Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Internetové bankovnictví čeká revoluce, přijde Era svět

23.11.2012  |  Petr Kučera
  


Po přihlášení do internetového bankovnictví hned zjistíte, že vám přišel "doporučený dopis" například z finančního úřadu. Můžete si jej v počítači okamžitě přečíst, nemusíte jít na poštu. Stejně rychle můžete odeslat i prokazatelnou odpověď, případně jedním kliknutím zaplatit předepsanou částku.

Takové propojení elektronického bankovnictví s datovou schránkou chce brzy spustit ČSOB, druhá největší banka v Česku. Lidem nabídne také snadnou archivaci ověřených dokumentů v elektronické podobě, které pak lze kdykoliv znovu odeslat bez návštěvy notáře.

O chystaných novinkách, ale i nedostatečném propojení stávajících služeb skupiny, je první část rozhovoru s Janem Lamserem, členem představenstva ČSOB, který je současně vrchním ředitelem pro masový trh i šéfem Poštovní spořitelny.

Aktuálně.cz: Před rokem jste mi říkal o vašem plánu na revoluci v internetovém bankovnictví. Jak jste letos pokročili, kdy službu spustíte?

Jan Lamser: Od loňska, kdy byla přijata zákonná norma umožňující propojení datových schránek s bankovním rozhraním, zbývalo vyřešit jen dvě drobnosti: technologicky se připravit na straně banky a současně vyřešit i konektivitu datových schránek vůči bankám, což je úkol hlavně státní správy, respektive jeho dodavatele, v tomto případě České pošty.

Během letošního roku jsme to na naší straně v zásadě dokončili, teď vlastně už jen čekáme, až stát dokončí ten proces na své straně.

A.cz: Čeká se jen na technické dořešení ze strany státu, nebo ještě potřebujete získat i nějaké povolení?

Musíme splnit technické i procesní podmínky stanovené ministerstvem vnitra v prováděcím předpisu k tomu zákonu. Banka musí doložit, že splňuje řadu povinností, například dostatečné zabezpečení klientských dat. Stát chce prostě předejít tomu, aby nedošlo k chybě, úniku dat. Ale mám za to, že se toto vše už chýlí ke konci, takže během pár týdnů bychom souhlas od ministerstva měli získat a pustit službu do ostrého provozu.

A.cz: Takže když ty formality budou hotové třeba do konce roku, můžete ji na začátku roku spustit naostro?

Ano.

A.cz: Na propojení internetového bankovnictví s datovými schránkami chcete lákat především klienty z řad firem, nebo i nejširší veřejnost?

Služba bude dostupná komukoliv. Ale samozřejmě že si snáze najde uživatele mezi těmi, kdo už datovou schránku povinně mají. Oproti tomu, jak musí se "státní" schránkou pracovat dosud, jim nabídneme mnohem přívětivější rozhraní a možnosti, které dosud neměli.

Zatímco největší firmy si ty nadstandardní funkce k datovým schránkám už vytvořily samy a propojily je s nějakým document managementem, tak třeba živnostník nebo advokát takové řešení obvykle nemá, protože je náročné, drahé na provoz a svou robustností přizpůsobené obrům, jako jsou třeba elektrárenské společnosti.

Zjednodušíme datové schránky

A.cz: Jak je přesvědčíte, aby používali zrovna vaše řešení, pokud zatím nejsou klienty Poštovní spořitelny nebo obecně ČSOB?

Nabídneme jim jednoduché řešení v prostředí elektronického bankovnictví, které jsou zvyklí používat. Po přihlášení do námi zřízené datové schránky si uživatel bude moci jednoduše stáhnout nové zprávy, a když zjistí, že mu přišla třeba faktura za telekomunikace nebo energie, může pak rovnou díky elektronickému bankovnictví zaplatit. A veškeré dokumenty bude moci archivovat mnohem pohodlněji, než to dosud umožňuje to standardní rozhraní datových schránek.

A.cz: Chcete hromadně lákat i běžné občany, kteří datovou schránku povinně mít nemusí?

Ano, dnes je tady velké množství lidí, kteří zdánlivě nemají žádný zásadní důvod, proč si ji zřizovat. Založení a používání datových schránek bohužel dosud předpokládalo, aby se člověk dobře orientoval v technologiích. Nebylo to intuitivně ovládané jako smartphone nebo tablet, ale musíte si to tam velmi pracně nastavit a navíc se to mění. Takže je pořád praktičtější vystavit si frontu na poště kvůli vyzvednutí doporučeného dopisu.

Ale věřím, že když jim to u nás začne chodit luxusním způsobem elektronicky, tak si to řada lidí zřídí. S došlou poštou budou moci celkem snadno nakládat a vyřizovat ji podobně, jako jsou zvyklí u e-mailů.


