Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Inovace v bankovních službách, které Čechy nejvíce zaujaly

29.11.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva Air Bank a ČBA
  
  


Inovace v bankovnictvíMáme pro vás výsledky dvou průzkumů na téma inovace v bankovnictví. Jeden průzkum je z dílny Air Bank, podle kterého jsou pro Čechy nejpřínosnější finanční inovací za 5 let bezkontaktní karty, a druhý od České bankovní asociace, která zjistila, že si obyvatelé Česka dokážou představit, že budou jako klienti identifikováni třeba skenem oční rohovky či otiskem prstu.


Jaké inovace z oblasti financí za posledních pět let považují lidé za nejpřínosnější? Podle průzkumu Air Bank to pro dvě třetiny Čechů jsou jednoznačně bezkontaktní platební karty. Společné druhé a třetí místo připadlo mobilnímu bankovnictví a bezplatným běžným účtům. Za nejpřínosnější je shodně označilo 42 % lidí. Jako čtvrtou nejpřínosnější inovaci zvolila pětina Čechů možnost vybrat si při výběru z bankomatu konkrétní bankovky.

Srovnání nejlepších osobních bankovních účtů najdete zde


reklama

Půjčka - až o 15 splátek méně za řádné splácenívíce
Minutová půjčka - půjčka na cokoliv s RPSN od 5,9 %více
RePůjčka pro konsolidaci sníží vaše splátky třeba o 50 %více

mHypotéka Light - Není nad výhodnou hypotéku!více

Snižte Vaše měsíční splátky sloučením půjčekvíce


„Průzkum boří zažité představy o tom, že lidé chtějí stále nové technologické vymoženosti. Víc naopak oceňují jednoduché a praktické inovace, které jim zjednodušují život. Naším úkolem je tyto příležitosti pro smysluplné inovace nacházet a přicházet s nimi, ať už v podobě úplně nových služeb, nebo vylepšování těch, které už klienti využívají,“ říká Michal Strcula, generální ředitel Air Bank.

Air Bank jako jedna z prvních bank kompletně přešla jen na bezkontaktní karty a ty kontaktní přestala vydávat úplně. Jako první v Česku pak Air Bank umožnila lidem volit si při výběru peněz z bankomatu konkrétní bankovky. Air Bank ve svých pobočkách nabízí také vklady peněz jen přes vkladové bankomaty. Ty se v žebříčku nejpřínosnějších inovací dostaly na pátou příčku. Jako první také přišla s možností získat odměnu za řádné splácení půjčky, kterou lidé v průzkumu vyzdvihli na šesté místo.

Srovnání spotřebitelských půjček najdete zde


Na sedmé místo se v průzkumu nejpřínosnějších inovací dostala možnost založit si účet nebo si vzít půjčku kompletně online. Na osmém místě se umístily platební peněženky jako PayPal, MasterPass nebo GoPay. Jako devátou nejpřínosnější změnu označili Češi přátelštější přístup ke klientům, a to jak v pobočkách, tak i při komunikaci po telefonu nebo mailu. První desítku uzavírají platby mobilním telefonem.

Čtěte zde:
Srovnání mobilního bankovnictví českých bank - jaké funkce aplikace nabízejí?


Zajímavostí je, že mezi nejpřínosnější inovace za posledních pět let se dostaly i bezkontaktní výběry z bankomatů. Vybralo si je 8 % dotázaných, a patří jim tak patnácté místo. Přitom první bezkontaktní bankomat v Česku byl spuštěn teprve v září 2016. Oproti tomu například možnost řešit své záležitosti s bankou prostřednictvím videobankéře označilo za nejpřínosnější jen 1 % respondentů.

O výzkumu Air Bank

Dotazování se uskutečnilo online prostřednictvím agentury IPSOS v říjnu 2016 na reprezentativním vzorku 525 respondentů ve věku 18 až 65 let.

Deset nejpřínosnějších inovací z oblasti financí podle průzkumu Air Bank



Poř. Inovace Podíl hlasů
1 bezkontaktní karty 66 %
2 mobilní bankovnictví (kontrola zůstatků, převody peněz a další věci) 42 %
3 bezplatné běžné účty (nulové poplatky za vedení účtu a domácí platby) 42 %
4 možnost vybírat si z bankomatů konkrétní bankovky 23 %
5  vkladový bankomat (umožňuje vložit peníze na účet) 21 %
6 odměny za řádné splácení půjček 16 %
7 možnost založit si účet nebo si půjčit zcela online 16 %
8 platební peněženky (např. PayPal, MasterPass; GoPay; Starbucks či Alza Kredit) 13 %
9 přátelštější přístup ke klientům na pobočkách, po telefonu i mailech 13 %
10 platby mobilem 13 %
Zdroj: Air Bank

Běžné využití nejmodernějších technologií v bankovnictví očekává 52 % Čechů



Bankovnictví bude v budoucnosti ovlivněno nejmodernějšími technologiemi, myslí si 52 % Čechů. Dokážou si představit, že otisk prstů či sken oční rohovky bude běžným způsobem identifikace klienta. Mladí (18-29 let) by rádi rozšířili nabídku bank i o další služby. Průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci (ČBA) také potvrdil konzervativnost českých klientů, která roste s věkem. Tři čtvrtiny (74 %) respondentů by raději založili účet na pobočce, čtvrtina (24 %) neočekává v budoucnosti žádnou převratnou novinku v bankovnictví a 47 % zastává názor, že se fyzických peněz nikdy nezbavíme.

K nejmodernějším technologiím se více přiklání nejmladší generace, ale i v celkovém průměru počítá 52 % Čechů do budoucna s využitím otisků prstů či skenu oční rohovky jako běžným způsobem identifikace. A jakým dalším směrem by se mělo bankovnictví ještě vydat? „S tím, že by banka v budoucnosti měla nabízet i jiné než finanční služby, souhlasila v průzkumu třetina (33 %) respondentů, mezi nimi opět většina mladých. Naopak to, aby se banky i v budoucnu držely svého řemesla, tedy nabízely striktně služby spojené se správou financí, jako je vedení účtů a úvěry, volilo 17 % lidí. Tento názor převládal s rostoucím věkem respondentů,“ vysvětluje Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci ČBA.

Necelá čtvrtina (24 %) Čechů by uvítala rozšíření aplikací v on-line bankovnictví i mimo něj na každodenní věci, pod čímž si můžeme představit třeba propojení těchto aplikací s vlastním kalendářem či telefonním seznamem. Opět i zde se potvrdila větší obliba nejmodernějších technologií mezi mladými, s rostoucím věkem pak tato představa klesá.

A vize Čechů jdou ještě dál, i když jejich příznivci jsou zatím v menšině. „Že přestanou existovat bankovní pobočky, si myslí 11 % respondentů, že by banky mohly firmám zajišťovat komplexní servis od IT, přes účetnictví až po úklid by uvítalo 9 % Čechů, a 5 % by rádo proměnilo pobočky na jakési kavárny, kde by se lidé setkávali a mohli se i občerstvit,“ upřesňuje Tomáš Hládek. To, že se nic v blízké budoucnosti nezmění, si myslí téměř čtvrtina Čechů (24 %), více ženy než muži.

Češi si nový účet raději založí na pobočce



Přestože jsou Češi a zejména mladí lidé příznivci digitalizace v bankovnictví, je překvapivé, že nový účet v bance by si tři ze čtyř (74 %) respondentů nejraději založili klasicky na pobočce banky. „Generace seniorů dává klasice ještě větší prostor, pobočku pro založení účtu by volilo 85 % dotázaných,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumu v agentuře SC&C. Možnost založení účtu on-line přes webové stránky banky by pak volila pětina (20 %) dotázaných. „Zde je naopak nejčastěji zastoupena nejmladší generace, která se do internetového prostředí již narodila,“ doplňuje Jana Hamanová. Zprostředkovaně, například přes finančního poradce, by si rád založil účet každý pětadvacátý (4 %) a 1 % respondentů by volilo cestu telefonickou, tedy přes call centrum banky.

Kdy přestaneme platit penězi?



Vizionářů, kteří vidí konec fyzických peněz do 10 let, je jen 11 %. Vymizení bankovek v horizontu delším jak 10 let prorokuje 42 % respondentů. Naopak necelá polovina respondentů (47 %) nezávisle na vzdělání či věku si myslí, že konec nikdy nenastane.

O průzkumu České bankovní asociace (ČBA)

Průzkum ČBA pro ni v únoru tohoto roku provedla agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 13.–26. února 2016.


      
  


Související články:
Změny v žebříčcích na začátku 3. čtvrtletí na Finparádě.cz

Na začátku srpna změnily úrokové sazby u hypotečních úvěrů UniCredit Bank a Air Bank

Air Bank zpřístupnila svým klientům novou verzi mobilního bankovnictví. Jmenuje se My Air

V průzkumu nejlepší zákaznické zkušenosti zvítězily tři banky

Jak banky chrání svoji e-mailovou komunikaci

Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde



všechny články
Dále v rubrice

U jaké banky se do smartbankingu přihlásíte otiskem prstu, případně jím potvrdíte transakce?

Otisk prstu v mobilním bankovnictví Klienti bank si stále více zvykají na otisk prstu, který využívají k přihlášení do aplikace mobilního bankovnictví, ale někdy i k potvrzování transakcí. Nedávno zařadila využití otisku prstu do své...

Česká spořitelna nabízí sjednání nové hypotéky online. Místo podpisu smlouvy určíte vy

Hypotéka V červenci a srpnu si lidé berou kvůli probíhajícím dovoleným méně hypoték. Banky by rády poskytovaly hypoteční úvěry i v tomto období a snaží se klientům všemožně vyjít vstříc. Nejenže...

Podle odborníků ceny nemovitostí v Praze ještě chvíli mírně porostou, ale pak už budou stagnovat

Hypotéka Další vývoj cen bytů se v současnosti těžko odhaduje. Jsou ceny nemovitostí v Praze již na svém maximu, poroste nadále jejich cena anebo nás čeká stejný propad a krize jako koncem roku 2008...

Rodiče většinou utratí za rekonstrukci pokojíčku kolem 50 tisíc korun

CMSS Studie Českomoravské stavební spořitelny (ČMSS) ukazuje, že na rekonstrukci dětského pokojíčku většinou stačí částka do 50 tisíc korun...

všechny články v rubrice










   
 
Půjčka ČS ještě výhodnější
Až o 15 splátek méně za řádné splácení
Česká spořitelna


Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Hypotéka ČS
Vysněné bydlení s hypotékou, kterou řídíte vy
Česká spořitelna


Studentské Konto G2.2
nyní s bonusem 350 Kč za platný ISIC
Komerční banka


mPůjčka Plus
s úrokem 0 %
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz