S pojišťovnami před začátkem dubna vážně i nevážně
Jsme zvyklí, že prvního dubna si z nás někdo může udělat dobrý den. I když vtipy nečekáme například od pojišťoven a dalších finančních institucí, nezaškodí se podívat na některé šprýmovné souvislosti, které pocházejí z dílny našich pojišťoven. Další příspěvky se týkají ale i vážnějších témat, například potíží řidičů po změně času na letní a dalších.
První duben není jen dnem aprílových žertíků, ale již více než sto let je oslavován také jako Mezinárodní den ptactva. Toto téma, které se na první pohled k pojišťovnictví příliš nevztahuje, má po podrobnějším zkoumání se světem pojišťoven společného překvapivě hodně. Česká pojišťovna totiž eviduje celou řadu událostí týkajících právě ptactva. Poník a holub V západních Čechách se odehrála tato situace. Klient České pojišťovny jedoucí na povozu taženém poníkem chtěl složit náklad slámy. Zastavil, sestoupil z kozlíku a snažil se vozík zabezpečit. V té samé chvíli letěl kolem holub a k přistání si naneštěstí vybral právě poníkovu hlavu. Zvíře, které to neočekávalo, se okamžitě splašilo a rozeběhlo se po ulici. Následovala srážka s vraty garáže, kde bohužel stálo zaparkované auto, a značná škoda na vozidle. Zvědavé slepice Ve vesničce na Moravě chovatelka slepic nechala drůbež volně běhat po zahradě a sama se šla do domu věnovat vaření nedělního oběda. Na druhé straně plotu však zřejmě něco zaujalo slepičí pozornost a několik opeřenců prostrčilo hlavy skrz pletivo. V té chvíli však běžel kolem pes ze sousedství, po jehož „zásahu“ se počet slepic v chovu dramaticky snížil. Škoda byla majitelce naštěstí uhrazena z odpovědnostního pojištění majitele psa. Jména a ptačí říše V databázi České pojišťovny lze nalézt více než 100 000 klientů nesoucích jméno z ptačí říše. „V čele této pomyslné ptačí hitparády hnízdí Čermák (nejedná se sice o oficiální název ptačího druhu, je to však stále ještě velmi používané pojmenování pro rehka domácího), druhým nejčastějším jménem je Polák (potápivá kachna), následují Holub, Sýkora a Kohout,“ říká Roman Sokol, analytik České pojišťovny. Na opačném konci statistiky podle jeho slov najdeme Pěnkavu, Rákosníka, Supa, Datla či Jeřába. Lze pojistit i ptáky? Svou pojistnou smlouvu v České pojišťovně mají či měla například některá zvířata v českých zoologických zahradách, rovněž poštovní holubi a pštrosí farmy. Pojištěni jsou také speciálně vycvičení dravci, kteří jsou používáni jako tzv. biologická ochrana letišť. Střet ptáka s letadlem může znamenat velké nebezpečí jak pro samotné letadlo, tak pro jeho posádku. V souvislosti s tímto nebezpečím jsou na letištích zřizovány Stanice biologické ochrany, které využívají k eliminaci výskytu nežádoucího ptactva vycvičené a sokolnicky vedené orly skalní, sokoly stěhovavé, rarohy velké a v neposlední řadě jestřáby lesní. Úkolem dravců není ptactvo usmrtit, ale v letovém prostoru je svou přítomností plašit. Dravec je schopen útočit na několik kilometrů a dokáže zahnat i tisícová hejna havranů. Majetkovým pojištěním lze pojistit i domácí mazlíčky – například papoušky. Tyto exotické ptáky jejich majitelé pojišťují individuálně proti nemoci, úhynu či odcizení. V majetkovém pojištění jsou pak dále ošetřeny i destruktivní činnosti ptáků – připojistit tak lze i poškození zateplené fasády domu včetně omítky a jejího nátěru. Tradici v pojistné ochraně opeřenců má pak zemědělské pojištění, v jehož rámci se pojišťují hospodářská zvířata, nejčastěji drůbež. Zde pojištění řeší hlavně momenty přehřátí organizmu způsobeného extrémně vysokými atmosférickými teplotami. Změna času může způsobit problémy za volantem Tento víkend jsme si posunuli ručičky na hodinkách o hodinu dopředu, což znamená, že vstáváme dříve, než tomu bylo před týdnem. Přechody ze zimního času na letní i naopak jsou pro značnou část české populace stresující. Mnoho lidí udává, že v souvislosti se změnou času trpí poruchami spánku, ospalostí během dne a častými bolestmi hlavy. Podle některých odborníků je pravděpodobné, že časový posun ovlivňuje i další funkce lidského těla a mysli. Může se objevit únava, poruchy soustředění, zpomalení reakcí, nepozornost, roztěkanost, snížená schopnost rozhodování nebo změny nálady. Ve většině případů tyto obtíže ustoupí během několika dnů nebo týdnů. Ale právě toto období je rizikové pro provoz na silnicích – unavený nevyspalý řidič, případně s bolestí hlavy, se jen obtížně koncentruje na řízení a nedává dostatečně pozor. Pozor na zvířata na silnici v neobvyklou dobu a v neobvyklém stavu V nadcházejícím období roku se také zvyšuje nebezpečí srážky se zvěří. Na vině je několik faktorů. Zvířata nerespektují letní čas a na pastvu chodí podle svých přírodních hodin. Jenže lidé teď vyjíždějí autem v jinou dobu, a tak můžeme stáda potkat tam, kde na ně nejsme zvyklí. „Riziko střetu se zvěří se zvyšuje zejména v lesních úsecích a při průjezdu především těmito úseky by řidiči měli dbát zvýšené opatrnosti a být maximálně obezřetní s ohledem na riziko náhlého vběhnutí zvěře do vozovky,“ upozorňuje Jozef Bocán, tiskový mluvčí Policejního prezidia ČR. Klienti pojišťovny Generali nahlásili v loňském roce na 900 střetů vozidel se zvířaty za více než 20 milionů korun. O rok dříve to bylo 800 případů za 16 milionů korun. Meziroční nárůst je způsobený především vyšší oblibou a penetrací povinného ručení, které kryje riziko střetu se zvěří. Pojišťovna Generali jej v roce 2010 uvedla na trh jako první. Do té doby krylo riziko střetu se zvěří pouze havarijní pojištění. Likvidátoři České pojišťovny řešili v roce 2011 3 400 střetů vozidel se zvěří, v roce 2012 to bylo již o téměř tisícovku více. Vloni pak klienti České pojišťovně nahlásili 4 026 pojistných událostí zapříčiněných kolizí vozidla se zvířetem. Mezi regiony, kde vloni podle České pojišťovny hrozily střety se zvěří nejčastěji, patří Středočeský kraj (725 případů) a dále tradičně také Moravskoslezský (290) a Jihomoravský kraj (284). Zajímavé přitom je, že zatímco majitelé aut registrovaných v Praze nahlásili České pojišťovně během loňského roku téměř 1 500 případů sražené zvěře, na území samotné metropole se odehrála pouhá stovka těchto pojistných událostí. Navíc se zvířata mohou chovat jako úplně opilá nebo zdrogovaná. Na vině je řepka, první zelená pastva, nebezpečná pro zvěř a následně i pro silniční provoz. Vzhledem k tomu, že se řepka seje na podzim, bývá na jaře pro zvěř, především srnčí, často jedinou potravou. Problém je v tom, že řepka zvěři chutná, ale zároveň jí škodí. Můžete se proto na silnicích setkat se srnci a srnami, kteří se chovají jako opilci. Ve skutečnosti je jim zle. Řepka je sladká, láká zvěř svou chutí, ale obsahuje látku, která u nich v konečném důsledku naruší fungování některých center v mozku a změní jejich reakce. Srnčí ztrácí plachost, nerozlišuje chuti, je malátná, postupně oslepne a ohluchne, může i uhynout. Vzhledem k tomu, kolik ploch je u nás řepkou oseto, a k vysokým stavům zvěře je vlastně každoroční statistika střetů vozidel se zvěří docela nízká. Střet se zvěří je klasické havarijní riziko (je potřeba mít sjednané havarijní pojištění). Pojišťovna Generali jej však jako první v ČR nabídla jako součást povinného ručení. Původní riziko, střet s lesní zvěří, je dnes rozšířeno na střet se zvířetem bez omezení, tedy včetně domácích, hospodářských a jiných zvířat. Proto se u vybraných silnic instalují pachové ohradníky. Jedná se o prvky, většinou dřevěné kůly opatřené pěnou s pachem predátorů. Tyto ohradníky sice nefungují jako plot, ale významnou měrou snižují počty střetů. Odborníci je považují za ideální, bezpečnou zábranu. To potvrdily například údaje z Moravskoslezského kraje. V polovině roku 2013 zde byly za přispění Nadace pojišťovny Generali instalovány pachové ohradníky na nejrizikovějších úsecích silnic. Z pohledu statistik pojišťovny Generali klesl v kraji počet střetů se zvířaty o 16 %. Na samotných rizikových úsecích byl pokles až o 80 %. V současné době jsou pachové ohradníky instalovány ve Zlínském, Olomouckém, Moravskoslezském, Jihočeském kraji a na Vysočině. 40 % ze všech vloni nahlášených škod u České pojišťovny se odehrálo mezi půlnocí a sedmou hodinou ranní (celkem šlo o 1 622 nehod). „Relativně klidné období nastává pro motoristy mezi polednem a 16. hodinou. Poté počet nehod se zvěří začíná opět významně růst,“ popisuje další statistická fakta Patrik Nauš z úseku likvidace pojištění motorových vozidel ČP a dodává: „Největší pozor by si měli motoristé dávat na silnicích první a nižších tříd – loni šlo o celkem 3154 nehod. Na dálnicích se naši klienti střetli se zvěří ve 192 případech.“ Zabránit srážce mohou řidiči zvýšenou pozorností na označených úsecích, snížením rychlosti, pozorováním obou krajnic či se pokusit riziko eliminovat instalací vysokofrekvenční píšťaly na automobil. Řidiči by měli vědět, že vysoká zvěř či divoká prasata obvykle chodí ve skupině více zvířat, která mají snahu těsně před projíždějícím autem následovat první zvíře. Spatříte-li přecházet zvířete přes silnici, výrazně snižte rychlost, zhasněte dálková světla a nestrhávejte volant. Je-li střet nevyhnutelný, držte pevně volant v přímém směru. Čelní náraz je výrazně bezpečnější varianta, než se snažit zvířeti vyhnout nebezpečným manévrem. Automobil po střetu se zvířetem Autor: Česká pojišťovna Automobil po střetu se zvířetem Autor: Česká pojišťovna Pokud srazíte na silnici zvíře, zavolejte vždy na asistenční službu pojišťovny, která vám pomůže situaci zvládnout. Zároveň poskytne informace, zda lze využít odtah či přistavení náhradního vozidla. Škodu vždy hned na místě zdokumentujte – postačí i fotografie z mobilního telefonu. Čím více, tím lépe. Událost musíte nahlásit mysliveckému sdružení v dané honitbě, nejjednodušší postup je zavolat policii na linku 158. O srážce informujte myslivce i tehdy, pokud nedojde k poškození vozu nebo zvíře zůstane po střetu ležet mimo silnici (zraněné zvíře by se mohlo zbytečně dlouho trápit). Policii rovněž volejte, pokud je rozsah škody značný (např. vozidlo zůstalo kvůli srážce nepojízdné, došlo ke škodě na zdraví lidí či na majetku třetí osoby). Kuriózní pojistné produkty z nabídky českých pojišťoven Apríl si můžeme okořenit také seznamem kuriózních pojistných produktů, které jsou však reálné a v nabídce pojišťoven opravdu existují: Pojištění hřbitovní stavby Pojistkou můžeme zabezpečit i místo posledního odpočinku. Toto pojištění obvykle pokrývá následky vandalismu a některé pojišťovny slibují i náhradu škod způsobených přírodními živly. Golfové pojištění Pojistky vztahující se ke sportu, s nímž jsou obvykle spojeny nemalé náklady, slibují klientům různě vysokou náhradu v případě odcizení, poškození nebo potřeby vypůjčení náhradního vybavení. Kompenzovány mohou být i předem zaplacené účastnické poplatky, pokud se pojistník nemůže zúčastnit turnaje. Golfová pojistka také pokrývá uhrazení nákladů spojených se zraněním sebe i ostatních a jako bonus nabízí i zaplacení útraty za oslavu po Hole in one. Pojištění teroristického útoku V reakci na tragické události v zemích zmítaných ozbrojenými konflikty a akcemi radikálních skupin proti civilnímu obyvatelstvu na sebe nenechalo dlouho čekat ani pojištění proti teroristickému útoku. To ocenili především zaměstnavatelé, kteří své zaměstnance do rizikových oblastí posílají a pravděpodobnost, že by za ně museli v případě únosu platit výkupné, není malá. Některé pojišťovny tento druh pojištění nabízejí jako součást cestovního pojištění. Pojištění vícečetného porodu Vícečetné porody jsou vždy spojeny s vyššími náklady, s nimiž mohou pojištěným rodičům pomoci pojišťovny. Jedná se především o jednorázovou finanční injekci v řádech desetitisíců do rodinného rozpočtu k pořízení potřebné výbavy pro péči o novorozeňata. Pojištění proti špatnému počasí na dovolené Větru ani dešti se sice nedá poručit, ale dá se proti nim pojistit. Například prostřednictvím cestovní agentury Invia ve spolupráci s pojišťovnou AXA. Pojistník má v takovém případě nárok na náhradu zkažené dovolené, pokud je méně než polovina dní dovolené slunečných. Sjednání služby je omezeno na cestu do zemí, kde svítí sluníčko téměř permanentně a pouze během letních měsíců. Ještě kurióznější pojistky nalezneme v nabídce zahraničních pojišťoven. Ty nabízejí například ochranu před zrušením svatby na poslední chvíli nebo nevěrou. Jedna floridská instituce dokonce pojišťuje proti únosu marťany. „Životní pojištění je nutnost,“ říkají i ti, kdo ho nemají O tom, že je dnes životní pojištění nutnost, je přesvědčena polovina dotázaných. Pouhá dvě procenta respondentů životní pojištění nepotřebuji, protože sami mají dostatečnou finanční rezervu. Vyplývá to z výsledků výzkumu, který pro Pojišťovnu České spořitelny zpracovala společnost Ipsos. „Už zdaleka neplatí zažitý mýtus, že pojištění sebe a své rodiny jsou vyhozené peníze. Životní pojištění za nezbytné považuje i 38 % těch, kteří zatím pojistku nemají. Zejména pak živitelé mladých rodin,“ říká Jana Jirásková, tisková mluvčí Pojišťovny České spořitelny. „Pokud někdo ztratil důvěru k pojišťovnám, pak jsou to lidé ve věku nad 60 let. Jen dva lidé ze sta nemusí řešit otázku pojistné ochrany, protože mají dostatek vlastních finančních prostředků na krytí nepředvídatelných životních událostí.“ Téměř třetina dotázaných uvedla, že má životní pojištění, a dvě třetiny z nich jsou přesvědčeni, že je to dnes nutnost. Každý desátý uplácí osud – věří, že se mu nic nestane, když si pojistku sjednal. Do skupiny lidí, kteří pojišťovnám příliš nedůvěřují, patří hlavně lidé nad 60 let a osoby se základním vzděláním a s nižšími příjmy. Životní pojištění - kolik lidí ho má nebo nemá a proč? Autor: Pojišťovna České spořitelny On-line výzkum pro Pojišťovnu České spořitelny realizovala společnost Ipsos. Dotazníkového šetření se účastnilo 1 030 respondentů ve věku 18 až 65 let. Na každého Čecha připadají 2,5 pojistky, některé pokrývají velmi neobvyklá rizika Pojišťovny vyberou každoročně na předepsaném pojistném od každého Čecha v průměru zhruba 11 tisíc korun a 8 tisíc korun mu vyplatí na pojistném plnění. Na každého obyvatele ČR pak připadají 2,5 pojistky, které se ale málo aktualizují. Nejvíc peněz vynakládáme na životní pojištění, havarijní pojištění má jen každý pátý řidič. Nejvíc peněz vynakládáme za životní pojištění. Stále je u nás ale relativně početná skupina obyvatel, která životním pojištěním nedisponuje. Nedávný průzkum finanční skupiny AXA odhalil, že životní pojistkou nedisponuje hned 43 % Čechů. Odborníci často upozorňují, že čeští pojistitelé věnují nedostatečnou péči aktualizaci smluv. Jen polovina pojistitelů si je vědoma toho, že po čase musí smlouva projít úpravou, aby v případě škodné události zaručila odpovídající kompenzaci. U majetkových pojistek dochází mnohdy k podpojištění, kdy je pojištění nastaveno na nižší částku, než je skutečná hodnota majetku. To se týká zejména nemovitostí. U pojištění vozidel naopak dochází k přepojištění, neboli přecenění hodnoty automobilu. Jeho cena totiž každým rokem výrazně klesá, proto odborníci doporučují pojistku jednou ročně aktualizovat. S pojištěním automobilů je v České republice spojen ještě jeden trend. Tím je nízká ochota řidičů pořizovat si k povinnému ručení vozidla i havarijní pojištění. V případě povinného ručení však nemohou řidiči počítat s náhradou škody, pokud dojde k poškození vozidla jejich vlastní vinou, postihne je živelná pohroma nebo se stanou obětí krádeže. „Havarijní pojištění, jehož sjednání je dobrovolné, u nás využívá jen každý pátý řidič,” říká Michal Hardyn ze srovnávače finančních produktů TopSrovnani.cz. Pojistné smlouvy jsou Češi stále zvyklí uzavírat zejména přímo na pobočkách pojišťoven nebo prostřednictvím finančních poradců. Podíl smluv uzavřených po internetu roste, ale oproti nejvyspělejším zemím stále zaostává. „Přes internet se pojišťujeme zejména v případě povinného ručení a cestovního pojištění, kde je takto uzavřena téměř každá třetí pojistka,” poukazuje Michal Hardyn ze srovnávače TopSrovnani.cz. Mnohem větší popularitě se podle něj online pojištění těší například v Anglii, kde internetové portály běžně nabízejí i možnost sjednat si pojištění domácnosti, domácích miláčků nebo životní pojištění.
všechny články | |
Dále v rubrice
Nejlepší finanční produkty podle veřejnosti. Hlasujte na Finparádě
Společnost Scott & Rose, provozovatel finančního portálu Finparáda.cz bude na začátku příštího roku vyhodnocovat nejlepší finanční produkty za rok 2024. Kromě kategorií, které hodnotí odborníci, bude vyhlášen i vítěz v kategorii Produkt veřejnosti...
|
Průvodce havarijním pojištěním: Jak na správný výběr, nastavení limitů a cenu pojistky
Havarijní pojištění je klíčovým nástrojem pro ochranu vašeho vozidla před škodami, ať už způsobenými nehodami, živly, nebo vandalismem. Správně zvolené pojištění vám může ušetřit mnoho starostí i peněz. V tomto článku se dozvíte, co kryje havarijní pojištění, ale i na co se nevztahuje...
|
Co nového přináší aplikace Moje Generali?
Generali Česká pojišťovna se stala první tuzemskou pojišťovnou, která přináší možnost vyplnit nehodový formulář nikoliv papírově, ale plně digitálně. A to v rámci speciálního modulu v klientské mobilní aplikaci Moje Generali, jenž dostal pojmenování „Průvodce při autonehodě“...
|
Dvacítka robotů v UNIQA má nově šéfa, také robota
Finanční skupina UNIQA „zaměstnává“ v současné době dvacítku robotů. Svým spolehlivým a neměnným výkonem pomáhají lidem při opakujících se rutinních úkonech nebo operacích. Jsou i rychlejší a přesnější. Díky robotům se zaměstnancům uvolnila...
|
všechny články v rubrice
|