A.cz: Nabídnete jim pro začátek, že zjednodušíte založení datové schránky a všechno vlastně vyřídíte za ně?

Tak určité úkony ze strany klienta budou ze zákona vždy nutné, v té první fázi to nepůjde objednat zcela přes internet nebo telefon. Ze zákona je potřeba podepsat a ověřit příslušné dokumenty, ale samozřejmě se budeme snažit nastavit ten proces tak, aby zájemce co nejméně obtěžoval.

A.cz: Takže třeba to ověření totožnosti bude moci provést v Poštovní spořitelně, kam je zvyklý chodit?

Cílem je to maximálně zjednodušit. Ale teď ještě nevím úplně přesně, jak to bude vypadat.

Nebude to zadarmo


A.cz: Vedle jednoduššího ovládání chcete klienty lákat na snazší archivaci dokumentů, než je tomu ve standardním rozhraní datových schránek. Nabídnete jim i delší archivaci oproti "státní" aplikaci, v níž originál zprávy za tři měsíce prakticky zmizí?

Ano, to bude naše přidaná hodnota. Dosud platí, že standardně vám v datové schránce po třech měsících ověřený originál zmizí a máte jenom kopii. To je přece nesmysl. Takže my to obalíme takovou bezpečnostní vrstvou, časovými razítky a podobně, a klientům to pořád zůstane v archivu internetového bankovnictví jako vždy použitelný originál. Tedy jako ekvivalent notářsky ověřených dokumentů, ne jako když si to ofotíte sami.

A.cz: Dostanou lidé tuto službu v rámci internetového bankovnictví za stávající cenu, nebo si budou muset připlatit?

Musíme mít infrastrukturu, která nejen zachová důvěrnost informací, ale zaručí, že dokument nemůže být nějakým způsobem změněn. To nejsou úplně laciné věci, například časová razítka budeme odebírat od jiných dodavatelů.

Takže to nějak zpoplatníme, byť pro nás to není jaksi obchodní záměr, na kterém bychom chtěli okamžitě stavět základ budoucích výnosů banky. V této fázi na tom nechceme primárně vydělávat, ale použít to hlavně jako marketingový nástroj - ukázat lidem, že tohle umíme a že se tedy vyplatí s námi dělat primární bankovní styk.

A.cz: Kolik si tedy běžný klient připlatí k současné ceně internetového bankovnictví?

Konkrétními poplatky jsme se zatím detailně nezabývali.

A.cz: A kolik do projektu celkově investujete?

Na začátku jsou nutné investice zejména do rozšíření technologické kapacity. Kromě toho bude banka platit státu za provoz každé datové schránky 100 korun ročně. Ale v tuto chvíli by jakákoli další čísla byla jen odhady, neboť technické podrobnosti se státem stále dolaďujeme.

Zbývající část článku naleznete zde...




    


Související články:
Změny poplatků v listopadu: ČSOB a Poštovní spořitelna zlevnily SEPA platby, ale něco naopak zdražily

Průměrné náklady klienta na vedení účtu v bance v Česku ve třetím čtvrtletí letošního roku opět klesly

Změny úrokových sazeb u spořicích produktů na začátku října

Studentský účet od Spořitelny: SEPA platby a výběry hotovosti z bankomatů Erste zdarma. Co nabízejí ostatní banky?

Poštovní spořitelna přichází na konci školního roku s akčními nabídkami pro děti

Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde





všechny články
Dále v rubrice

Komerční banka má třetinu bankomatů bezkontaktních, již také pro chytré telefony a hodinky

Obrázek: Bankomat Komerční banky Komerční banka oznámila, že na třetině jejích bankomatů je nyní možné použit společně s bezkontaktními kartami také chytré telefony a hodinky s NFC technologií. Do konce roku chce banka...

Změny poplatků v listopadu: ČSOB a Poštovní spořitelna zlevnily SEPA platby, ale něco naopak zdražily

Obrázek: Poplatky Přinášíme vám informaci o změnách v sazebnících bank a dalších finančních společností. Změny v produktové nabídce nebo v poplatcích provedly tyto společnosti: ČSOB, Poštovní spořitelna, Home...

Více než polovina lidí, kteří používají mobil k placení, takto platí všude, kde to jde

Obrázek: Placení mobilem Více než polovina běžných uživatelů mobilních plateb jimi platí kdykoliv a kdekoliv je to možné. Ti na nich oceňují zejména to, že jsou praktické (70 procent), snadno se používají (52 procent) a šetří čas...

Air Bank začala nabízet Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay

Mobilem platí už 22 % klientů Air Bank, tj. 173 tisíc osob. K placení využívají Apple Pay nebo aplikaci My Air pro Android. Od dnešního dne mají klienti banky možnost platit také prostřednictvím Google Pay...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas


Vítěz žebříčku spoření
Raiffeisen stavební spořitelna
Raiffeisen stavební spořitelna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz