Expirace certifikátů je jen jednou částí problému: Podnikatelé mohou doplatit na ztrátu autentizačních údajů

Nechávat věci na poslední chvíli se podnikatelům s expirujícími pokladními certifikáty nemusí vyplatit. Na stránkách Daňového portálu se totiž dá vygenerovat nový certifikát pouze po vyplnění autentizačních údajů, což pro mnohé podnikatele může po třech letech znamenat problém. V případě ztráty je sice možné zažádat o nové autentizační údaje, ovšem může to trvat i několik dní.

„Finanční úřad vydává na svých pobočkách autentizační údaje v obálce na počkání, ale pochopitelně pouze v úředních hodinách. Čili víkendy a případné svátky jsou mimo hru. Situaci pak nezachrání ani datová schránka – i tam totiž zaslání nových údajů nějakou dobu trvá. S ohledem na množství blížících se expirací a současný nájezd třetí a čtvrté vlny EET je navíc třeba počítat s tím, že se lhůty budou prodlužovat,“ upozorňuje na možnou komplikaci Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka.

Majitelé „no name“ pokladen mohou narazit

Úskalí může představovat také samotná aktivace nových certifikátů: „Ne každý podnikatel je natolik technologicky zdatný, aby zvládl nový certifikát sám nahrát do pokladny. Asistenční služby však poskytují jen někteří dodavatelé EET pokladen, ti menší navíc v mezičase zkrachovali. Výhodu tak jednoznačně mají zákazníci dominantních hráčů, kteří v rámci paušálních poplatků poskytují asistenci na prodejnách i po telefonu,“ uvádí Petr Menclík.

Jednatel sítě několika pražských gastropodniků Petr Kuchár jeho slova potvrzuje. Asistenční pomoc si zvykl využívat pravidelně: „Kdykoli v souvislosti s EET něčemu nerozumím, zajdu do showroomu Dotykačky, kterou používám ve svých provozovnách. I tentokrát, když mě pokladna upozornila na blížící se konec platnosti certifikátu, jsem si vše nechal podrobně vysvětlit. Teď už eviduji s novým certifikátem,“ pochvaluje si.

Co se děje při promeškání termínu

Pokud dojde k tomu, že původní certifikát vyprší dřív, než podnikatel vygeneruje nový, jeho pokladna přestane fiskalizovat. Znamená to, že na jednotlivé účtenky přestane přiřazovat kódy z Finanční správy. „Údaje o jednotlivých transakcích se však i v tomto čase ukládají do pokladního zařízení, podobně jako když se pokladna kvůli výpadku internetu přepne do offline režimu. Jakmile se načte nový certifikát, pokladna všechny tyto údaje hromadně odešle Finanční správě. Aby se předešlo pokutě, nesmí tento výpadek v evidování přesáhnout 48 hodin,“ uzavírá Petr Menclík z Dotykačky.


Dotykačka  |  31.10.2019


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz