Kvalita bankovních služeb se podle nové studie zhoršuje
1.6.2018 | Zdeněk Bubák, zpráva Market Vision | |
Podle aktuálních statistik se českému bankovnímu trhu daří lépe než kdykoli dříve. Ani kvetoucímu odvětví, které loni zvýšilo souhrnný čistý zisk meziročně o dvě miliardy na 75,9 miliardy korun, se však nevyhýbají vážná rizika. Vedle mimořádně napjatého trhu práce a rostoucích mzdových nákladů je to také klesající kvalita obsluhy stávajících klientů bank, kterou letos již druhým rokem po sobě odhalil průzkum agentury Market Vision.
„Aktuální výsledky studie zaměřené na hodnocení obsluhy stávajících klientů u nejvýznamnějších tuzemských bankovních společností skutečně dokládají dále klesající úroveň kvality služeb v této oblasti,“ komentoval čtvrtý ročník studie Michal Skalický, senior consultant agentury Market Vision. „Celková úroveň kvality tržních služeb („tržní benchmark“) českých bank se podle našeho aktuálního měření meziročně snížila celkem o 7 procentních bodů. S výjimkou vzhledu bankéře a prostředí jeho pracoviště přitom meziročního poklesu doznaly všechny sledované oblasti.“ Studie od roku 2014 pravidelně jednou ročně monitoruje úroveň služeb poskytovaných reálným klientům bank a stanovuje celkovou úroveň kvality tržních služeb („tržní benchmark“). Výzkum probíhá formou tzv. mystery shoppingu, při němž spolupracovníci agentury navštěvují jako běžní klienti pobočku „své“ banky s běžným servisním požadavkem. Hodnotí přitom nejen to, jak se daného úkolu bankéř zhostil, ale i jeho chování a zda je při jednání schopen vyhodnotit další potřeby klienta a nabídnout mu třeba novou půjčku, která v rámci nastavení studie představuje jeho skrytý potenciál. reklama
|
„Špatnou zprávou pro banky je, že největší slabinou procesu obsluhy byla, stejně jako loni, nedostatečná analýza skutečných potřeb klienta a pasivita při nabídce možné pomoci. Například odkrýt obchodní potenciál možné půjčky a aktivně ji klientovi nabídnout dokázalo při celkem 89 návštěvách pouze 10 % pracovníků bank. Nižší subjektivní spokojenost se službami ovšem vyjadřovali i zapojení klienti, kteří ji hodnotili o tři procentní body hůře než loni,“ uvedl Michal Skalický. Žebříček běžných účtů najdete zde Podle agentury stojí za zhoršující se kvalitou služeb pro stávající zákazníky dvě hlavní příčiny. „Jednak je to aktuální situace na trhu práce, doprovázená nedostatkem kvalifikovanějších pracovníků a vyšší fluktuací bankéřů. Jistou roli však pravděpodobně hraje i snaha bank své služby stále více digitalizovat a motivovat zákazníky, aby si dokázali své požadavky řešit sami. Bankéři se pak při osobním jednání často spokojí s tím, že je odkáží na tuto možnost. Nyní je ovšem na managementu bank, aby si výsledky studie správně interpretoval, a postavil se k problému čelem,“ řekl Michal Skalický. Žebříček spořicích účtů najdete zde Návštěvy utajených průzkumníků probíhaly v období od listopadu loňského roku do letošního ledna. Celkovou úroveň kvality tržních služeb každé banky agentura vyhodnocovala po deseti návštěvách. Nejlepšího celkového výsledku ze všech sledovaných společností letos stejně jako při předchozím ročníku studie dosáhla Air Bank s aktuálním hodnocením 67 %, následovaná Equa Bank (62 %) a Českou spořitelnou (61 %). Průměrná hodnota trhu činila 51 %. Dalšími společnostmi sledovanými v rámci studie byly ČSOB, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Žebříček půjček najdete zde
všechny články | |
Dále v rubrice
Jak financovat nemovitost bez hypotéky
Financování bydlení bez hypotečního úvěru. Možností je několik. Jaké to jsou a jaké mají klady a zápory?
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Kde spořit na penzi? Přehled nabídky bank, pojišťoven a dalších institucí
Jaký produkt si vybrat pro finanční zabezpečení na stáří? Banky, pojišťovny a investiční společnosti nabízejí širokou paletu produktů. Jedná se o Dlouhodobý investiční produkt (zkratka DIP), doplňkové penzijní spoření/penzijní připojištění...
|
Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb
Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...
|
všechny články v rubrice
|