Trend pro rok 2020: Teenageři dostávají k narozeninám cenné papíry
Finanční gramotnost Čechů se příliš nelepší, dál patří mezi Evropany k nejhorším. Stačí se podívat na průzkum mezi spotřebiteli, který ukázal holou realitu – Česko skončilo 20. z 24. států. Tragičtější je situace už jen v pobaltských zemích a v Polsku. I to je jednoznačná motivace k lepšímu ekonomickému vzdělávání nastupující generace. Zodpovědnost přitom není jen na školách, ale také na rodičích.
Jak na to? Už Jan Amos Komenský hlásal: Škola hrou. Nejlepší teorií je zkrátka praxe, a tak se mezi přemýšlivými rodiči šíří nový trend, svým potomkům kupují k narozeninám cenné papíry. Náctiletí touto cestou poznávají hodnotu peněz a osvojují si, jak fungují základní pojmy jako třeba výnos či úroková míra.
V kurzu jsou z cenných papírů zejména korporátní dluhopisy. „Ty jsou při vhodném výběru zajímavým kompromisem z hlediska rizika a výnosu. Výhodou je jejich snadná dostupnost, pořídíte je už za jednotky tisíc korun. Jejich splatnost se obvykle pohybuje kolem 2 – 3 let, výnos bývá 6 – 9 % ročně,“ přibližuje Jiří Helich z ceskedluhopisy.cz.
V praxi to znamená, že pokud dostane teenager dluhopisy k patnáctinám, respektive šestnáctinám, bude mít k dispozici peníze zhodnocené o pravidelně vyplácený kupón, když dosáhne plnoletosti. Naloží s nimi už jako starší a zkušenější lépe.
„Rodiče kupují cenné papíry také právě kvůli tomu, aby peníze nebyly hned utraceny za módní nesmysly a podobně,“ potvrzuje Jiří Helich. Místo bezhlavého utrácení se dospívající naučí, co jim může přinést dobře zvolená investice. Zkrátka se, alespoň zevrubně, zorientují ve finančním světě.
Čím lepší bude v tomto ohledu jejich gramotnost, tím spíše jednou nenaletí třeba poskytovatelům mikropůjček či dalších podobných produktů, které se stávají metlou české populace. A možná si také dají větší pozor na různé bankovní poradce, kteří mnohdy hledají především svůj vlastní profit.
Interest o korporátní dluhopisy přitom nevychází jen od rodičů, zajímají se o ně sami od sebe i mnozí náctiletí. Jiří Helich uvádí příklad studentky Lenky, která si vydělává po brigádách a vydělané peníze investuje.
„Lenka je typickým případem mladého člověka, který pochází z rodiny, kde se finanční gramotnost příliš neřešila a rodiče uvízli v ekonomických pastech. Pak zjistili, že mnoho nabízených produktů nefunguje podle jejich představ. Odstrašující případ ji motivoval dělat věci jinak,“ uzavírá marketingový šéf ceskedluhopisy.cz.
|
9.1.2020
PředchozíDalší
| | |