Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Reklama bank v roce 2013. Kolik je to stálo a na jaký typ reklamy vsadily?

27.2.2014  |  Zdeněk Bubák
  


Přenosový vůz české televizeZajímá Vás, kolik peněz banky vydají za reklamu v médiích? Přinášíme Vám kompletní přehled reklamy, kterou si banky zadaly v roce 2013. Dozvíte se jak celkové částky vynaložené za reklamu jednotlivými bankami za celý loňský rok, tak dílčí částky na propagaci jednotlivých produktů či podle typu reklamy.



Reklama na bankovní produkty je v médiích často zastoupená. Společně s reklamou telekomunikačních společností, obchodních řetězců a výrobců automobilů, kosmetiky či léků zabírá podstatnou část reklamního prostoru.

Zaměřili jsme se na detailní analýzu ceny za bankovní reklamu v členění podle bank, produktů a typu reklamního média. Vycházeli jsme přitom z podkladů, které nám poskytla společnost Newton Media. Ceny zahrnují jen náklady na reklamní prostor, ne jiné výdaje např. na výrobu reklamy apod. Celkové náklady mohou být ještě podhodnocené, protože ne ke každé reklamě, která byla započítána do celku, se podařilo zjistit její cenu. V dílčích tabulkách (s výjimkou reklamy celkem) je možné zjistit, jak jsou případně uvedené náklady podhodnoceny. Za cenou v tabulkách buď není uvedena žádná hvězdička, pak uvedená cena odpovídá přesně realitě, nebo je uvedena jedna hvězdička, pak je cena mírně podhodnocena, nebo jsou zde uvedeny dvě hvězdičky, pak je cena podhodnocena o něco více.

Nejvíce za reklamu loni zaplatila Česká spořitelna následovaná Air Bank



Nejvíce za reklamu v roce 2013 utratila Česká spořitelna. V TOP 5 se za ní umístily Air Bank, Raiffeisenbank, Komerční banka a GE Money Bank. Pokud bychom přičetli k nákladům na reklamní prostor, které vynaložila ČSOB, i ty za Poštovní spořitelnu, tak by ČSOB jako celek předstihla Komerční banku a umístila by se těsně za Raiffeisenbank na čtvrtém místě.

Největším hráčem v reklamě z nových nízkonákladových bank je jednoznačně Air Bank, která se dokonce umístila na druhém místě v celkovém pořadí všech bank. Další je až Equa bank na šestém místě. Nejúspornější byla z této kategorie mBank, která vloni na reklamu vynaložila pouze asi 5 % toho co Air Bank.

Přehled nákladů bank na reklamu za rok 2013



Skutečná cena zaplacená za reklamu se může od částky uvedené v tabulce lišit, a to i o desítky procent. Analýza vychází z obvyklých cen za reklamu daného typu a trvání. Pokud konkrétní banka použila nějakou množstevní slevu, bude částka ve skutečnosti nižší.

Banka Cena v mil. Kč
Česká spořitelna 355,6
Air Bank 269,9
Raiffeisenbank 225,0
Komerční banka 213,2
GE Money Bank 204,8
Equa bank 179,1
UniCredit Bank 155,0
ČSOB 145,8
Fio banka 86,7
Era / Pošt.spořitelna 77,2
ZUNO Bank 56,5
Hypoteční banka 44,4
Wüstenrot hyp. banka 34,1
Citibank 15,9
mBank 13,7
LBBW Bank 3,6
J&T Banka 0,8
Oberbank 0,3
Zdroj: Scott & Rose
Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.
 

TOP 10 nákladů na reklamu běžných účtů a balíčků



Banka Cena v mil. Kč
Raiffeisenbank 138,1 *
Česká spořitelna 86,4 **
Air Bank 67,1 *
ČSOB 52,1 **
Fio banka  44,6 *
Era / Pošt.spořitelna 32,9 *
Equa bank 21,7 **
Komerční banka 12,6 **
UniCredit Bank 10,1
mBank 2,6
Zdroj: Scott & Rose
*   mírné podhodnocení nákladů (řádově jednotky procent)
**  o něco vyšší podhodnocení nákladů (řádově 10-20 procent)
Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.

Za reklamu na běžné účty či balíčky nejvíce zaplatila Raiffeisenbank, a to necelých 140 milionů korun. Další v pořadí je Česká spořitelna s 86 miliony korun a Air Bank s 67 miliony korun.

TOP 10 nákladů na reklamu úvěrů



Banka Cena v mil. Kč
Česká spořitelna 217,7 *
Air Bank 202,8 *
Komerční banka 161,9 *
Equa bank 156,5 **
GE Money Bank 154,3 **
UniCredit Bank 144,3 *
Raiffeisenbank 87,8 *
ČSOB 62,4 *
Hypoteční banka 44,3
ZUNO Bank 38,6 *
Zdroj: Scott & Rose
*   mírné podhodnocení nákladů (řádově jednotky procent)
**  o něco vyšší podhodnocení nákladů (řádově 10-20 procent)

Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.

Do reklamy na úvěry nejvíce investovala Česká spořitelna, a to zhruba 218 milionů korun. Air Bank zaplatila jen o něco méně, a to 202 milionů korun. Třetí Komerční bance stačilo vyplatit pouhých 162 milionů korun. Obecně je reklama na úvěry u bank více v kurzu než propagace běžných účtů.

Další typy produktů pak už jen paběrkují, viz další tři tabulky. Platební karty chtěla nejvíce zviditelnit GE Money Bank, která za reklamu na tento produkt zaplatila nejvíce (47 milionů korun). Na internetovém bankovnictví nejvíce záleželo 
Eře / Poštovní spořitelně, která za jeho propagování zaplatila 38 milionů korun. Hlad po investování chtěla nejvíce vzbudit Komerční banka. Její náklady na získání reklamního prostoru pro její investiční produkty dosáhly za rok 2013 částky 17 milionů korun.

TOP 5 nákladů na reklamu platebních karet



Banka Cena v mil. Kč
GE Money Bank 46,9 *
Česká spořitelna 42,5
Fio banka 18,5 *
Citibank 15,4 *
ČSOB 15,0 *
Zdroj: Scott & Rose
*   mírné podhodnocení nákladů (řádově jednotky procent)
Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.

TOP 5 nákladů na reklamu internetového bankovnictví

    

Banka Cena v mil. Kč
Era / Pošt.spořitelna 38,1 *
ČSOB 34,9 **
ZUNO Bank 17,3 *
Komerční banka 6,8
Raiffeisenbank 5,5
Zdroj: Scott & Rose
*   mírné podhodnocení nákladů (řádově jednotky procent)
**  o něco vyšší podhodnocení nákladů (řádově 10-20 procent)

Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.

TOP 5 nákladů na reklamu investování



Banka Cena v mil. Kč
Komerční banka 17,1 **
ČSOB 14,9 *
Fio banka 10,4
Česká spořitelna 9,0
GE Money Bank 3,4
Zdroj: Scott & Rose
*   mírné podhodnocení nákladů (řádově jednotky procent)
**  o něco vyšší podhodnocení nákladů (řádově 10-20 procent)

Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.

Náklady bank na reklamu v roce 2013 podle typu reklamního média



Typ Cena v mil. Kč Počet reklam
televize 1 437,6 113 266
tisk 408,0 5 962
internet   389,2 63 258
outdoor (venkovní) 164,5 34 417
rádio 155,3 146 925
kino 15,4 496
OOH TV* 2,2 1 232
nespecifikováno 1,6 140
instore  (vnitřní) 0,2 515
Zdroj: Scott & Rose
* OOH TV = Out of Home TV (televize mimo domov)
Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.

Nejvíce za reklamu banky zaplatily televizím. Jejich reklama se nesoustředí jen na klasické české kanály, ale i na odborné kanály kabelových televizí apod. Druhým „nejšťastnějším“ médiem byl tisk. Dnes už bychom spíše na tomto místě očekávali internet, ale zřejmě doba ještě tolik nepokročila. Třetí internet je následován čtvrtou venkovní reklamou v podobě billboardů a podobných reklamních ploch. Rádio je na pátém místě. Další kanály jsou pak už opravdu jen okrajové.

Z další tabulky vyčtete, na jaký typ reklamy se soustředily jednotlivé banky. Všechny banky uvedené v tabulce do jedné nejvíce utratily za televizní reklamu. Masívními podporovateli tištěných médií jsou tradiční banky jako Česká spořitelna (její náklady na tištěnou reklamu se dokonce blíží částce placené televizím), Komerční banka, ČSOB a UniCredit Bank. Tyto banky také utrácejí více za tištěnou reklamu než za reklamu internetovou.

Více na internet než na tisk sázejí 
Air Bank, Raiffeisenbank, GE Money Bank a Fio banka. Z pohledu na poměr mezi tištěnou a internetovou reklamou se nám vymyká Equa bank, kterou by člověk spíše čekal mezi bankami typu Air Bank či Fio. Na druhou stranu je číslo za internetovou reklamu u Equa bank podhodnocené, takže je možné, že by se po získání všech relevantních cen tato banka dostala na stranu těch „internetově zaměřených“.

Na outdoor a rádio v reklamě nejvíce sází Česká spořitelna a Komerční banka. ČSOB pak zajímá z těchto dvou reklamních kanálů více outdoor a na rádio věnovala minimum.

Náklady TOP 10 největších reklamních hráčů podle typu média



Banka Televize Tisk Internet Outdoor Rádio
Česká spořitelna 180,9** 140,6 36,1*  52,9 63,7*
Air Bank 197,6*  3,0 75,1*  17,3 -   
Raiffeisenbank 196,1*  12,2 26,6   3,5 9,3 
Komerční banka 176,7** 88,3 29,9** 20,2 22,9 
GE Money Bank 162,3** 17,0 39,7    3,6 7,3 
Equa bank 145,2** 14,9 13,3** 1,5 6,7 
UniCredit Bank 103,5** 34,1 18,3*  5,3 18,4 
ČSOB 62,7** 54,9 36,7** 36,6 9,7 
Fio banka 61,9    7,4 33,2    -   -   
Era / Pošt.spořitelna 45,3** 23,7 12,9    11,7 5,9 
Zdroj: Scott & Rose
*   mírné podhodnocení nákladů (řádově jednotky procent)
**  o něco vyšší podhodnocení nákladů (řádově 10-20 procent)

Pozn: cena vychází z podkladů společnosti Newton Media a je odhadovaná z obvyklých cen pro daný typ média, délku trvání apod.


      
  



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Porovnání podílových fondů. Který je nejvýnosnější, jaké si účtují poplatky? - zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 4,00 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 3,4 % p.a. u měsíčního vkladuvíce
Účet OPEN - úrok až 3,50 % p.a.více




všechny články
Dále v rubrice

Otevírací doba poboček a platební styk na konci roku 2024

Obrázek: Kamenná pobočka Přinášíme vám jako každý rok přehled o tom, jak budou mít jednotlivé banky v České republice otevřeno během vánočních svátků a na konci letošního roku. Také se dozvíte, kdy své peníze nejpozději odeslat tak, aby se na účet příjemce dostaly ještě letos...

Proč investovat do nemovitostních fondů?

Obrázek: Byty Investice do nemovitostí patří mezi tradiční a stabilní způsoby zhodnocování finančních prostředků. Nicméně přímé vlastnictví nemovitostí může být komplikované a nákladné. Alternativou k nákupu nemovitostí mohou být fondy kvalifikovaných investorů, které nabízí několik výhod...

Denní zprávy

Obrázek: Denní zprávy Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...

Aktuální žebříček spořicích účtů a termínovaných vkladů

Hned dvě banky, poskytující nejvyšší sazby na trhu u spořicích účtů, změnily své sazby. Jak to zamíchalo pořadím v žebříčku spořicích účtů a k jakým změnám došlo? Více naleznete v našem článku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  

Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz
Spravovat souhlas s nastavením cookies