Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Velké banky jsou pod tlakem. Rozhovor Michala Mošničky pro HN

11.4.2012  |  Olga Skalková


Přinášíme Vám rozhovor s Michalem Mošničkou, spolumajitelem poradenské firmy Scott & Rose, která provozuje server Finparáda. Rozhovor vyšel 10. dubna 2012 v Hospodářských novinách a autorem článku je Olga Skalková. Uvádíme celé znění článku.

Díky nástupu tří nových bank došlo v Česku k rychlejšímu spuštění mobilních plateb a bezkontaktních platebních karet. Novou technologii ale paradoxně dřív zavádějí staré banky než jejich noví konkurenti. Michal Mošnička, spolumajitel firmy Scott & Rose, která se zabývá produkty a cenami tuzemských finančních domů, tvrdí, že jde o reakci velkých bank na příchod nových hráčů. "Na novou konkurenci velké banky reagují zaváděním technologických novinek a nedovolí si jako dřív zdražovat běžné služby."


HN: Loni vstoupily na trh ZUNO Bank, Air Bank a Equa bank. Jak si vedou?

Po několika měsících fungování mají dohromady přes 70 tisíc klientů. Na to, že přišly až po mBank, Fio a Axe, je to za tak krátkou dobu úspěch. Podle odhadu naší firmy nové banky mohou během tří let získat celkem 10 procent klientů stávajících bank. To je něco kolem tři čtvrtě milionu lidí. Je ale otázka, jestli nové banky klienty nezískaly jen díky nízkým poplatkům za účet a vysokým úrokům, jestli budou schopné tuto strategii držet a jak budou vydělávat na dalších produktech.

HN: Proč je potenciál klientů nových bank omezený?

Protože zatím oslovují především mladší, vzdělanější a aktivnější lidi, kteří využívají nové technologie. Ti tvoří asi desetinu všech klientů bank. Lidé by sice rádi něco změnili a měli levnější služby, ale většinou pro to nic moc nechtějí dělat a nepůjdou do internetové banky, kterou neznají a maximálně o ní slyší v reklamě.

HN: Vaše společnost zhruba deset let sleduje produkty a ceny na bankovním trhu - reagují velké banky na příchod nových konkurentů?

 Ano. Ve stejnou dobu, kdy nové banky vstupovaly na trh, některé velké banky nabídly aplikace pro chytré mobily. Je zjevné, že velké banky se snaží držet krok s technologickými inovacemi a zavádějí je dřív než nové banky. Kromě mobilních aplikací to platí i o bezkontaktních platebních kartách. To jsou příklady, které velkým bankám můžou přinést konkurenční výhodu a přimět klienty, aby od nich neodešli.

Nové banky to se zaváděním technologických novinek mají složitější. S menším počtem klientů si další investice rychle nemůžou dovolit. Ale nemyslete si, že velké banky nevymýšlejí, co s úroky a poplatky, aby nepřišly o tržní podíl. Jejich reakce ale nemůže být tak rychlá. Prozatím vidíme, že přispívají ke snížení poplatků ve stávajících bankách.

HN: Nové banky nabízejí běžné služby zdarma nebo levně a víc si nechávají platit za méně obvyklé služby. Rozšíří se tento model i do velkých bank?

Zatím odolávají, ale trend je jasný - velké banky běžné služby už jako v minulosti nezdražují, spíš je zlevňují a naopak si také ony účtují víc za nadstandardní služby nebo nedodržení podmínek. Například za upomínky. Ani v nových bankách však všechno není zadarmo, tak jako v počátcích mBank.

Nástup krize přinutil mBank snížit úroky na spoření a zavést poplatky za některé služby. Z toho se nové banky poučily. Sázejí spíš na jednoduchost a srozumitelné ceny, které se vejdou na jeden list papíru. Otázkou je, jak jejich ceníky budou vypadat, až budou mít v nabídce víc služeb. Velké banky za nepřehlednost ceníků stále kritizujeme, ale už jsou o hodně lepší než v minulosti.

HN: Které ze stávajících bank příchod nových konkurentů nejvíce ohrožuje?

Kromě velkých bank to má na trhu složité Raiffeisenbank. Ta bojuje na třech frontách. Musí se profilovat nejen proti velkým bankám, ale i vůči novým bankám a ještě vůči sesterské bance ZUNO. Raiffeisenbank se snaží profilovat jako banka pro nadprůměrně vydělávající lidi, ale o ty se snaží všechny banky, včetně těch nových. Nástupu nových bank se musí obávat i mBank. Má přes 390 tisíc klientů, kteří si již změnu banky vyzkoušeli. Když přijde lepší nabídka od jiné banky, tak tu změnu mohou zopakovat.

HN: Kam se budou služby bank dál vyvíjet?

Patrný je nástup mobilního bankovnictví. Zatím ho využívá málo klientů, ale do tří let se to změní. Jde vlastně o zjednodušené verze internetového bankovnictví. Rychlý a pohodlný přístup k bankovním službám kdykoliv a odkudkoliv ale zároveň usnadní rychlejší změnu banky. Všechny banky budou pod mnohem větším tlakem, aby jim klienti neodešli.

HN: Nahradí bezkontaktní platby mobilem, které některé banky testují, placení kartami?

Platební karty tak rychle neskončí. I v zahraničí, kde se bezkontaktní platby mobilem už využívají, lidé dál platí kartami a banky je při tom podporují různými benefity. Zvlášť velké banky ale bezkontaktní platby mobilem zkoušet budou - může to být jedna z inovací, kterou můžou oslovit část svých klientů, a soutěžit tak s malými bankami.

HN: Je na českém trhu prostor pro další banky?

Ten je vždycky, ale nové banky musí přijít s něčím, čím zaujmou. Cenově překvapit nemůžou. Jsou tu banky, které mají levné účty a vysoký úrok. Nabízet ještě vyšší úrok a ještě levnější služby, to není cesta, kterou se dá v rozumném horizontu vytvořit zisk. A pokud by nová banka chtěla nabrat stovky tisíc klientů, pak si to bez sítě poboček nebo bez toho, že se na prodeji produktů domluví s velkou poradenskou nebo obchodní sítí, nedovedu představit. Internetové banky už v Česku jsou a jen na internet už nové banky sázet nemůžou.

 




    



Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde




všechny články
Dále v rubrice

V říjnu ceny povinného ručení vzrostly

Obrázek: Řízení auta Náklady na povinné ručení se v říjnu zvýšily. Aktuálně se náklady na pojištění typického vozidla pohybují přes 7 tisíc korun. Více nám napoví index povinného ručení...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Ženy více investují

Ženy začínají více investovat, a to i přes své nižší platy. Co uvádějí data zveřejněná z interní statistiky platformy Investown? Více se dočtete v našem článku...

Češi a investice do nemovitostí v zahraničí: Co všechno nabízí Hypotéka bez hranic od ČSOB?

Obrázek: Byty Zájem Čechů o koupi zahraničních nemovitostí v místech, kam jezdí na dovolenou, stále roste. Nejžádanější destinací zůstává Španělsko následované Itálií, Slovenskem, Chorvatskem, Rakouskem a Albánií. Vedle tradičních evropských lokalit se Češi ale poohlížejí...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies