Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Přestavy o nahrazení bankovních poboček technologiemi se dnes mění

10.8.2018  |  Zdeněk Bubák, zpráva Raiffeisenbank
  
  


Bankovní pobočkaPřinášíme vám text od Martina Procházky, šéfa pobočkové sítě Raiffeisenbank. Zaměřil se v něm na roli poboček v obsluze bankovních klientů. Jak je to s nahrazováním poboček kanály přímého bankovnictví, jako je internetbanking nebo mobilebanking? Budou banky dál pobočky zavírat nebo tato doba již pominula?


Před třemi čtyřmi lety se vzedmula v tuzemském bankovním sektoru vlna zavírání poboček. Banky pilovaly své internetové a mobilní bankovnictví a nabyly dojmu, že do digitálního prostoru přesunou svůj byznys a nákladné kamenné pobočky zredukují a ušetří.

Podobný trend lze vysledovat i u bank v zahraničí. Ve většině zemí je přitom počet obyvatel na jednu pobočku výrazně nižší. Zatímco v Česku vychází na jednu kamennou pobočku přes 5000 lidí, třeba ve Španělsku nebo v Belgii je to 1600, v Itálii 2000 a v Polsku 2400.

Asociace britských bankéřů před čtyřmi lety nazývala změny obdobím malé bankovní revoluce, jejíž příčinou byl rozmach mobilního bankovnictví. Užívání bankovních aplikací v Británii se za poslední roky více než zdvojnásobilo. Končily kvůli tomu desítky poboček.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde


Bankovní revoluce? Jen tak trochu



“Máme tu úžasnou revoluci ve způsobu, jakým lidé používají svoji banku,” hlásil tehdy BBC šéf asociace Anthony Browne. Dnes se podle statistik k otevírání poboček zase vracejí, nebo minimálně nové nezavírají.

Další příklad, Royal Bank of Scotland před čtyřmi lety oznámila, že je nucena uzavřít desítky svých kamenných poboček, z nichž některé jsou “poslední bankou ve městě”. “Svět se od té doby změnil,” komentoval to suše mluvčí Royal Bank of Scotland.

Ale ne zas tolik. Vidíme to na preferencích klientů. Promluvit si o penězích s „odborníkem u přepážky“ nebo osobním bankéřem nakonec ještě pořád někdo ocení, ne všichni si dělají analýzy online a chatují s bankou na facebooku. Zvláště náročnější klienti, kteří hledají nadstandardní služby a velmi precizní, personifikovaný přístup.

Najděte si nejbližší pobočku jakékoliv banky zde

Ne všechno jde online, fyzický kontakt nejde nahradit



Za posledních pět let celkový počet bankovních poboček na českém trhu klesl o téměř 300 na 1945. Česká spořitelna před dvěma roky zrušila naráz 45 menších poboček.

Banka jich má nyní zhruba 560. ČSOB během posledních dvou let ubyla necelá dvacítka poboček a nyní jich provozuje kolem 270. Moneta letos postupně zavírá 30 ze svých 232 poboček, které ještě před rokem provozovala, jiné pobočky ale začíná modernizovat.

Raiffeisenbank má 130 kamenných poboček, letos otevřela dvě nové a dalších osm chce otevřít do konce roku. Moderní pobočky si vyžádají méně personálu, některé pokladní služby v nich přebírají vkladomaty, které mají hodně zrychlit a ulehčit práci. Všechny banky dnes nabízí dost podobné produkty a služby, takže konkurenceschopnost je spíš v precizním a důvěryhodném bankovnictví, než ve výhodách a slevách. Na ty už slyší podstatně méně lidí.

Optimalizace pobočkové sítě u některých ústavů trvá dosud. Mnozí ale přišli na to, že ne vše jde nejlépe dělat on-line. Se stávající zákaznickou bází samozřejmě lze pracovat po internetu nebo telefonicky, k získávání nových zákazníků a částečně i ke kvalitní nabídce nových produktů ale využijete tyto kanály jen omezeně.

V Česku má nejvíce poboček Česká spořitelna (přes 500), následovaná Komerční bankou (kolem 400), další jsou MONETA Money Bank a ČSOB* (přes 200).

*Nejsou započítána obchodní místa Poštovní spořitelny. 




Konsolidace účtů. Dříve se otvíraly, dnes se zavírají



Dlouholetým trendem také bylo, že klienti si v bankách drželi více účtů. Vedle běžného účtu měli spořicí účet s lepším úročením, někdo měl zvláštní účet kvůli větší bezpečnosti pro internetové transakce nebo zvlášť kontokorentní účet pro nenadálé výdaje.

V současnosti se počty účtů na osobu spíše konsolidují. Na jedné straně jsou s jejich vedením spojeny různé podmínky a jejich správa stojí uživatele více času, na straně druhé jsou úrokové sazby téměř na nule.

Během několika let se sazby na spořicích účtech propadly z nižších jednotek procent na maximálně desetiny procenta, většinou pod 0,5 procenta. To klientovi nepokryje ani inflaci a jeho úspory tak místo zhodnocení ubývají. Stále více lidí proto používá jeden univerzální účet, který nabízí komplexní správu jeho financí a různé způsoby využití.


      
  


Související články:
Srovnání konsolidací úvěrů pro občany

Raiffeisenbank spustila okamžité platby

Srovnání bankovních spotřebitelských úvěrů na trhu. Jaké úrokové sazby banky nabízejí?

Raiffeisenbank a Fio banka začaly nabízet placení mobilem přes Apple Pay

Žebříčky spořicích účtů jsou beze změny. U termínovaných vkladů změna na 2. a 3. místě. Sporoindex vzrostl



všechny články
Dále v rubrice

Technologický vizionář v čele IT Monety: Jak z banky udělat start-up?

Obrázek: Moneta Money Bank Z obyčejného programátora se vypracoval ve vysokého manažera. Vladimír Klein se podílel na projektech v pěti evropských zemích a teď spolupracuje na agilní transformaci Moneta Money Bank. Vede tři stovky...

Česká pojišťovna a pojišťovna Generali vytvoří největší pojišťovnu na českém trhu

Obrázek: ČP a Generali se spojí V Česku vznikne nová pojišťovna, a to spojením České pojišťovny a pojišťovny Generali. Obě pojišťovny jsou součástí celosvětově působící pojišťovací skupiny Generali, která je řízena z Itálie. Nový název...

Hlasově ovládaná služba Alexa umí nově najít nejbliží bankomat Komerční banky

Obrázek: Komerční banka Komerční banka jako první v České republice spustila aplikaci pro digitální hlasovou asistentku Alexu od společnosti Amazon. Služba je k dispozici pro všechna podporovaná zařízení od chytrých telefonů...

UniCredit Bank přichází s prvními bezkontaktními charitativními kiosky

UniCredit Bank informovala, že začala jako první v Česku budovat síť charitativních kiosků, a to ve spolupráci se společnostmi SoNet, Payment4U a Mastercard. Kiosky umožní uhradit příspěvek pomocí...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz