Karanténa v peněženkách skončila, Češi opět utrácejí jako před pandemií
| 31.5.2020 | Zdeněk Bubák, zpráva České spořitelny | |
S tím, jak jsou uvolňována jednotlivá krizová opatření, která byla zavedena proti šíření pandemie koronaviru, se Češi začínají opět vracet ke svým dřívějším zvyklostem. Jednou z nich je zvýšené utrácení, které bylo v krizi částečně utlumeno. Vyplývá to z analýzy karetních platebních transakcí a objemů výběrů hotovosti z bankomatů, které provedla v květnu Česká spořitelna.
Karetní platební transakce, mezi které se řadí platby prostřednictvím platebních terminálů, internetové platby, a také výběry z bankomatů, byly v polovině května ve dvou po sobě jdoucích týdnech o 9 procent vyšší než ve stejném období loňského roku. V meziročním srovnání tak rostly podobným tempem, jako v lednu a únoru, kdy v Česku panovala ještě doba předkoronavirová. Rozšíření koronaviru do Česka během března a následné omezování chodu ekonomiky i volného pohybu lidí se odrazilo dramaticky i do výdajů domácností. Vůbec nejhlubší deprese z tohoto pohledu panovala koncem března, kdy se výdaje prováděné platebními kartami propadly v meziročním srovnání o 24 procent. Graf: Kolik lidé utrácejí (platby kartou a výběry z bankomatů; meziroční změna v objemu karetních transakcí)  S tím, jak se epidemiologická situace začala zlepšovat, lidi se přestali bát podobného průběhu jako v Itálii a karatenní opatření byla uvolňovaná, tak se začaly zmirňovat poklesy karetních transakcí. „To jasně ukazuje, že Češi neupadli do deprese, nezvyšují výrazně míru úspor a neodkládají útraty za zbytné věci,“ zdůrazňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Co je doma, to se počítá. Provozovatelé nedomácích služeb ale chřadnou Z obnovené ochoty utrácet těží zejména ty sektory a prodejci, kteří se zaměřují převážně na domácí klienty a na sortiment spojený s jejich domovy. Hobbymarkety zaznamenaly ve druhé polovině května meziroční nárůst karetních transakcí o více než dvojnásobek (+112 %), podobnou zkušenost měli i prodejci nábytku (+62 %) či elektroniky (+47 %). I nadále zůstává oblíbené doručování domů (+86%). Kromě investic do zařízení svých domovů udělali Češi po otevření obchodů „průvan“ i ve svých šatnících – platby kartami za oblečení meziročně narostly o 17 %. Naopak prodejci zaměřeni na nedomácí aktivity i klienty zaznamenali strmý propad tržeb. Nejvíce se projevil u cestovních kanceláří (- 91 %), a také u provozovatelů ubytování (- 75 %). Graf: Za co Češi utráceli 18.-24.5. (meziroční změna objemu karetních transakcí, včetně výběrů z bankomatů)  Zdroj: Česká spořitelna Restaurace sice ve druhé polovině května vykazovaly meziroční pokles karetních transakcí „jen“ o 11 %, zatímco ještě před otevřením zahrádek to bylo o 40 %. Nicméně propad tržeb restaurací i dalších podniků ale je bezpochyby větší. Analýza České spořitelny totiž monitoruje útraty Čechů, nikoliv cizinců, kteří se zejména ve velkých městech významně na tržbách restaurací a hotelů podílejí. Analýza také vychází z údajů o karetních transakcích a nepostihuje tak hotovostní transakce, které byly v některých odvětvích až dosud zásadní. Pokles hotovostních transakcí i mezi domácími klienty naznačuje skutečnost, že v meziročním srovnání došlo k poklesu výběru z bankomatů o 8 %. Analýza České spořitelny dokládá, že dodávání likvidity firmám a domácnostem má téměř okamžitý efekt. Prostřednictvím útrat domácností totiž peníze rychle putují do reálné ekonomiky a přispívají k jejímu oživování. To potvrzuje i hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. „Samozřejmě ještě může přijít sekundární vliv přes korporátní sektor, tedy že rostoucí nezaměstnanost spotřebu opět srazí,“ upozorňuje Navrátil. „Pokud se ale podaří dodávat likviditu prostřednictvím různých programů (COVIDy, kurzarbeit) a podporovat investice), tak by oživení české ekonomiky nemuselo trvat tak dlouho, jak se ještě před pár týdny zdálo.“ reklama

|
všechny články | |
Dále v rubrice
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2025. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Cena veřejnosti...
|
Nová éra poradenství: Spořitelna spouští pobočku s asistencí umělé inteligence
Česká spořitelna otevírá první pobočku Future Lab, kde se tradiční poradenství propojuje s umělou inteligencí. Klientům je k dispozici AI avatar, který dokáže pomoci se správou financí i běžnými operacemi kdykoliv během dne...
|
Revolut rozšiřuje své cestovní služby: spouští partnerství s platformou Booking.com
Revolut a Booking.com uzavřely globální platební partnerství, které milionům cestovatelů umožní platit za ubytování přes Revolut Pay. Nové řešení přináší rychlejší a bezpečnější platby, automatické přesměrování do aplikace a bonusové RevPoints...
|
Aplikace KB+ má už přes 1,5 milionu klientů. Komerční banka slaví úspěch a chystá další vylepšení
Aplikace KB+ od Komerční banky překročila hranici 1,5 milionu uživatelů a patří k nejrychleji rostoucím bankovním platformám na českém trhu. Banka dostala od uživatelů už přes 100 tisíc hodnocení a podnětů, což vedlo ke stovkám vylepšení...
|
všechny články v rubrice
|