Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Co zjistil aktuální průzkum o využívání internetového a mobilního bankovnictví v Česku?

22.7.2019  |  Zdeněk Bubák, Jan Bachura
  
  


Obrázek: Mobilní telefonJak Češi využívají internetové a mobilní bankovnictví v roce 2019? Máme pro vás výsledky průzkumu, který pro Českou bankovní asociaci realizovala agentura SC&C v průběhu května a června letošního roku. Dnes již 95 procent obyvatel České republiky spravuje svůj účet v bance přes nějakou formu elektronického bankovnictví, což je nárůst o pětinu oproti předchozímu roku. V počtu přístupů se výrazně liší uživatelé mobilního bankovnictví, kteří jej používají častěji, někteří i několikrát denně. Co dalšího zjistil průzkum zaměřený na digitalizaci bankovních služeb v Česku?


Počet Čechů, kteří svůj bankovní účet spravují přes elektronické bankovnictví, narostl oproti loňskému roku téměř o pětinu na 95 %. Vzrostl jak počet lidí, kteří do svého elektronického bankovnictví přistupují primárně přes webový portál banky (nárůst o 11 p.b. na 83 %), tak těch, kteří upřednostňují mobilní aplikaci (nárůst o 5 p.b. na 35 %, ve věku mezi 20 až 50 lety je to dokonce 48 %). Právě mladí uživatelé převažují mezi respondenty, kteří by si uměli představit, že by elektronické bankovnictví zcela nahradilo bankovní poradce na pobočkách bank (62 %).

Obvykle Češi do elektronického bankovnictví vstupují dvakrát až čtyřikrát týdně. Vlastníci mobilní aplikace ho pak obecně používají častěji, někteří (9 %) i několikrát denně. K oblibě mobilní bankovní aplikace současně přispívá i možnost přihlášení se s pomocí biometrických údajů, kterou preferuje 36 % respondentů. Nejčastěji (75 %) používají otisk prstu. Používání elektronického bankovnictví se vyhýbají především starší lidé (průměrný věk 60 let). Vede je k tomu obava o bezpečnost či zažitý zvyk chodit na pobočku. Nevadí jim tedy menší komfort, kterého si společně s rychlostí a okamžitým přehledem uživatelé elektronického bankovnictví cení nejvíce.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Svou spokojenost s podobou a funkcemi, ať webového portálu či mobilní aplikace, vyslovilo více než polovina dotázaných. Zásadní jsou z tohoto pohledu hlavně jednoduché a přehledné ovládání (9,1 bodů z 10), vysoká míra zabezpečení (8,7 bodů z 10) a u webových portálů také možnost fultextového vyhledávání či dlouhodobý výpis transakcí (8,6 a 8,4 bodů z 10).

Podle průzkumu by kvůli elektronickému bankovnictví zhruba čtvrtina klientů změnila banku. Odlišnost požadavků uživatelů na funkce webového bankovnictví a na funkce mobilních aplikací odpovídá způsobu využívání těchto dvou digitálních kanálů. Zatímco při provádění plateb, ověřování zůstatku či kontrole příjmů a výdajů si Češi často vystačí s mobilní aplikací, v případě nastavování trvalých příkazů a inkas, nastavení účtu a karet a dalších, obecně složitějších operací na jejich bankovním účtu, preferují přístup přes webový portál.

Novou funkcí, kterou české banky v současné době často integrují do svých elektronických bankovnictví, je tzv. multibanking. Z výsledků průzkumu vyplývá, že o možnosti ovládat všechny své bankovní účty z jednoho místa již slyšela téměř polovina Čechů a asi dvě procenta ji již aktivně využívají. Celkově multibanking jako přínosnou funkci hodnotí téměř dvě třetiny Čechů. Na druhou stranu 39 % uvedlo, že by ho neužívalo, protože ho vzhledem k vlastnictví pouze jednoho účtu nepotřebují, případně tuto funkci nepovažují za bezpečnou (23 %). Obavy o bezpečnost (29 %) jsou současně druhým největším důvodem, proč by službu multibankingu využívali pouze prostřednictvím své banky (76 %). Nejčastěji však nechtějí, aby s informacemi o jejich bankovním účtu a transakcích disponoval někdo jiný než jejich banka (63 %).

Co by však Češi jednoznačně v nabídce služeb elektronického bankovnictví uvítali, a to zejména na webovém bankovnictví, je možnost čerpat služby státu (58 %), např. pořídit si výpis z katastru nemovitostí či z rejstříku trestů. Tato služba zvítězila nejen nad multibankingem (44 %), ale i možností nákupů díky elektronickému bankovnictví se slevou či v e-shopech (39 %). Na této možnosti již některé banky pracují v rámci projektu s názvem „Sonia“. Podle průzkumu mají o tuto službu lidé zájem především pokud to bude bezpečné, uživatelsky přívětivé a také bezplatné.

Průzkum zaměřený na digitalizaci pro Českou bankovní asociaci realizovala agentura SC&C od 9. května do 4. června 2019 na reprezentativním vzorku 1011 respondentů ve věku mezi 18 až 79 lety.


      
  


Související články:
Česká spořitelna spouští jako první banka okamžité platby z bankomatů

R/Evoluční software pro specialisty ve financích vyvíjí Premium Financial Services

Raiffeisenbank a Fio banka začaly nabízet placení mobilem přes Apple Pay

Průměrné náklady klienta na vedení účtu v bance v Česku ve třetím čtvrtletí letošního roku opět klesly

Poslat dítě na vysokou školu znamená pro třetinu rodin šetřit i na každodenních výdajích



všechny články
Dále v rubrice

Česká spořitelna spouští jako první banka okamžité platby z bankomatů

Obrázek: Česká spořitelna Nejen z internetového a mobilního bankovnictví George, ale nově i z bankomatové sítě České spořitelny, mohou klienti zadávat rychlé převody peněz, které se připíšou na účet příjemce v tuzemské...

R/Evoluční software pro specialisty ve financích vyvíjí Premium Financial Services

Obrázek: Premium Finance Pro finanční poradce a jiné profesionály ve financích se blýská na lepší časy. Práci jim usnadní a zpřehlední nový software, který v návaznosti na každodenní praxi vytváří společnost Premium Financial...

Raiffeisenbank a Fio banka začaly nabízet placení mobilem přes Apple Pay

Obrázek: iPhone Ve stejný den ohlásily dvě české banky, a to Raiffeisenbank a Fio banka, že začaly podporovat platformu Apple Pay. Díky ní mohou klienti těchto bank platit iPhonem nebo chytrými hodinkami Apple...

Průměrné náklady klienta na vedení účtu v bance v Česku ve třetím čtvrtletí letošního roku opět klesly

Náklady na vedení běžného účtu v bance Přinášíme vám výsledky pravidelné čtvrtletní analýzy společnosti Scott & Rose, která monitoruje náklady klientů na používání běžných účtů v českých bankách, tentokrát za třetí čtvrtletí roku 2019...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz