Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pojistný trh ve 3. čtvrtletí a aktuální doporučení a novinky. Nezapomeňte hlavně na přezutí pneumatik na zimní

1.11.2016  |  Zdeněk Bubák, zprávy z pojišťoven
  


PojištěníZa první tři čtvrtletí letošního roku rostlo na pojistném trhu neživotní pojištění, a v rámci něho zejména havarijní pojištění a pojištění podnikatelů. Začátek listopadu je spojen s nutností přezutí automobilu na zimní pneumatiky. Jaké pneumatiky lze od listopadu do března používat? Na jaké silnice bez nich nesmíte? Odborníci doporučují před zimou provést nejen přezutí auta, ale i jeho kontrolu a přidat do kufru další vybavení, které se může hodit. Na konci článku přinášíme aktuální informace o řešení zabezpečení nebezpečných železničních přejezdů.



Motoristé si více sjednávají havarijní pojištění



Pojistný trh byl podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) za třetí čtvrtletí tažen neživotním pojištěním. Dařilo se zejména havarijnímu pojištění a produktům určeným pro podnikatele. U neživotního pojištění došlo k meziročnímu nárůstu o 4,2 %, u životního pojištění pokračuje mírný pokles, a to o 2,1 %. Celkové předepsané pojistné meziročně mírně vzrostlo o cca 1,61 mld. Kč, což odpovídá 1,8% tempu růstu.

Žebříček pojištění najdete zde

Neživotní pojištění vzrostlo za první tři čtvrtletí roku 2016 na 57 mld. Kč (oproti 54,7 mld. Kč za 1. až 3. čtvrtletí 2015), a posílilo tak absolutně o více než 2,3 mld. Kč. Relativně se tak jedná o 4,2% nárůst. U povinného ručení došlo k růstu o 2,9 %. Havarijní pojištění rostlo o 9,4 %.

Přehled autopojištění najdete zde

Díky příznivému ekonomickému vývoji je mezi podnikateli větší zájem o pojistnou ochranu, což potvrzuje 4,3% nárůst v počtu pojistných smluv i výsledek meziročního posílení předepsaného pojistného o 2,1 %.

V životním pojištění předepsané pojistné mírně pokleslo na 32,6 mld. Kč oproti 33,3 mld. Kč evidovaným za 1. až 3. čtvrtletí 2015. Jde tak o meziroční pokles o 2,1 %. Oslabování segmentu životního pojištění je výraznější u produktů s jednorázově placeným pojistným, kde předepsané pojistné pokleslo o 30 %. U produktů s běžně placeným pojistným představuje aktuální pokles pouhých 0,8 %.

Přehled životního pojištění najdete zde

Počet nově uzavíraných smluv běžně placeného životního pojištění nadále klesá. Částečným pozitivem je však postupné snižování počtu ukončených smluv. Zatímco v předchozích letech byl ročně ukončen bezmála 1 mil. smluv, nyní už se jedná o 730 tisíc pojistných smluv. „Přejeme si, aby se počet zrušených smluv v budoucnu nadále snižoval podle naznačeného trendu a aby životní pojištění, jež je v principu postavené na dlouhodobém vztahu mezi klientem a pojišťovnou, přinášelo lidem dlouhodobou pojistnou ochranu před nepříznivými situacemi a zároveň sloužilo jako efektivní nástroj k zabezpečení na stáří,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 5,3 % p.a. u měsíčního vkladuvíce


Nezapomeňte přezout na zimní pneumatiky



V období od 1. listopadu do 31. března mají motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy se neví, jaké povětrnostní podmínky řidiče po cestě potkají nebo jak se náhle změní. Vždyť letošní první sníh přišel už v první půlce října. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C – lépe být připraven než zaskočen.

Zákon ukládá povinnost přezout automobily do zimního obutí, pokud kalendář ukáže období mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně díky povětrnostním podmínkám lze podobný vývoj předpokládat.

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %.

Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR.
 
Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění. Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.

Dopravní značka „Zimní výbava“ vyžaduje zimní přezutí vždy



Značku, která je relativně nová a upozorňuje na úseky vyžadující zimní pneumatiky povinně od 1. listopadu do 30. dubna - bez ohledu na stav vozovky, někteří řidiči stále přehlížejí. Přesto se vyplatí věnovat jí v rizikových úsecích dostatečnou pozornost a uvědomit si, že bez odpovídajícího vybavení není možné označené úseky projet.       

Zimní výbava - značky
Doporučení pro motoristy k zimnímu obutí:
  • Při teplotě 7 °C a nižších je výkon letních pneumatik podstatně slabší. Zimní pneumatiky jsou z měkčího a přilnavějšího materiálu. Odlišné jsou i dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně při náledí.
  • Zimní pneumatiky jsou označené symbolem M+S (M-S, M/S, M&S, MS). Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory či sněhové vločky.
  • Hloubka dezénu pneumatik u vozidel do 3,5 tuny musí být ALESPOŇ 4 mm, nicméně určitě je lepší hlubší vzorek. U vozidel nad 3,5 tuny je předepsána hloubka dezénu alespoň 6 mm, i když zimní pneumatiky předepsány nejsou.
  • Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Jen tak je zabezpečena optimální funkčnost.
  • Řidiči mohou použít také protektorované pneumatiky, označené výše uvedeným symbolem, případně terénní pneumatiky.
  • Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
  • Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
  • Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu.
  • Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel.

Podzimní kontrola vozidla a jeho povinné výbavy



Důkladná kontrola vozu by měla být pravidlem a podzim je pro ni ideálním obdobím. Vyplatí se prověřit osvětlení vozidla hlavními světlomety - denní svícení, směrovky, mlhovky. Vizuálně zkontrolovat motor, abychom se přesvědčili, že kabely a hadičky nejsou poničeny. Důležitá je také kontrola hladiny oleje a nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Pozornost si zaslouží i povinná výbava, která zahrnuje reflexní vestu, lékárničku, hever, rezervní kolo případně soupravu na opravu defektu, výstražný trojúhelník, klíč na matice kol, žárovky, pojistky.

Výbava, kterou v zimě oceníte



Pokud s autem uvíznete v létě uprostřed lesů, může se nakonec jednat o zajímavé zpestření vaší cesty a nastalá situace vás pravděpodobně nijak neohrozí, nepočítáme-li časové zpoždění. Jinak tomu ale může být, když ve vánici nebo vichřici zůstanete bez pomoci trčet několik hodin uvězněni v mrazivém počasí ve vašem nepojízdném automobilu. I na takové situace by se zodpovědní motoristé měli připravit. Zejména pokud míří na delší cestu, vyplatí se přihodit do kufru i zavazadlo pro případ nouze. To by mělo obsahovat například startovací kabely, baterku, deku, pracovní rukavice, škrabku na led, láhev s pitnou vodou, sněžné řetězy, případně pár energetických tyčinek a dobrou knihu.                

Zdroj: Uniqa a Slavia pojišťovna

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde

Smrtelných nehod na železnici přibývá, pomoci má modernizace přejezdů



Podle údajů, které na konci července zveřejnila Drážní inspekce, se počet usmrcených při střetnutí na železničním přejezdu za poslední půlrok zvýšil o 133 %. Nejnebezpečnějšími místy přitom byly přejezdy se světelnou signalizací bez závor, na kterých dochází k polovině všech nehod. Společnost CertiCon se 1. října 2016 stala koordinátorem projektu SIDAS (Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti) v rámci programu podpory výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu TRIO, jehož smyslem bude vyvinout nový systém detekující potenciální riziko na železnici. Na projektu se bude podílet také Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.

Přestože Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) investuje každým rokem do zvyšování bezpečnosti na železnici stovky milionů korun, situace na přejezdech není ideální. Do budoucna mají nehodám zabránit technické novinky, jako jsou inteligentní kamerové systémy nebo sekvenční sklápění závor. Například v neblaze proslulé Studénce se nyní testuje laserový detektor překážek. S vývojem bezpečnostních prvků na přejezdech tak budou stále více pomáhat IT firmy.

Pokrok dotuje vláda



Vývoj nových technologií pro bezpečnost na železnici podporuje i stát. Vladimír Mařík, obchodní ředitel společnosti CertiCon, která bude od října 2016 koordinátorem projektu SIDAS podpořeného v rámci programu TRIO Ministerstvem průmyslu a obchodu, říká: „Velice nás těší, že budeme koordinovat vývoj nového detekčního systému, který dokáže s velkou mírou jistoty určit, zda je situace na přejezdu riziková a hrozí kolize. Tento systém bude kombinovat různé metody senzoriky a počítačového vidění, které dokážou eliminovat vliv rušivých vlivů (déšť, mlha, tma, sníh) a zároveň dokážou rozpoznat objekty na přejezdu a pohyb vlaků v okolí.“


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Proč si zřídit úrazové pojištění a jak ho vybrat?

Obrázek: Podpis smlouvy Životní pojištění kryje rizika, se kterými se může člověk během svého života setkat. Před uzavřením životního pojištění je velmi důležité určit rizika, která chcete zajistit a podle toho zvolit vhodný produkt. Martin Pejsar radí, kdo si může pojištění sjednat...

Při cestě na Slovensko pozor na cestovní pojištění i pravidla silničního provozu

Obrázek: Slovenská dálnice Slovenská republika, s malebnými horami a vyhlášenými lázeňskými městy, přitahuje rok co rok mnoho návštěvníků z ČR. Nezapomínejme, že už delší dobu nejsme součástí jednoho státu a pravidla se tak mohou lišit. V článku najdete informace o...

V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?

Obrázek: Dohoda Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...

Tipy pro daňové přiznání

Obrázek: Daňové přiznání Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz