Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Banky a FinTech společnosti by v budoucnu chtěli více spolupracovat, ale zatím příliš nevědí jak

30.6.2017  |  Zdeněk Bubák, zpráva Capgemini
  


Retailové bankovnictví 2017Společnost Capgemini seznámila novináře s nejnovější výroční zprávou o retailovém bankovnictví (World Retail Banking Report 2017, WRBR 2017), kterou vypracovala v součisnnosti se společností Efma. Podle zprávy se tzv. otevřené bankovnictví (Open Banking) nadále vyvíjí. Banky riskují nahrazení a odstranění z role prostředníka, pokud pečlivě nezvolí svou roli a zákaznický obchodní model a nezačnou používat rozhraní pro programování aplikací (API). Banky ve spolupráci s FinTech (finančně technologickými) společnostmi mohou určovat směr otevřeného bankovnictví a nabízet inovativní a personalizované služby, které vytvoří nové zdroje příjmů a poskytnou zákazníkům větší hodnotu.


Podle Anirbana Boseho, ředitele celosvětových bankovních a kapitálových trhů ve společnosti Capgemini, FinTech společnosti získávají lepší hodnocení v oblasti pozitivních zákaznických zkušeností než tradiční banky, a banky se proto otevřeně snaží o spolupráci s FinTech. Otevřené bankovnictví nabízí bankám příležitost udržet si a rozvíjet zákaznickou základnu začleněním nových služeb třetích stran, a přizpůsobit a upravit tak produkty a služby na míru zákazníkům. Pro banky, které nepřemýšlí strategicky a neznají svou roli v otevřeném bankovnictví, existuje možnost, že budou jako prostředníci u zákazníků odstraněni. „Je nezbytné, aby banky začaly s transformací svého podnikání a vytvořily a upevnily svůj dlouhodobý přístup k otevřenému bankovnictví,“ říká Bose.



API nabízí cestu k transformaci otevřeného bankovnictví



API - rozhraní pro programování aplikací nebankovními subjekty s možností přístupu k datům banky - nabízí cestu směrem k otevřenému bankovnictví, kde FinTech a finanční instituce spolupracují namísto konkurování ve snaze o vytvoření zákaznicky orientovaných řešení. Přestože API vyvolávají určité obavy týkající se bezpečnosti a ochrany soukromí, jedná se o klíčovou věc, aby banky mohly využít vynalézavosti FinTech společností a nemusely zásadním způsobem měnit stávající infrastrukturu.

„Nejúspěšnější banky budou využívat otevřené API pro vytváření nových příjmů, pro detailní zpětnou vazbu od zákazníků a pro zlepšení zákaznických zkušeností,“ říká Vincent Bastid, generální sekretář v organizaci Efma. „Mnoho bank v současné době používá API interně ke zlepšení toku informací mezi systémy. Ale vidíme také vizionářské banky, které vidí budoucnost v otevřeném bankovnictví a proaktivně zpřístupňují své systémy a data třetím stranám a vytváří nové zdroje příjmů.“

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde

Nastavení rolí bank a FinTech společností v budoucím světě bankovních služeb není zatím zřejmé



Jak přesně bude probíhat vývoj směrem k otevřenému bankovnictví, není ovšem zdaleka jasné. Většina FinTech respondentů (53,8 %) a bank (43,5 %) si představuje budoucnost, ve které banky a FinTech společnosti budou spolupracovat na vybudování platforem napříč odvětvími s přidruženými doplňkovými službami, které přinesou prospěch zákazníkům.

Méně pravděpodobné, ale stále možné, je to, že banky budou i nadále poskytovat produkty a služby, ale distribuci ponechají FinTech společnostem, velkým technologickým organizacím a dalším novým otevřeným platformám. To má potenciál snížit náklady na zisk zákazníků, ale vyvolává to otázky související s brandingem a „vlastnictvím zákazníků“. Téměř polovina (47,8 %) FinTech společností předpovídá tento budoucí scénář, u bank to podobně vidí pouze 28,8 % respondentů.

Z letošní zprávy o retailovém bankovbnictví vyplývá velká chuť k užšímu partnerství mezi FinTech společnostmi a bankami. Drtivá většina bank (91,3 %) a většina FinTech společností (75,3 %) uvádí, že v budoucnu očekávají spolupráci. Banky poskytnou přístup ke svým bohatým zdrojům, zkušenostem a odborným znalostem a FinTech nabídnou pružnost, rychlost uvedení produktů na trh a čerstvý a neotřelý přístup k zákazníkům. Pokud budou banky a FinTech společnosti spolupracovat a využijí výhod API, mohou vzájemně doplnit své silné stránky a zlepšit zkušenosti zákazníků mnohem lépe, než kdyby se o to snažil každý sám.

U zákazníků ve světě více bodují FinTech společnosti, zejména v USA



FinTech společnosti podle reportu dobře rozklíčovaly, co zákazníci chtějí, což představuje hrozbu pro vztah bank se zákazníky. Velké technologické společnosti, jako Amazon, Apple a Facebook, mají na zákazníky vliv a ti pak od bank a poskytovaných zkušeností očekávají více. Proto se zákazníci přiklání k FinTech společnostem, které podle 40,3 procent zákazníků poskytují pozitivní zkušenosti, ve srovnání s 37,1 procenty zákazníků, kteří zmiňují pozitivní zkušenosti u bank. FinTech společnosti jsou nejpopulárnější v Severní Americe, kde 57,8 procent zákazníků uvádí, že nabízí pozitivní zkušenost, ve srovnání s 49,5 procenty, kteří v této souvislosti uvádí banky. Celosvětově zákazníci, kteří jsou mladí a technicky zdatní, budou s největší pravděpodobností preferovat FinTech.

O zprávě World Retail Banking Report 2017

World Retail Banking Report 2017 analyzuje, jak API podporují obchodní a technologické výsledky a jak umožňují produktivní spolupráci mezi různými subjekty. Zpráva obsahuje data z globálního průzkumu a rozhovorů s vedoucími pracovníky ze 126 bank a FinTech společností.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Proč si zřídit úrazové pojištění a jak ho vybrat?

Obrázek: Podpis smlouvy Životní pojištění kryje rizika, se kterými se může člověk během svého života setkat. Před uzavřením životního pojištění je velmi důležité určit rizika, která chcete zajistit a podle toho zvolit vhodný produkt. Martin Pejsar radí, kdo si může pojištění sjednat...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Online účet založíte jak pro firmu, tak i pro děti

Obrázek: Muž u notebooku Pro koho je možné založit účet online? Kromě klasické nabídky pro fyzické osoby umožňuje od poloviny března Raiffeisenbank zakládat účty online právnickým osobám. Dále mohou klienti mBank otevřít běžný účet pro své děti bez nutnosti navštívit pobočku...

Češi jsou národ fanoušků a banky chtějí být u toho

Obrázek: KB hokejsita Co Čech, to fanoušek. Bez nadsázky se dá říct, že fanouškovství mají Češi v krvi. Tři čtvrtiny z nás totiž někomu aktivně fandí, ať už konkrétnímu sportovci, národnímu týmu nebo...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz