O investicích máme relativně dost informací, ale nehrneme se do nich
1.4.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva ING Bank | |
Akcie jsou napříč Evropou nejznámějším investičním nástrojem, v mezinárodním průzkumu ING o nich mělo povědomí devět z deseti dotazovaných. Pokud jde o využívání investičních produktů, vede pojištění s investiční složkou, s jehož pomocí své peníze zhodnocuje, pětina Evropanů. Následují akcie s 18% podílem.
Nejznámějším investičním pojmem jsou mezi Evropany akcie, které zná 89 % respondentů. Následuje pronájem nemovitostí, který zná a jako investici vnímá 86 % dotazovaných, a dále dluhopisy, o kterých má povědomí 77 % lidí. Průzkum ukázal, že podílové fondy nejsou zdaleka tak široce známým investičním nástrojem, jak odborníci předpokládají. Jejich znalost potvrdilo jen necelých sedm z deseti dotazovaných. Na opačné straně žebříčku pak stojí méně známé a převážně novější typy investic, jako jsou impaktové investice (investování se společenským a environmentálním dopadem), nebo crowdfunding. Přehled podílových fondů najdete zde „Průzkum ukázal, že důležitým rozhodovacím momentem pro investory jsou dlouhodobě nízké úrokové sazby. Investování jako efektivní způsob zhodnocování peněz však stále využívá relativně nízký podíl evropské i české populace. Příčinou je kombinace neznalosti, obav a zažitých mýtů kolem investování,“ říká Libor Vaníček, ředitel retailové části ING Bank v ČR. „V současné době je přitom investování například do podílových fondů velmi snadnou a dostupnou možností, jak zhodnocovat úspory. Investovat lze pravidelně už v řádech stokorun měsíčně a založení investice je otázkou několika minut strávených u počítače,“ dodává. Graf 1 - Procento lidí, kteří uvedli, že níže uvedené investiční produkty znají Zdroj: ING Bank Znalost investičních nástrojů je vyšší mezi muži a tento rozdíl ještě roste u méně známých nástrojů, jakými jsou crowfunding (41% znalost u žen vs. 54% u mužů), alternativní P2P půjčky nebo impaktové investice. Naopak u akcií a pronájmu nemovitostí je povědomí u mužů i žen téměř shodné. Muži jsou jednoznačně zkušenější i v samotném využívání investičních nástrojů a všechny jmenované využívají častěji než ženy. Zatímco pro muže, kteří nějakou formou investují, jsou volbou číslo jedna akcie (23 %), ženy tak činí nejčastěji prostřednictvím pojištění s investiční složkou (17 %). Ve využívání investičních produktů vedou dle očekávání akcie a pojištění s investiční složkou, které využívá asi pětina investorů. Následují podílové fondy (15 %) a pronájem nemovitostí (13 %) a na druhém konci stojí méně známé, a tedy i méně využívané investiční produkty jako impaktové investice (4 %), crowdfunding (5 %) nebo P2P půjčky (6 %). Graf 2 – Procento lidí, kteří uvedli, že níže uvedené investiční produkty používají Zdroj: ING Bank Důvody k výběru konkrétního investičního nástroje jsou různé. Napříč všemi nabízenými produkty je však možné sledovat jeden hlavní rozhodovací moment – nízké úrokové sazby spořicích produktů. Pro řadu dotazovaných patřila mezi rozhodující důvody pro investování i předpokládaná návratnost nebo akceptovatelné riziko. V případě akcií, dluhopisů a podílových fondů hraje při rozhodování úlohu i diverzifikace investic, u investičních příležitostí typu crowdfundingu, P2P půjčky nebo impaktových investic je důležitým faktorem i etická rovina. Na otázku, proč neinvestují, odpovídali neinvestující dotazovaní nejčastěji tak, že na to nemají dostatek finančních prostředků. U akcií kromě toho více než třetina z nich uvedla, že jim riziko spojené s touto formou investování nestojí za to. U relativně nových typů investic, jako je crowdfunding nebo P2P půjčka, je pro více než 10 % dotazovaných omezením to, že nevědí, jak na to. Mezinárodní průzkum ING realizovala agentura Ipsos v 15 zemích na vzorku 14 664 osob.
všechny články | |
Dále v rubrice
Revolut k ochraně zákazníků před podvody s kartami začal využívat AI
Revolut oznámil spuštění pokročilé funkce detekce podvodů, která pomáhá chránit zákazníky před podvody s kartami. Zákazníci Revolutu mohou už nyní pocítit přidanou vrstvu bezpečnostní ochrany, nad rámec již zavedené technologie pro odhalování podvodů APP...
|
Cena bitcoinu pokračuje v růstu na nová historická maxima. Vyplatí se nákup bitcoinu?
Je už pozdě nakupovat Bitcoin? Zdá se, že tato kryptoměna v nadcházejících týdnech překoná své historické maximum díky nárůstu zájmu, který byl způsoben schválením prvních na ni navázaných ETF (na burze obchodovaných fondů) začátkem letošního roku...
|
Produktové novinky bank v únoru aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu února letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB...
|
Cena zlata raketově stoupá. Dokáže zlato stoupnout až na tři tisíce dolarů?
V posledních dnech cena zlata dramaticky vzrostla a aktuálně přesahuje hranici 50 tisíc korun za trojskou unci, tedy zhruba 2100 amerických dolarů. Odborníci predikují, že by se do roku 2028 mohla vyšplhat až k hranici tří tisíc dolarů za unci...
|
všechny články v rubrice
|