Co vadí Čechům na pobočkách finančních institucí? Těm tu začíná růst nová konkurence
18.2.2015 | Zdeněk Bubák, zpráva Partners | |
Češi stále potřebují místo, kde budou moci s fyzickou osobou řešit své finance. Na pobočky, typicky ty bankovní, chodí drtivá většina z nás, a to 90 procent všech lidí v produktivním věku. Děje se tak i přesto, že právě čekání ve frontě je pro nás tím, co nám vadí nejvíce. Jako hlavní výtku ji v průzkumu pořádaném společností Partners uvedla téměř polovina - přesně 45 procent - těch, kteří na obchodní místa chodí.
Výzkum byl realizován formou on-line dotazování agenturou Ipsos pro společnost Partners v lednu 2015 na reprezentativním vzorku obyvatel ČR (dle věku, pohlaví, vzdělání, příjmů a kraje) ve věku 18 až 65 let v počtu 1 009 dotázaných. Nejvíce vadí fronty, nedostatek soukromí a datlování „tajných“ informací Kromě front, které vadí lidem nejvíce (45 %), respondenti negativně vnímají také absenci soukromí, která na pobočkách panuje, vadí 32 procentům. Na třetím místě (uvedlo 27 procent) se pak objevuje nemožnost vidět informace, které si pracovník pobočky prohlíží nebo o klientovi zaznamenává na počítači, viz graf 1. Češi a finanční pobočky - Graf 1 Autor: Partners Pro zvětšení klikněte na obrázek. „Koncepce většiny poboček finančních institucí je formou open space, oddělené kanceláře jsou velkou raritou. Jednání s pracovníkem pobočky probíhají u stolu či přepážky de facto za účasti dalších návštěvníků, cizích lidí, před nimiž klient řeší mnohdy velmi soukromé finanční záležitosti. A to samozřejmě málokoho těší,“ komentuje výsledky Viola Baštýřová, tisková mluvčí a vedoucí komunikace Partners. Aby Češi byli na pobočce spokojení a líbilo se jim tam, tak nejčastěji k tomu potřebují ochotné a vstřícné pracovníky (55 procent) a každý druhý pak soukromí a vyřízení záležitostí bez front a čekání, viz graf 2. Češi a finanční pobočky - Graf 2 Autor: Partners Pro zvětšení klikněte na obrázek. Nejčastěji nás k návštěvě pobočky přiměje založení či zrušení produktu, nebo aktualizace a nastavení smluv (50, respektive 49 procent). Pohodlnost nebo nedostatek času vede ale k tomu, že 78 procent lidí při řešení preferuje možnost sjednat vše, tedy různé finanční produkty, na jednom místě. Jenže realita se od očekávání značně liší, až 44 procent odpovídajících musí při vyřizování navštívit více typů poboček. Nová konkurence pro pobočky bank a pojišťoven - franšízové pobočky Partners „Není žádným tajemstvím, že Češi jsou v oblasti financí velice konzervativní, to odpovídá i jejich přístupu k finančním institucím. Vlna, kdy to vypadalo, že kamenným pobočkám zvoní umíráček a instituce je hromadně rušily, už je dávno minulostí. Banky a pojišťovny se od on-line servisu vrací k síti obchodních míst. Jenže na jedno si Češi přeci jenom zvykli: vyřídit co nejvíce věcí na jednom místě,“ hodnotí chování Petr Borkovec, generální ředitel a předseda představenstva Partners. „A právě na tento trend jsme zareagovali v Partners a v půlce roku 2012 spustili jako jediná finančně-poradenská společnost na trhu síť franšízových poboček Partners market. Koncept Partners marketů je postaven na tom, že pod jednou střechou klient najde banku i poradenské služby a široké portfolio produktů ze všech oblastí osobních a rodinných financí. Že jsme úspěšně využili mezeru na trhu, dokládá i to, že v únoru otevíráme již 50. franšízu.“ Co vadí Čechům na finančních pobočkách? Autor: Partners Pro zvětšení klikněte na obrázek. Na franšízovém partnerství funguje kromě Partners v oblasti financí ještě hypoteční makléř Gepard Finance, pojišťovací makléř Insia, banka UniCredit Bank a pojišťovna Allianz. „Partners markety ale poskytují na jednom místě jak poradenský servis, tak i širokou nabídku stovky produktů od více než padesáti obchodních partnerů. Franšízy situujeme zejména na menší a střední města, kde je výběr finančních institucí omezený většinou na jednu až dvě banky a pojišťovnu,“ dodává Borkovec. Aktuálně mají Partners zhruba 50 franšízových poboček a do konce roku by jich chtěli mít asi 90. Cílové číslo je pak 250, což už překračuje počty poboček některých velkých bank. Podstatou franšízové pobočky je to, že je zde osoba, která si franšízu koupí, je tedy podnikatelem, a ta už pak další lidi zaměstnává v rámci pracovního poměru. Od Partners pak dostává podporu - metodiku, produkty, školení, finance na investice, které pak splácí apod. Pobočky finančních institucí i dnes mají stále co vylepšovat Jako vstřícné a řešící jejich záležitosti vnímá pracovníky poboček 58 procent Čechů. Necelá třetina má pak pocit, že zaměstnanci jsou sice milí, ale nepomohou vždy s tím, co potřebují. Navíc v každém osmém případě je pracovník pobočky vnímám jako nevstřícný a neochotný, viz graf 3. Češi a finanční pobočky - Graf 3 Autor: Partners Pro zvětšení klikněte na obrázek. Tyto výsledky moc potěšující nejsou. Jen něco málo přes polovinu případů si respondenti odnášejí tu „správnou“ zkušenost z návštěvy pobočky – pracovník byl milý a uměl klientovi pomoci. @@Adverts_middle@@Milada Bicková, franšízantka Partners marketu v Písku, k tomu dodává: „Sama z vlastní zkušenosti vím, že empatie je pro pracovníka pobočky velmi důležitá, stejně jako odborné znalosti. Zaměstnanci bank či pojišťoven mají situaci o to jednodušší, že pracují jen s omezeným portfoliem produktů „vlastní“ instituce, kdežto koncipienti na Partners marketech musí znát produkty od různých obchodních partnerů. V Partners se na obě oblasti klade velký důraz, takže výběru těch správných spolupracovníků se franšízanti věnují opravdu pečlivě.“ I přes výše uvedené výhrady, které Češi k fungování obchodních míst finančních institucí mají, by překvapivě jedna pětina (21 procent) pobočku neměnila. To, co ke změně pobočky Čechy naopak přesvědčí, je nabídka optimalizace stávajících produktů (20 procent) a výrazné rozšíření služeb oproti pobočce (15 procent), viz graf 4. Češi a finanční pobočky - Graf 4 Autor: Partners Pro zvětšení klikněte na obrázek. V pracovní dny, ale mimo pracovní dobu Návštěva poboček je pak pro Čechy samostatnou kapitolou. V drtivé většině je navštěvují v pracovní dny, ze dvou třetin mimo pracovní dobu. 29 procent Čechů své finanční záležitosti vyřizuje v pracovní době. „Zejména na menších městech, kde Partners markety fungují, je prodloužená otevírací doba naprosto výjimečná a lidem nezbývá než se tak zvaně „ulít z práce“ a vyřešit, co potřebují. Na Partners marketech jsme se tomuto snažili předejít a máme otevřeno většinou do šesté či sedmé hodiny a na některých franšízách i v sobotu,“ uzavírá Petr Borkovec. Češi a finanční pobočky Autor: Partners Pro zvětšení klikněte na obrázek.
všechny články | |
Dále v rubrice
V říjnu ceny povinného ručení vzrostly
Náklady na povinné ručení se v říjnu zvýšily. Aktuálně se náklady na pojištění typického vozidla pohybují přes 7 tisíc korun. Více nám napoví index povinného ručení...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Ženy více investují
Ženy začínají více investovat, a to i přes své nižší platy. Co uvádějí data zveřejněná z interní statistiky platformy Investown? Více se dočtete v našem článku...
|
Češi a investice do nemovitostí v zahraničí: Co všechno nabízí Hypotéka bez hranic od ČSOB?
Zájem Čechů o koupi zahraničních nemovitostí v místech, kam jezdí na dovolenou, stále roste. Nejžádanější destinací zůstává Španělsko následované Itálií, Slovenskem, Chorvatskem, Rakouskem a Albánií. Vedle tradičních evropských lokalit se Češi ale poohlížejí...
|
všechny články v rubrice
|