Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Češi se stali lídrem regionu ve využívání digitálního bankovnictví

16.9.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva České spořitelny
  
  


Obrázek: MobilDigitální bankovnictví zaznamenává v Česku rychlý rozmach. Česko se vůbec poprvé dostalo do pozice lídra regionu střední a východní Evropy. Vyplývá to z průzkumu společnosti IMAS International, Erste Group a České spořitelny, který byl realizován v sedmi zemích regionu střední a východní Evropy.


Zatímco během loňského roku digitální bankovnictví využilo v Česku osm lidí z deseti, ve druhém Rakousku to bylo pouze sedm lidí. Na Slovensku, které v regionálním žebříčku využívání digitálního bankovnictví obsadilo třetí místo, provedlo finanční transakce přes počítač či mobil zhruba šest lidí z deseti. Naopak na Balkáně využívají digitální bankovnictví v průměru jen čtyři lidé z deseti.

Nejoblíbenější je digitální bankovnictví mezi mladými lidmi. Téměř 30 procent respondentů ve věku 15 – 29 let uvádí, že své peníze spravují výhradně prostřednictvím mobilu či počítače a do poboček bank nechodí vůbec. Tak velké popularitě mezi mladými se digitální bankovnictví těší již jen na Slovensku, zatímco v ostatních zemích chodí i mladí lidé k bankovním přepážkám častěji.

Česko a Slovensko jsou také jedinými zeměmi v regionu, ve kterých podíl mladých lidí využívajících výhradně digitální bankovnictví (cca 30 %) převyšuje počet těch, kteří naopak chodí vyřizovat svoje finanční záležitosti výhradně do poboček. V Česku chodí výhradně do poboček necelých 10 % lidí ve věku 15-29 let, což je v regionu suverénně nejméně. V balkánských zemích (Chorvatsko, Srbsko) stále vyřizuje finanční záležitosti výhradně v pobočkách bank téměř i 50 % mladé generace.

O digitální gramotnosti Čechů svědčí i další z ukazatelů – nakupování přes internet a platba online. Takový nákup v loňském roce alespoň jednou provedlo šest lidí z deseti nejen v Česku, ale i na Slovensku a v Rakousku. Naopak online nakupování je „v plenkách“ v Rumunsku, kde se k němu přihlásili jen dva lidé z deseti.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Penězům věnují Češi stejnou pozornost, jako svému zdraví



Přestože Češi chodí v porovnání s ostatními zeměmi regionu střední a východní Evropy do poboček bank méně, alespoň jednou za rok svoji banku podle průzkumu Erste Group a České spořitelny loni navštívilo osm z deseti Čechů. To je stejný počet, kolik lidí navštívilo svého lékaře.

Ani nárůst digitálního bankovnictví nevzal klienty bankovním pobočkám. Nejvíce navštěvovali bankovní pobočky Rakušané (95 %), nejméně Rumuni (63 %).

Častým důvodem k návštěvě banky je mezi Čechy konzultace s bankovním poradcem. V posledním roce se takto do banky přišlo poradit téměř šest Čechů z deseti. Nejvíce se na bankéře obraceli lidé v Rakousku (75 %), nejméně v Chorvatsku (24 %).

Motorem digitálního bankovnictví je mobilní bankovnictví



Motorem růstu digitálního bankovnictví je silný nárůst využívání mobilního bankovnictví. Tento trend je patrný zejména v jihovýchodní Evropě, kde se mnoho zákazníků bank při řešení svých digitálních bankovních potřeb spoléhá výhradně na mobilní telefon. Téměř jeden ze tří Srbů, kteří v posledních šesti měsících využili kanály digitálního bankovnictví, uvedl, že k tomu použil výhradně svůj mobil; to platí také o téměř jedné čtvrtině uživatelů digitálních bankovních kanálů v Rumunsku. Rumunsko a Srbsko jsou prvními trhy ve střední a východní Evropě, kde je pravděpodobnější, že k provádění digitálního bankovnictví zákazníci použijí pouze mobilní telefon než počítač.

Naopak v Česku, na Slovensku a v Rakousku tvoří „čistě mobilní“ segment pouze 5-10 % uživatelů digitálních kanálů. Na těchto bohatších trzích největší část uživatelů digitálních kanálů používá pro on-line bankovnictví jak mobilní telefon, tak své počítač.

Na všech sedmi trzích, jichž se týkal průzkum Erste Group a České spořitelny, bylo pravděpodobnější, že bankovní zákazníci z nejmladší věkové skupiny budou své bankovnictví vyřizovat on-line – zejména s využitím mobilních aplikací. Na většině trhů podíl zákazníků bank ve věku 15-29 let, kteří využívali digitální kanály, přesahoval průměr jejich země o více než 20 procentních bodů. Podobně velké rozdíly byly patrné i u využívání on-line bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu mezi mladými zákazníky bank. To naznačuje, že i když současnost je stále do značné míry charakterizována kombinací digitálních a fyzických kanálů, budoucnost bude s největší pravděpodobností patřit zákazníkům využívajícím pouze digitální kanály nebo dokonce pouze mobilní telefon.


      
  


Související články:
Česká spořitelna postupně plošně spustí nové internetové a mobilní bankovnictví George

Česká spořitelna umožní v aplikaci George v příštím roce prohlížení účtů jiných bank

Česká spořitelna testuje v pilotním provozu novou aplikaci internetového a mobilního bankovnictví s názvem George

Plány České spořitelny: nové finanční poradenství a mobilní bankovnictví. Poplatky se příliš nezmění

Česká spořitelna zavádí nové zabezpečení internetového bankovnictví

reklama

Malý Tarif - bez absurdních poplatkůvíce
Velký Tarif - 3 měsíce na zkoušku zdarmavíce

mKonto - běžný účet bez poplatkůvíce

mKonto Business - účet pro podnikatele, který máte rádivíce

eKonto SMART - běžné bankovní služby zdarma pro aktivní uživatelevíce




všechny články
Dále v rubrice

Česká spořitelna spouští jako první banka okamžité platby z bankomatů

Obrázek: Česká spořitelna Nejen z internetového a mobilního bankovnictví George, ale nově i z bankomatové sítě České spořitelny, mohou klienti zadávat rychlé převody peněz, které se připíšou na účet příjemce v tuzemské...

R/Evoluční software pro specialisty ve financích vyvíjí Premium Financial Services

Obrázek: Premium Finance Pro finanční poradce a jiné profesionály ve financích se blýská na lepší časy. Práci jim usnadní a zpřehlední nový software, který v návaznosti na každodenní praxi vytváří společnost Premium Financial...

Raiffeisenbank a Fio banka začaly nabízet placení mobilem přes Apple Pay

Obrázek: iPhone Ve stejný den ohlásily dvě české banky, a to Raiffeisenbank a Fio banka, že začaly podporovat platformu Apple Pay. Díky ní mohou klienti těchto bank platit iPhonem nebo chytrými hodinkami Apple...

Průměrné náklady klienta na vedení účtu v bance v Česku ve třetím čtvrtletí letošního roku opět klesly

Náklady na vedení běžného účtu v bance Přinášíme vám výsledky pravidelné čtvrtletní analýzy společnosti Scott & Rose, která monitoruje náklady klientů na používání běžných účtů v českých bankách, tentokrát za třetí čtvrtletí roku 2019...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz