Karanténa v peněženkách skončila, Češi opět utrácejí jako před pandemií
31.5.2020 | Zdeněk Bubák, zpráva České spořitelny | |
S tím, jak jsou uvolňována jednotlivá krizová opatření, která byla zavedena proti šíření pandemie koronaviru, se Češi začínají opět vracet ke svým dřívějším zvyklostem. Jednou z nich je zvýšené utrácení, které bylo v krizi částečně utlumeno. Vyplývá to z analýzy karetních platebních transakcí a objemů výběrů hotovosti z bankomatů, které provedla v květnu Česká spořitelna.
Karetní platební transakce, mezi které se řadí platby prostřednictvím platebních terminálů, internetové platby, a také výběry z bankomatů, byly v polovině května ve dvou po sobě jdoucích týdnech o 9 procent vyšší než ve stejném období loňského roku. V meziročním srovnání tak rostly podobným tempem, jako v lednu a únoru, kdy v Česku panovala ještě doba předkoronavirová. Rozšíření koronaviru do Česka během března a následné omezování chodu ekonomiky i volného pohybu lidí se odrazilo dramaticky i do výdajů domácností. Vůbec nejhlubší deprese z tohoto pohledu panovala koncem března, kdy se výdaje prováděné platebními kartami propadly v meziročním srovnání o 24 procent. Graf: Kolik lidé utrácejí (platby kartou a výběry z bankomatů; meziroční změna v objemu karetních transakcí)  S tím, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, lidi se přestali bát podobného průběhu jako v Itálii a karatenní opatření byla uvolňovaná, tak se začaly zmirňovat poklesy karetních transakcí. „To jasně ukazuje, že Češi neupadli do deprese, nezvyšují výrazně míru úspor a neodkládají útraty za zbytné věci,“ zdůrazňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Co je doma, to se počítá. Provozovatelé nedomácích služeb ale chřadnou Z obnovené ochoty utrácet těží zejména ty sektory a prodejci, kteří se zaměřují převážně na domácí klienty a na sortiment spojený s jejich domovy. Hobbymarkety zaznamenaly ve druhé polovině května meziroční nárůst karetních transakcí o více než dvojnásobek (+112 %), podobnou zkušenost měli i prodejci nábytku (+62 %) či elektroniky (+47 %). I nadále zůstává oblíbené doručování domů (+86%). Kromě investic do zařízení svých domovů udělali Češi po otevření obchodů „průvan“ i ve svých šatnících – platby kartami za oblečení meziročně narostly o 17 %. Naopak prodejci zaměřeni na nedomácí aktivity i klienty zaznamenali strmý propad tržeb. Nejvíce se projevil u cestovních kanceláří (- 91 %), a také u provozovatelů ubytování (- 75 %). Graf: Za co Češi utráceli 18.-24.5. (meziroční změna objemu karetních transakcí, včetně výběrů z bankomatů)  Zdroj: Česká spořitelna Restaurace sice ve druhé polovině května vykazovaly meziroční pokles karetních transakcí „jen“ o 11 %, zatímco ještě před otevřením zahrádek to bylo o 40 %. Nicméně propad tržeb restaurací i dalších podniků ale je bezpochyby větší. Analýza České spořitelny totiž monitoruje útraty Čechů, nikoliv cizinců, kteří se zejména ve velkých městech významně na tržbách restaurací a hotelů podílejí. Analýza také vychází z údajů o karetních transakcích a nepostihuje tak hotovostní transakce, které byly v některých odvětvích až dosud zásadní. Pokles hotovostních transakcí i mezi domácími klienty naznačuje skutečnost, že v meziročním srovnání došlo k poklesu výběru z bankomatů o 8 %. Analýza České spořitelny dokládá, že dodávání likvidity firmám a domácnostem má téměř okamžitý efekt. Prostřednictvím útrat domácností totiž peníze rychle putují do reálné ekonomiky a přispívají k jejímu oživování. To potvrzuje i hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. „Samozřejmě ještě může přijít sekundární vliv přes korporátní sektor, tedy že rostoucí nezaměstnanost spotřebu opět srazí,“ upozorňuje Navrátil. „Pokud se ale podaří dodávat likviditu prostřednictvím různých programů (COVIDy, kurzarbeit) a podporovat investice), tak by oživení české ekonomiky nemuselo trvat tak dlouho, jak se ještě před pár týdny zdálo.“ reklama

|
všechny články | |
Dále v rubrice
Plaťte chytře i na cestách: Novinky od bank pro pohodlnější dovolenou
Léto je za rohem a s ním i hlavní sezóna cestování. Banky na to reagují novými produkty a službami, které usnadní placení v zahraničí a nabídnou více komfortu. Ať už vyrážíte na dovolenou k moři, nebo plánujete výlet do metropole, novinky od...
|
Chystáte se do zahraničí? Takhle ušetříte při placení kartou nebo výběrech
Letní dovolené se blíží a s nimi i otázka, jak v zahraničí co nejbezpečněji a nejvýhodněji platit. Česká bankovní asociace přináší praktické rady, jak při cestách nepřijít o peníze kvůli nevýhodné směně měny, zbytečným poplatkům nebo ztrátě karty. V článku se dozvíte...
|
Prázdniny bez otřesů: Česká národní banka drží sazby na stejné úrovni.
Podle očekávání dnes bankovní rada ČNB ponechala svoji hlavní úrokovou sazbu beze změny. Dvoutýdenní repo tak zůstává na úrovni 3,50 %, a je tak o 150 bazických bodů výše než obdobná sazba ECB. Na druhou stranu výrazně níže než sazby...
|
Dvě banky, dvě různé strategie. Co v rámci odměn nabízejí?
Banky lákají klienty na různé benefity a slevové programy. Za Českou spořitelnou, která v květnu tohoto roku přišla se službou Odměny motivující klienty k lepšímu finančnímu zdraví, spouští nyní MONETA Money Bank stejnojmenný program Odměny. Klientům přinese...
|
všechny články v rubrice
|