Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pouze polovina bank se zaměřuje na digitalizaci, výsledkem je snížení jejich hodnoty na trhu

1.8.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva Accenture
  


Obrázek: Digitalizace Pouze 12 procent bank na celém světě se podle nové zprávy od společnosti Accenture zabývá digitální transformací. Zpráva bankám doporučuje, aby usilovaly o vedoucí postavení v digitální oblasti, díky kterému pak budou mít podstatně lepší finanční výsledky. Jeden bilion amerických dolarů, které tradiční banky po celém světě investovaly během posledních tří let do transformace svých IT činností, ještě nepřinesl očekávaný růst zisků.



Zpráva nazvaná „Housenky, motýli a jednorožci: Je digitalizace v bankovnictví opravdu důležitá?” analyzovala více než 160 největších retailových i obchodních bank ve 21 zemích. Hodnotila stupeň jejich digitální zralosti a posuzovala, jestli je zde digitalizace nositelem nadprůměrných finančních výsledků, včetně tržní hodnoty, ziskovosti, růstu příjmů a efektivity.

Klíčové poznatky výzkumu: polovina (50 %) bank dosahuje vyšší ziskovosti a návratnosti vlastního kapitálu s využitím většího provozního efektu, ale nedosahují významného růstu ziskovosti. Místo toho soupeří o velký podíl na trhu co se týče růstu zisků, ale mezi firmami s pomalým růstem. Zatímco digitální zralost je u těchto bank spojena s vysokou hodnotou na trhu a lepší návratností kapitálu, pouze 12 % z nich se intenzivně zabývá digitální transformací a investováním do strategie, ve které je digitalizace v popředí; dalších 38 % je uprostřed transformace, ale jejich digitální strategie postrádají celkovou soudržnost. Zbývající polovina (50 %) neudělala viditelný pokrok v digitální transformaci a investoři zde nemají dostatek důvěry do budoucna.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


„Bankovní průmysl je dle měřítka výnosnosti na jednotku kapitálu na posledních příčkách, dokonce i za takovými odvětvími jako je pojišťovnictví či telekomunikace. Proto se banky zaměřují na zvyšování své efektivity generováním zisku pro své akcionáře. Propast mezi bankami, které efektivně podstoupily, nebo podstupují digitální transformaci a těmi, které s takovou změnou mají problém, se tak stále zvětšuje,“ tvrdí Karel Kotoun, manažer v oblasti finančních služeb, Accenture.

Pořadí Odvětví Výnos na jednotku kapitálu
1 Automobilový průmysl (maloobchod) 41,49 %
2 Telekomunikace 36,99 %
3 Nemovitosti 18,28 %
4 Investiční bankovnictví 16,18 %
5 Pojišťovnictví 12,98 %
6 Bankovnictví 11,48 %
Zdroj: Accenture
 
Výzkum analyzoval, jak na tom banky jsou na stupnici digitální zralosti se zohledněním několika faktorů: veřejná komunikace o příjmech na jejich digitální cestě, tiskové zprávy s uvedením novinek a investičních rozpočtů; uznání digitálního leadershipu pozorovateli a analytiky z jiných odvětví; subjektivní analýza společnosti Accenture založená na jejích rozsáhlých zkušenostech v oblasti finančních služeb.

reklama

CHYTRÝ účet - s odměnou 6 x 500 Kčvíce
Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 3,80 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,1 % p.a. u ročního vkladuvíce
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 3 % p.a.více



Výzkum identifikoval 3 základní segmenty digitální zralosti:
  • Jednorožci (zaměření na digitalizaci): Pouze jedna z osmi bank na celém světě (12 %) se intenzivně zabývá digitální transformací a investuje do toho, aby se stala jednou z prvních digitalizovaných bank. Je to jediná skupina, kde je poměr ceny a účetní hodnoty vyšší než 1.
  • Motýli (digitálně aktivní): Přibližně 4 z 10 bank (38 %) jsou ve fázi transformace, ale neoznámily soudržnou a přesvědčivou strategii digitální transformace. Snahy o digitalizaci mají za následek vyšší návratnost vlastního kapitálu, s očekáváním, že se ještě zvýší.
  • Housenky (zbytek): Zbývajících 50 % bank neudělalo v digitální transformaci žádný velký pokrok. Aby zlepšily svou konkurenceschopnost, měly by zavést a sladit své strategie digitální transformace.
Zpráva zjistila, že opravdovou změnou, která je důsledkem investic do digitalizace, je spíše nákladová efektivita než růst příjmů. Banky z první skupiny, které se na digitalizaci zaměřují, mají ty nejvyšší zisky a jsou vysoce oceňovány, dosahují vyšší ziskovosti díky příznivějším provozním vlivům – a tak z každého dolaru aktiv získávají více. Pozitivní provozní vliv je u bank zaměřených na digitalizaci přímou úměrou jejich digitální zralosti. Tyto banky mají ten nejpomalejší růst příjmů, nicméně omezily růst nákladů, což mělo každý rok za posledních šest let za následek rozdíl zhruba dvou procentních bodů mezi růstem příjmů a růstem nákladů. Skupina digitálně aktivních též zaznamenává propast mezi růstem příjmů a růstem nákladů, a to ve výši 1,3 procentních bodů, zatímco banky v segmentu ´zbytek´ nezaznamenaly téměř žádný provozní vliv.

„Banky musí inovovat nejen systémy, ale i své produkty. Vzniká jim totiž nová konkurence v podobě GAFA (Google, Amazon, Facebook, Alibaba), která cílí na klienty inovací v oblasti produktů a služeb. Nejdůležitějším rozdílem mezi tzv. digitálními inovátory a tradičními bankami je jejich proximita ke koncovému klientovi. Noví hráči na poli finančních služeb jsou s klientem v kontaktu na denní bázi, a proto jsou schopni nabídnout personalizované služby, jež klienti dnes vyžadují. Tato část je navíc tou nejvýnosnější vzhledem k celkovému hodnotovému řetězci ve finančním sektoru. Bankám tedy hrozí, že pokud se budou zaměřovat pouze na interní digitalizaci, ztratí přímé napojení na klienta a stanou se tak pouhými dodavateli produktů,“ dodává Karel Kotoun.

Výzkum též zjistil, že zaměření na digitalizaci se pravděpodobně projeví ve vzniku dalších poplatků, ať již za poradenství nebo za administrativní činnosti. Aby banky udělaly nějaký pokrok, bude pro ně důležitější zaměřit se na generování příjmů při zohlednění rizik spojených s chodem rozvahy, včetně úrokových sazeb a úvěrů. Banky, které jsou zaměřeny na digitalizaci i ty digitálně aktivní budou muset svou pozornost obrátit zpět na obchodní model, ve kterém je rozvaha zásadním motorem růstu příjmů nebo budou muset vytvořit nový zdroj příjmů založený na poplatcích, který je za hranicemi tradičního bankovnictví.
 
„Pod tlakem snižujících se poplatků a úbytku počtu klientů se bude bankám snižovat tradiční zdroj příjmů. Proto budou muset hledat inovativní zdroje příjmů. Digitalizace je skvělým nástrojem k jejich úspěšnému odemčení. Příkladem může být využití přímých prodejních kanálů (online), otevřené bankovnictví nebo správné využití dat, čili tzv. datová monetizace,“ uzavírá Kotoun.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

Pojištění domácnosti: Co nabízí český trh a proč se nevyplatí podceňovat ochranu svého majetku

Obrázek: Rodinný dům Ať už bydlíte ve vlastním bytě, rodinném domě, nebo máte chatu, garáž či jiný objekt, stále více se ukazuje, že kvalitní pojištění není luxusem, ale nutností. Požár, vytopení, vichřice nebo krádež se totiž neptají. Podívejme se na aktuální nabídky českých pojišťoven...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Banky i v létě lákají klienty na odměny a soutěže

Obrázek: Hodiny a peníze Banky se i v letních měsících snaží zaujmout nové i stávající klienty prostřednictvím finančních odměn, slev i různých soutěží. Některé nabídky koncem června sice skončily, ale jiné naopak začaly. Přinášíme vám přehled aktuálních akcí, které banky nabízejí...

Do kdy sjednat spořicí účet s výhodnou úrokovou sazbou?

Obrázek: Spořicí prasátko a peníze Na konci června 2025 se konalo zasedání České národní banky, kde se rozhodlo o ponechání hlavní úrokové sazby beze změny. Přinášíme vám srovnání úrokových sazeb na spořicích účtech u bank, které garantují tuto výši sazby do určitého data...

všechny články v rubrice









   
 
CHYTRÝ účet
s bonusem až 3 000 Kč
Raiffeisenbank


Nejlepší penzijní spoření
ZaVodou by Conseq
Allianz pojišťovna




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies