Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pojistná gramotnost Čechů je ve srovnání s Evropou podprůměrná

6.2.2013  |  Michal Bubák


Závažné onemocnění, úraz s následkem invalidity a ztráta zaměstnání – to jsou rizika, kterých se obává až 70 % z nás. Jak se proti těmto rizikům chráníme, jak rozumíme pojistným produktům, podle čeho pojištění vybíráme? Mají ženy jiný přístup k pojištění než muži? Na tyto a další otázky odpovídá průzkum veřejnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven (ČAP) v rámci své každoroční informační aktivity „Únor - měsíc pojištění“.



Češi by se podle postojů k pojištění dali zařadit do čtyř typů


„Výzkum, který proběhl závěrem loňského roku, byl logickým završením našich každoročních únorových aktivit, jimiž jsme se vždy snažili veřejnosti přiblížit konkrétní produktovou oblast,“ říká manažerka komunikace a vzdělávání Marcela Kotyrová a pokračuje: „Rozdílný postoj lidí k pojištění jsme zkoumali z pohledu ženy a muže, z pohledu psychologické typologie respondentů, částečně jsme měli možnost výsledky porovnat i se zahraničím.“ V české populaci identifikoval průzkum 4 odlišné typy podle postoje k pojištění. „Opatrných Čechů s pozitivním postojem k pojišťování je 43 %, pragmatických Čechů, kteří kladou důraz na aspekt finanční výhodnosti pojištění, je 11 %. Pro 14 % nedůvěřivých je charakteristický názor, že pojištění nás ve finále stejně neochrání,“ doplňuje Kamil Kunc z agentury NMS Market Research a zvlášť upozorňuje na fakt, že 32 % Čechů je lehkovážných a rizika si ve svém životě nepřipouštějí.


Zdroj: ČAP
  • Muži a mladí lidé do 30 let se více obávají ztráty zaměstnání a vážného úrazu, ženy úmrtí či ztráty střechy nad hlavou.
  • Se stoupajícím věkem klesá obava z úmrtí a stoupá strach ze závažného onemocnění.
  • Paradox: Pojištění nemoci tvoří pouze 2,2 % z celkového předpisu životního pojištění.

Jste pojištěni skutečně optimálně?
 
Přestože si životní rizika připouští téměř každý, dovede si celých 36 % z nás představit život bez jakéhokoli pojištění. Tato početná skupina se spoléhá raději na finanční rezervu, paradoxně však jen 44 % z dotázaných má možnost pravidelně šetřit. Pozitivní zjištění je, že každý muž má sjednáno v průměru 4,4 pojistných smluv. Na ženu pak připadá 3,5 pojistky. „Taková situace by se mohla zdát optimální, kdyby ovšem sjednané smlouvy zároveň zaručovaly očekávanou pojistnou ochranu. Ve většině případů jsou ale sjednané pojistné částky nedostačující,“ komentuje situaci Marcela Kotyrová. Téměř polovina lidí platí roční pojistné u životního pojištění do 7 tisíc korun, což, zohlední-li se také část investičního pojistného, odpovídá pojistné částce na smrt okolo 250 000 Kč. „Jako optimální pro krytí životních rizik doporučujeme 2-3 násobek ročního příjmu. Stejná situace je i v pojištění majetku,“ doplňuje manažerka komunikace ČAP.


Zdroj: ČAP
  • Muži častěji přistupují k životnímu pojištění jako ke spořícímu produktu, ženy více myslí na zajištění dětí.
  • Lidé ve věku 31 – 40 let uzavírají životní pojištění kvůli zajištění hypotéky.
  • 44 % lidí by životní pojištění zrušilo v případě tíživé životní situace.
  • 80 % lidí se domnívá, že má sjednané životní pojištění v dostatečném rozsahu. Opak ale bývá pravdou!



Zdroj: ČAP
  • 88 % populace dokáže rozlišit pojištění domácnosti a nemovitosti.
  • Jen 49 % lidí průběžně aktualizuje pojistnou částku, častěji to jsou ženy a lidé ve středním věku.
  • Nejvíce se lidé obávají  rizika  požáru.
  • 69 % lidí si myslí, že je pojištěno dostatečně.

Obecně mezi ženami a muži panují v otázkách pojištění rozdíly

Muži jsou v otázkách znalosti pojištění sebevědomější. V testu pojistné gramotnosti prokázalo výborné nebo chvalitebné znalosti o 14 % více mužů než žen. Přesto se dá říci, že celkem se v pojištění orientuje jen čtvrtina české populace. Muži častěji sjednávají smlouvy, ženy se naopak více starají o jejich pravidelnou revizi a jsou pečlivější při čtení pojistných podmínek. Při komunikaci s pojišťovnou ženy upřednostňují osobní kontakt, velkou váhu přisuzují doporučení. Naopak muži se rozhodují zásadně podle informací, které si sami opatří. Muži i ženy pak nejvíce tápou v produktech životního pojištění, překvapivě však také v problematice pojištění motorových vozidel.


Zdroj: ČAP
  • Muži se spíše rozhodují podle informací, které si opatří sami. Ženy získávají informace zprostředkovaně od poradce nebo známých.
  • Při následné komunikaci vyhledávají ženy osobní přístup, muži a lidé s vyššími příjmy preferují nepřímou komunikaci.
  • 44 % lidí upřednostňuje sjednání pojištění na pobočce pojišťovny.
  • Pouze 1 % lidí má důvěru ve sjednávání pojištění přes mobilní aplikaci.
Ve srovnání se zbytkem Evropy na tom nejsme v pojistné gramotnosti nijak zvlášť dobře

V oblasti srovnání výdajů na životní i majetkové pojištění v ČR a v Evropě je stále patrný výrazný rozdíl. Z pohledu podílu předepsaného pojistného vůči výdajům domácností na konečnou spotřebu jsou před námi všechny vyspělé státy západní Evropy. Na pozici před námi je také například Slovinsko. V oblasti životního pojištění stojíme dokonce i za Polskem a Chorvatskem. Zatímco pro naše sousedy v zemích EU představují hlavní zdroj informací internetové srovnávače (48 %) a pro Slováky je to rada známých nebo příbuzných (54 %), Češi preferují osobní doporučení poradce (55 %), nejraději si však informace individuálně vyhledávají z oficiálních zdrojů (58 %). Pro životní pojištění jako pro způsob zajištění na stáří se přiklání na Slovensku 54 %, oproti 38 % respondentů u nás.

Předčasné zrušení smlouvy a přepojištění sebou nese nevýhody

„Zajímavým zjištěním jsou čísla, která upozorňují na dynamiku českého trhu životního pojištění. Za posledních pět let změnilo v ČR poskytovatele životního pojištění 25 % klientů oproti 8 % v ostatních státech EU, a to nejčastěji z důvodu doporučení finančního poradce,“ upřesňuje Marcela Kotyrová a uzavírá: „Fakt, že více než 25 % respondentů stále neví nic o nevýhodách, které s sebou nese předčasné zrušení smlouvy, a nechá se zlákat na nevýhodné přepojištění, ukazuje na potřebu většího finančního vzdělávání veřejnosti.“

Průzkum zpracovala společnost NMS Market Research v prosinci 2012

Země: Česká a Slovenská republika
Metoda: on-line průzkum
Dotazník: ČR: 79 otázek, SR: 24 otázek
Cílová populace: 18-50 let – reprezentativní vzorek populace
Vzorek populace: podle pohlaví, věku, regionu, velikosti místa bydliště
Vzorek: ČR: 1017 respondentů, SR:  312 respondentů


Pár slov o komunikační kampani Únor - měsíc pojištění

Únor - měsíc pojištění je osvětový projekt, který vznikl v roce 2008. Jeho realizátorem je Česká asociace pojišťoven (ČAP) – profesní sdružení pojišťoven působících na českém trhu.

Hlavním cílem projektu je posílení informovanosti veřejnosti ve sféře pojištění a zvýšení povědomí v oblasti jednotlivých pojistných produktů. Informační kampaň podporuje zvyšování finanční gramotnosti občanů a přispívá k ochraně spotřebitele. Odpovědnost za svá rizika nese každý sám. Cílem kampaně je, aby lidé přistupovali ke krytí těchto rizik na základě korektních informací.




    



Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde




všechny články
Dále v rubrice

V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?

Obrázek: Dohoda Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...

Tipy pro daňové přiznání

Obrázek: Daňové přiznání Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

Produktové novinky bank v březnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Produktové novinky Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu března letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz