Průměrné náklady na využívání běžného účtu v bance se opět zvýšily
| 2.2.2016 | Zdeněk Bubák, Martin Olejník | |
Přicházíme s výsledkem pravidelné čtvrtletní analýzy společnosti Scott & Rose, která posuzuje, jak se změnily průměrné klientské náklady na vedení účtu v bance. Roční náklady bez ohledu na velikost bank stouply pro standardní klienty za poslední čtvrtletí roku 2015 o 11,65 %. Změnil se tak trend postupného snižování nákladů na běžný účet a ty se vyšvihly nad hranici, kterou dosahovaly v pololetí roku 2015. Náklady pro tzv. internetové klienty se zvýšily poměrově ještě více a téměř dosáhly hodnoty konce roku 2014.
Podle pravidelné studie společnosti Scott & Rose roční průměrné náklady na vedení bankovního účtu v Česku, tj. průměr všech poplatků za vedení účtu nebo balíčku a za další transakce, které provádí modelový klient (tzv. standardní klient), od posledního měření stouply o 113 korun, tj. o 11,65 %, a činily tak na konci loňského roku 1 080 korun. Tento nárůst přerušil řadu mezikvartálních poklesů a hodnota ročních nákladů na využívání běžného účtu se koncem roku 2015 vyšplhala dokonce nad úroveň dosaženou v pololetí stejného roku. Ke konci 3. čtvrtletí roku 2015 přitom náklady činily „pouze“ 967 korun a poprvé se tehdy u modelového standardního klienta dostaly pod 1 000 korun. Čtěte zde: Jak vypadaly náklady na vedení běžného účtu ve druhém čtvrtletí 2015? reklama

|
 Roční náklady na vedení účtu v letech 2014 až 2015 - standardní občané (v Kč) | Čtvrtletí | 4Q/2014 | 1Q/2015 | 2Q/2015 | 3Q/2015 | 4Q/2015 | | Průměr | 1 127 | 1 104 | 1051 | 967 | 1 080 | Zdroj: Scott & Rose Pozn.: chování standardního klienta najdete na obrázku 1 Náklady na vedení účtu ke konci roku opět rostly Graf 1  Autor: Scott & Rose Na růst průměrných nákladů na vedení účtu o 113 korun, tj. o 11,65 %, měly vliv úpravy sazebníků GE Money Bank a Expobank. U GE Money Bank mělo největší vliv zvýšení poplatku za předávání měsíčních výpisů poštou z 25 Kč na 30 Kč a poplatku za výběr hotovosti z bankomatu ostatních bank v ČR ze 40 Kč na 49 Kč. Dalším faktorem bylo nahrazení již nenabízeného Konta Genius bene+ Kontem Genius Free & Flexi. Expobank nahradila Konto 5 za 50 novým Běžným účtem Expo Active. Vyzkoušejte si své znalosti o běžných účtech v našem testu zde Roční náklady na vedení účtu v letech 2014 až 2015 - internetoví občané (v Kč) | Čtvrtletí | 4Q/2014 | 1Q/2015 | 2Q/2015 | 3Q/2015 | 4Q/2015 | | Průměr | 406 | 362 | 374 | 291 | 394 | Zdroj: Scott & Rose Pozn.: chování internetového klienta najdete na obrázku 1 Graf 2  Autor: Scott & Rose Srovnání běžných účtů najdete zde Zvýšení nákladů u tzv. internetových klientů (tj. těch, kteří k transakcím využívají hlavně internet a hotovost vybírají jen z bankomatu vlastní banky - chování internetového klienta najdete níže na obrázku 1) o 103 koruny, tj. o 35,19 %, bylo způsobeno stejnými faktory, jako snížení nákladů u standardních klientů (viz výše). Náklady v posledním čtvrtletí roku 2015 tak vzrostly téměř na úroveň konce roku 2014. Přitom 3. čtvrtletí roku 2015 bylo pro internetového klienta historicky nejlevnější, a to stejně jako u standardních klientů. Žebříček běžných účtů najdete zde Průměrné roční náklady na vedení účtu podle velikosti bank Náklady na vedení běžného účtu uvedené v první kapitole jsou prostým průměrem nákladů na vedení účtů všech bank (podle chování modelového klienta). Pokud do výpočtu zahrneme i faktor velikosti banky, tj. větší váhu získají náklady na účet větší banky, tak dostaneme následující výsledky: Roční vážené náklady na vedení účtu - 2014 až 2015 - standardní občané (v Kč) | Čtvrtletí | 4Q/2014 | 1Q/2015 | 2Q/2015 | 3Q/2015 | 4Q/2015 | | Průměr | 1 545 | 1 480 | 1 360 | 1 264 | 1 332 | Zdroj: Scott & Rose Roční náklady na vedení bankovního účtu pro standardní klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí stouply o 68 korun, tj. o 5,32 %. Roční vážené náklady na vedení účtu - 2014 až 2015 - internetoví občané (v Kč) | Čtvrtletí | 4Q/2014 | 1Q/2015 | 2Q/2015 | 3Q/2015 | 4Q/2015 | | Průměr | 352 | 284 | 399 | 316 | 375 | Zdroj: Scott & Rose Pozn.: výsledky jsou vážené podle počtu klientů jednotlivých bank Roční náklady na vedení bankovního účtu pro internetové klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí stouply o 59 korun, tj. o 18,74 %. Obrázek 1 - Chování modelových klientů  Zdroj: Scott & Rose
všechny články | |
Dále v rubrice
Raiffeisenbank spustila InfoZónu. Nová funkce v aplikaci přináší ověřené informace o financích
Raiffeisenbank spustila InfoZónu, novou funkci ve své mobilní aplikaci. Tato sekce slouží jako spolehlivý a srozumitelný zdroj informací z oblasti financí a každodenního života. Cílem je nabídnout lidem spolehlivý zdroj informací přímo v prostředí, které dobře znají a považují za bezpečné...
|
Banka CREDITAS vypne online služby na téměř pět dní, co to pro její klienty znamená?
Banky pravidelně provádějí plánované odstávky svých systémů, které obvykle trvají několik hodin nebo maximálně přes noc. Banka CREDITAS nyní chystá mimořádně dlouhou odstávku, která potrvá několik dní. Důvodem je přechod na novou generaci interních bankovních...
|
Výhody pro podnikatele: Kde získat zajímavou nabídku?
Podnikání v dnešní době vyžaduje nejen dobrý nápad a úsilí, ale i kvalitní finanční zázemí. Banky proto stále častěji přicházejí s výhodnými nabídkami, které mají živnostníkům a firmám pomoci s rozvojem podnikání, investicemi nebo provozním financováním...
|
Moderní kapesné: dětské účty nahrazují kasičky i vkladní knížky
Dřívější generace spořila do „prasátka“ nebo měla vkladní knížku, kterou jí založili rodiče či prarodiče. Dnes vkladní knížky prakticky zmizely, kasičky přežily a nejběžnějším způsobem, jak děti ukládají peníze, jsou jejich vlastní bankovní účty. Roste také zájem rodičů...
|
všechny články v rubrice
|