Kam došlo mobilní bankovnictví za devět let od první aplikace? Za poslední roky se rozvoj dokonce zrychlil
29.5.2020 | Zdeněk Bubák, Michal Mošnička | |
Mobilní bankovnictví pro chytré mobilní telefony, často nazývané jako smartbanking, se v Česku objevilo poprvé před devíti lety. Na možnost ovládat svůj účet odkudkoliv přes mobilní zařízení si Češi postupně zvykli a počet uživatelů bankovních aplikací se rychle rozšiřuje. Současná koronavirová pandemie výhody takového vzdáleného přístupu do banky nejen z domova, ale prakticky odkudkoli a kdykoliv, jen podtrhla. Jakou cestu mobilní bankovnictví od svého zrodu ušlo?
Scott & Rose, nezávislá datově analytická společnost, která provozuje finanční portál Finparáda.cz, sleduje vývoj mobilního bankovnictví od jeho počátků. V roce 2017 pak vytvořila rozsáhlý průběžně aktualizovaný analytický výstup, který detailně mapuje funkčnosti všech bankovních mobilních aplikací v Česku. S dílčími výstupy z tohoto analytického nástroje se pak můžete seznámit v následujícím textu. První článek, který vycházel z uvedené analýzy mobilních bankovnictví, vyšel na Finparádě.cz v říjnu 2017 pod titulem Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Již samotné přečtení dva a půl roku starého článku musí uživatelům současných aplikací s rokem aktualizace 2020 napovědět, o jak dynamickou oblast se v případě smartbankingu jedná. Jde totiž o jednu z klíčových sfér bankovních inovací současnosti a banky sem směřují kvůli udržení nebo zvýšení své konkurenceschopnosti nebývalé úsilí. Možnost založit účet úplně on-line, získat další produkty on-line a všechny je spravovat pomocí chytrého mobilního telefonu je dnes jedním z nejdůležitějších klíčových požadavků klientů směrovaných na aktuální nebo nově hledanou banku. Mobilní bankovnictví v poslední době rostlo, pandemie to podtrhla Banky potvrzují, že mobilní bankovnictví v průběhu nouzového stavu "narostlo". Lidé v této době vycházeli z domu jen v nejnutnějších případech, často pracovali z domova a nákupy omezili jen na základní životní potřeby. Česká spořitelna provedla analýzu změny chování svých klientů v souvislosti s koronavirovou epidemií a zjistila, že se v posledních týdnech rychle zvyšoval zájem o bezkontaktní placení mobilním zařízením. Od začátku roku se více než ztrojnásobil zájem o placení pomocí služby Google Pay a aktuálně tak při placení mobilní telefon využívá více než 250 tisíc klientů České spořitelny. Internetové bankovnictví George od České spořitelny dnes využívá zhruba 1,6 milionu lidí a mobilní aplikaci George téměř 800 tisíc. Jedná se o aktivní klienty, kteří alespoň jednou měsíčně daný kanál používají. Počet klientů Spořitelny, kteří využívají mobilní aplikaci v poslední době výrazně vzrostl. Klient, který používá mobilní bankovnictví, se v průměru přihlásí pětadvacetkrát měsíčně, tedy skoro každý den, zatímco u internetového bankovnictví je to čtyřikrát až pětkrát do měsíce, takže jednou týdně. Klienti Komerční banky se do Mobilní banky v rámci nouzového stavu přihlásili vícekrát, než bylo obvyklé před koronavirovou krizí. V únoru 2020 šlo o 10,5 milionu přihlášení, v dubnu jich bylo již 11,5 milionu, tj. o jeden milion více. Počty klientů využívajících Mobilní banku také rostly. V lednu 2020 jich bylo 801 tisíc, v únoru 824 tisíc, v březnu 836 tisíc a v dubnu 834 tisíc. Průměrný počet přihlášení za měsíc na jednoho uživatele se také mírně zvyšoval (únor 22, březen 23, duben 24). Prudký nárůst zájmu o své digitální bankovnictví zaznamenala Equa bank. Například o 45 % narostl počet běžných účtů otevřených on-line. Klienti Equa bank si otevírali on-line nejen běžné účty, ale i spotřebitelské půjčky. Počet půjček, které si klienti zřídili prostřednictvím mobilní aplikace, vzrostl v posledních týdnech nouzového stavu o 40 %. Kdy a jak to vše začalo? První bankou, která mobilní bankovnictví v podobě aplikace pro chytré telefony začala nabízet, byla Fio banka a stalo se tak v květnu 2011, kdy banka zprovoznila mobilní bankovnictví pro telefony značky Apple (pro iPhony). Zařízení s Androidem přišly pak na řadu v srpnu. Mobilní telefony byly užívány pro sledování zůstatků na účtu nebo historie transakcí již dříve. Byl to tzv. Wap banking, kdy jste se k bance připojovali pomocí vestavěného prohlížeče mobilního telefonu a jeho prostřednictvím ke svému účtu. Další banky se připojily v jedné vlně v říjnu 2011. Byly to Equa bank, mBank (jen iPhone, ale bez aktivních transakcí) a UniCredit Bank. Posledně jmenovaná banka dokonce najednou přišla se čtyřmi variantami bankovnictví podle operačního systému. Kromě iOS (iPhone) a Androidu šlo o systém pro telefony značky Black Berry a systém Symbian pro telefony značky Nokia. V dubnu 2012 pak UniCredit Bank přidala i Windows Phone. V současnosti mají vývojáři bankovních mobilních aplikací jednodušší práci, protože se mohou soustředit jen na dva systémy. Ve třetí vlně v prosinci 2011 až únoru 2012 začaly mobilní bankovnictví provozovat GE Money Bank (dnes MONETA Money Bank), ČSOB, Poštovní spořitelna a Česká spořitelna (jen iPhone). Se smartbankingem pro Android přišla Spořitelna v červenci 2012. V páté vlně nastoupily do vlaku mobilního bankovnictví Komerční banka a Raiffeisenbank. Stalo se tak v listopadu 2012. Jako poslední se připojila Air Bank, a to v dubnu 2013 s iPhonem a v červenci 2013 s Androidem. Ostatní, zde nezmiňované banky, pak začaly nabízet mobilní bankovnictví ještě později. Banky zpočátku ve svých aplikacích nabízely jen kontrolu zůstatku na účtu a historie transakcí. Vyhledávání v historii plateb postupně vylepšovaly. mBank jako první přišla s tzv. full-textovým vyhledáváním, tj. hledáním podle zadaného textového řetězce jako v Googlu. Tento způsob nabízejí dnes i další banky, ale ne všechny. Mobilní aplikace získávaly postupně další a další funkce - vyhledávání bankomatů, poboček na mapě, aktivní transakce (platby, nastavování trvalých příkazů a inkas), zobrazení kurzů měn, správu karet, možnost získat další bankovní produkty on-line, jako je cestovní pojištění, úvěr a další. Z technologického zorného úhlu nejvíce mobilní bankovnictví získalo po zařazení přihlášení a schvalování transakcí pomocí otisku prstu nebo skenováním tváře, což samozřejmě bylo možné, až tyto funkčnosti umožnily samotné mobilní telefony. Dalším pokrokem byla možnost skenovat tzv. QR kódy pro načtení údajů o platbách apod. Které banky a kdy jednotlivé výše uvedené funkčnosti začaly nabízet a další zajímavosti o postupném náběhu mobilního bankovnictví v českých bankách se dozvíte zde. reklama

|
 Počty funkcionalit se v mobilním bankovnictví stále zvyšují Jak se zvyšoval počet zařazených funkcionalit či služeb v jednotlivých mobilních bankovnictvích dokresluje srovnání výstupů analytického modelu společnosti Scott & Rose, který má Finparáda.cz k dispozici. V roce 2017 model sledoval 160 jednotlivých parametrů, tj. funkčností, a v roce 2019 o více jak dvacet parametrů více. Narůstaly nejen jednotlivé funkcionality obecně, ale i počet funkcionalit, které nabízely jednotlivé banky. V průměru se počet funkcionalit jen za dva roky zvýšil o více než 30 %. Banka | Rok 2017 | Rok 2019 | Air Bank | 69 | 99 | Česká spořitelna – S24/George | 61 / 39 | * / 69 | ČSOB | 64 | 74 | Equa bank | 52 | 75 | Fio banka | ** | 43 | Komerční banka | 86 | 104 | mBank | 68 | 87 | Moneta Money Bank | 78 | 106 | Raiffeisenbank | 58 | 82 | UniCredit Bank | 48 | 56 | Zdroj: Scott & Rose * přechod z Servis 24 na George ** v roce 2017 nebyla do datově analytického výstupu Fio banka zahrnuta, také nebyly zahrnuty Sberbank, Hello a Creditas Co banky od roku 2017 do svých aplikací doplňovaly nejvíc? Pokud porovnáme nabídku mobilních bankovnictví z října 2017 oproti květnu 2020, zjistíme, že za posledního dva a půl roku výrazně vzrostl počet bank nabízejících takové funkčnosti, které nebyly zpočátku příliš časté. Například čtení QR kódu ze souboru za účelem načtení údajů pro platbu, nabízelo v roce 2017 jen 5 aplikací, tj. 50 % z celkového počtu aplikací zařazených do analýzy, kdežto v roce 2020 již to je 11 aplikací, tj. 85 % z celku. Nárůst činí 35 procentních bodů (p.b.), což je nejvíce ze všech funkčností. Druhá funkčnost, která se za zmíněné období nejrychleji rozšířila, byla možnost založení spořicího účtu (z 0 na 4 aplikace, tj. z 0 % na 31 %, nárůst o 31 p.b.). Třetí v pořadí je editace trvalého příkazu, které v roce 2017 nabízelo 5 aplikací, ale v roce 2020 již to je 9 aplikací (nárůst z 50 % na 69 %, tj. o 19 p.b.). Čtvrté je pak full-textové vyhledávání, které v roce 2017 nabízely 4 banky, kdežto v roce 2020 již 7 bank (nárůst ze 40 % na 54 %, tj. o 14 p.b.). Další funkčnosti, které byly v roce 2017 spíše ojedinělé a nyní jsou více běžné, najdete v níže uvedené tabulce včetně počtu aplikací, které je nabízejí. Funkcionality / služby, které aplikace nabízí | říjen 2017 | květen 20201) | Nárůst v p.b. | celkem 10 aplikací2) | celkem 13 aplikací2) | počet appl. | podíl | počet appl. | podíl | Čtení QR kódu ze souboru (jpg, pdf apod.) | 5 | 50 % | 11 | 85 % | 35 | Založení spořicího účtu | 0 | 0 % | 4 | 31 % | 31 | Editace trvalého příkazu | 5 | 50 % | 9 | 69 % | 19 | Full-textové hledání | 4 | 40 % | 7 | 54 % | 14 | SEPA platba | 3 | 30 % | 5 | 38 % | 8 | Změna PIN kódu u karty | 2 | 20 % | 3 | 23 % | 3 | Žádost o nový úvěr | 3 | 30 % | 4 | 31 % | 1 | Zdroj: Scott & Rose 1) Data za květen 2020 vznikla přepočtem z výsledků analýzy z prosince 2019 o nové funkčnosti v roce 2020 2) Do analýzy z října 2017 bylo zařazeno 10 aplikací bank působících v ČR, do analýzy z května 2020 bylo zařazeno 13 aplikací. Z porovnání výstupu z roku 2017 a z přelomů let 2019/2020 vyplývá, že u některých parametrů došlo k výraznému progresu. Zajímavé je například, že založení oblíbených spořicích účtů zatím nabízí pouze čtyři aplikace a to dvě začaly tuto možnost nabízet až v roce 2019. Nově tuto možnost v roce 2020 začala nabízet Air Bank. Mírný posun nastal u SEPA platby, změny PINu u platební karty a u žádosti o nový úvěr. Žádný posun nenastal u klasických zahraničních plateb (v tabulce neuvedeno). Zajímavé je, že do využití videobankéře (v tabulce neuvedeno) i s ohledem na stávající dobu se žádná z bank zatím nepustila. Přitom tuto volbu některé banky nabízejí u svých PC aplikací. Největší progres v počtu nových funkcionalit podle bank Pokud bychom seřadily banky podle toho, kolik nových funkcionalit (z téměř 200 sledovaných) do svých mobilních aplikací od října 2017 do prosince 2019 zařadily, dojdeme k následujícímu. První se umístila Raiffeisenbank s nárůstem o 18 funkčností. Druhé a třetí místo společně obsadily Česká spořitelna a Equa bank, obě s nárůstem o 14 funkčností. O čtvrté a páté se dělí Air Bank a Moneta Money Bank s nárůstem o 12 funkčností, šestá je pak Komerční banka s 10 novými funkčnostmi a sedmá mBank s 9 přírůstky. Progres jednotlivých aplikací je ale ve skutečnosti ještě větší, protože analytický model sleduje sice velké množství funkcionalit, ale ne úplně všechny. Více o počtech funkcionalit v aplikacích jednotlivých bank najdete zde Jaké produkty dnes můžete sjednat přes mobilní aplikace bank? Následující tabulka obsahuje přehled toho, které finanční produkty si lze v jednotlivých bankách zřídit prostřednictvím mobilního bankovnictví a které ne. Nejvíce produktů lze aktuálně (květen 2020) uzavřít z aplikace Moneta Money Bank (5). Dále následují společně Raiffeisenbank a mBank se 4 produkty. Po třech produktech lze on-line sjednat u Air Bank, České spořitelny, ČSOB a Komerční banky. Banka / Produkt | Sjednání | Spořicího účtu | Hypotéky | Půjčky | Kontokorentu | Kreditní karty | Investice nákup/prodej | Air Bank |  |  Pouze volba spočítat a náhled1) |  | | Banka nenabízí |  Pouze náhled1) | Banka CREDITAS |  |  |  | Banka nenabízí | Banka nenabízí |  | Česká spořitelna |  |  |  Pouze předschválená |  | |  | ČSOB | |  |  |  |  | 2) | Equa bank |  |  |  Pouze předschválená |  Pouze předschválený | Banka nenabízí |  | Fio banka |  |  |  | |  | | Hello bank! |  | Banka nenabízí |  | Banka nenabízí |  |  | Komerční banka |  |  Simulace nové hypotéky, zaslání požadavku |  Pouze předschválená |  Pouze podpis sml.3) |  |  Nákup Ano / Prodej Ne Vyplnění dotazníku4) | mBank |  |  |  |  |  | Banka nenabízí | MONETA Money Bank |  |  Pouze kalkulačka |  |  |  |  | Raiffeisenbank |  |  |  Pouze předschválená |  |  |  Pouze náhled | Sberbank |  | |  |  | Banka nenabízí |  | UniCredit Bank |  |  Pouze formulář |  |  |  |  | Zdroj: Scott & Rose 1) Air Bank - pokud má klient hypotéku již sjednanou nebo již investoval do podílových fondů, v aplikaci vidí stav hypotéky/stav svých investic. 2) Ze Smartbankingu ČSOB lze vstoupit přímo do Investičního portálu, kde může klient kupovat/prodávat fondy za předpokladu, že má klient komisionářskou smlouvu. 3) Komerční banka - kontokorent - žádost je nutná např. telefonicky nebo přes internetové bankovnictví, pak lze podepsat smlouvu připravenou ze strany KB přímo v aplikaci. 4) Komerční banka - investice - včetně možnosti vyplnění dotazníku Mifid a sjednání smlouvy. Inovace a další funkcionality banky zavádí i v roce 2020 V lednu 2020 Air Bank do své aplikace My Air zařadila žádost o bankovní mobilitu, tj. zrušení účtu v jiné bance a úkony s tím spojené, dále možnost otevření spořicího a dalšího běžného účtu a potvrzování online karetních transakcích pomocí mobilní aplikace. Ve stejném měsíci spustila Equa bank službu Apple Pay. A hned v únoru ji s touto službou následovala Banka Creditas. Kromě Apple Pay Equa bank od února nabízí v mobilním bankovnictví možnost provádět SEPA platby. Novinkami únor 2020 neskončil, protože Fio banka v tomto měsíci umožnila ve své aplikaci potvrzování plateb kartou na internetu (pouze ve Smartbankingu pro iOS). Březen 2020 přinesl možnost zřízení účtu pro děti MůjÚčet Junior nebo pojištění Merlin Junior v Mobilní bance od Komerční banky. Dalšími novými funkčnostmi v této aplikaci v březnu bylo doporučení bankovního poradce klienta, které lze zaslat e-mailem, SMS a přes WhatsApp nebo Viber. Doporučovat je možné jak s Androidem, tak s iOS. V dubnu inovovaly své mobilní bankovnictví Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Raiffeisenbank spustila služby Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay a do své aplikace doplnila komunikační centrum, složku dokumentů a RB směnárnu, která klientům umožňuje směňovat peníze mezi měnovými složkami účtu zvýhodněným kurzem. UniCredit Bank v dubnu nabídla přihlášení prostřednictvím Face ID, upravila přehled plateb a vylepšila detaily o běžných a úvěrových účtech a kreditních kartách.
Pozn.: Váš hlas se zobrazí po obnovení stránky
všechny články | |
Dále v rubrice
Produktové novinky bank v březnu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu března letošního roku oznámily Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, mBank, Modrá pyramida, MONETA Money Bank...
|
mBank spouští akci na podporu placení prstenem
mBank spustila akci na podporu placení prstenem a přichází s nabídkou pro nové i stávající klienty. Do 31. srpna 2025 mohou získat platební prsten Niceboy One za symbolickou 1 Kč místo standardních 1 999 Kč. Banka tím nabízí dalším klientům možnost...
|
Odměny bank v dubnu
Za založení běžného účtu získáte u bank i několik tisíc. Kdo nabízí bonus za sjednání bankovního produktu a v jaké výši? Odpovědi naleznete v našem článku...
|
Garance úroku až do června? Ano, i to banky nabízejí
Některé banky garantují u svých spořicích účtů úrokové sazby. MONETA Money Bank prodloužila garanci až do června, Raiffeisenbank do konce května. Jaké další banky prodloužily garanci a v jaké výši, se dozvíte v našem článku...
|
všechny články v rubrice
|