vkladomat

Česká spořitelna bude celý rok slosovávat veškeré bezhotovostní platby, klienti mohou vyhrát 100 tisíc korun

Raiffeisenbank spouští novou verzi mobilního bankovnictví

Fio banka spouští placení hodinkami Garmin a Fitbit a svým klientům dává slevu


Změna až s novou generací



Právě konzervativní postoj spotřebitelů je podle Mazáka důvod, proč zejména u menších prodejen obliba plateb kartou sice stoupá, ovšem velmi pozvolna. „Jedná se zejména o střední a starší generaci, která prakticky celoživotně preferuje platbu v hotovosti, pokud je to jen trochu možné. V menších obcích je tento trend silnější. Aby podíl karetních transakcí činil v menších prodejnách nadpoloviční většinu, bude nutná spíše generační výměna,“ doplnil předseda Družstva CBA. Kromě dlouhodobě neměnných preferencí je podle něj nutné zohledňovat i skutečnost, že pro menší prodejny jsou typické spíše nákupy s několika položkami, což se promítá na nižší ceně. Právě u ní je právě četnost platby hotovostí obecně vyšší.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Na kolik peněz letos vyjde dovolená v Chorvatsku?

Obrázek: Moře Chorvatsko je pro Čechy symbolem dostupné dovolené u moře. Letošní pandemie koronaviru zamíchala nejen s ekonomickou situací rodin, ale i s dostupností cizích krajů. Naštěstí se chorvatské hranice...

Raiffeisenbank má všechny bankomaty plně bezkontaktní a na každé pobočce vkladomat

Obrázek: Bankomat Raiffeisenbank Raiffeisenbank dokončila rozsáhlou modernizaci sítě svých bankomatů. V současnosti jsou již veškeré bankomaty Raiffeisenbank po celé České republice plně bezkontaktní a na každé pobočce je vkladomat. Od podzimu...

Česká spořitelna bude celý rok slosovávat veškeré bezhotovostní platby, klienti mohou vyhrát 100 tisíc korun

Obrázek: Platební karta Česká spořitelna od července spouští novou kampaň, v jejímž rámci po celý rok každý měsíc vylosuje z veškerých provedených bezhotovostních plateb jednoho vítěze, který získá 100 tisíc korun. Do losování...

Raiffeisenbank spouští novou verzi mobilního bankovnictví

Obrázek: Raiffeisenbank Raiffeisenbank pokračuje ve vylepšování svého mobilního bankovnictví. Vydává další verzi s novinkami jako je například nahrání platební karty do Apple Pay přímo z aplikace, chat, změnu kontaktních údajů...

všechny články v rubrice










   
 
Banka Creditas
Finanční společnost roku 2019
Banka Creditas


Vítěz žebříčku pojištění
Pojištění schopnosti splácet úvěry od BNP Paribas Cardif Poj
BNP Paribas Cardif Pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz