Stamilionový průšvih Zootu? V českém prostředí se vymyká a ukazuje, že sázka jen na zvučné jméno se nemusí vyplatit
Velký dluhopisový průšvih se českému trhu zatím vyhýbal. V kritické situaci se ocitl až Zoot, který se chtěl ve středu Evropy postarat o módní revoluci. Nyní je už jasné, že Zoot tuzemský oděvní trh neovládne a investoři přijdou o velké peníze – až o 95 procent vložených prostředků. Známá společnost se topí v dluzích a internet zaplavují komentáře, proč smělý projekt neuspěl. Jiří Helich z ceskedluhopisy.cz před plytkými a zjednodušujícími závěry varuje: „Víte, po bitvě je každý generál.“
„U Zootu na začátku nemuselo být nic vyloženě špatně. Je možné, že v době, kdy se svým byznysem začínali, byla situace na českém trhu taková, že je zkrátka vůbec nenapadlo počítat s možnou silnou konkurencí. Ta představa mohla působit nereálně. Kapitola sama pro sebe je pak riziko rychlé a značné expanze, ne každá firma je na to připravená a může se objevit neočekávaný zádrhel. Nerad bych ale spekuloval, nebo se tu kasal, že jsem dopředu věděl, jak vše dopadne. Zpětně analyzovat ekonomické dění může i šestileté dítě,“ vysvětlil Jiří Helich.
Raději od Zootu přechází k obecnějším zásadám pro zájemce o dluhopisy. „Pokud nám Zoot něco připomněl, tak zejména dvě věci. Tou první je fakt, že prospekt od České národní banky neříká nic o bezpečnosti dluhopisu. A tou druhou je pak skutečnost, že bezhlavá sázka jen na zvučné jméno není ideální cestou jak investovat peníze,“ přemítá. Skočit po korporátním dluhopisu pouze kvůli tomu, že ho emitovala známá, případně velká společnost, může být podobně zrádné jako jít slepě po co nejvyšším úroku. „Vhodnějším způsobem se jeví, když investor vybírá dluhopisy z odvětví, ve kterých se orientuje. Tedy lidově řečeno do toho vidí. Pokud chce investovat i jinam, je příhodné, když si najde spolehlivého průvodce světem dluhopisů, který má nastavená přísná posuzovací kritéria,“ přiblížil Jiří Helich.
Na ceskedluhopisy.cz si nechtějí hrát na samozvané experty na každý byznys, a tak se rádi a opakovaně obracejí na odborné poradce. „V případech, kdy za námi přijde společnost, která chce emitovat firemní dluhopisy a v jejímž oboru podnikání se nevyznáme, se na poradce skutečně obracíme a jejich názor je pro nás důležitý. Ale když nám i poté zůstanou v hlavách pochybnosti, raději takový projekt odmítáme,“ popsal. Jeho cílem je co nejvíce snižovat riziko, ceskedluhopisy.cz se řídí heslem, že méně je více. Raději než záplavu velmi rizikových dluhopisů inzerují užší nabídku emisí, které prošly náročným sítem striktních kritérií.
„Jde o to umět si vytipovat ve velkém počtu dluhopisů ty, které mohou fungovat,“ podotkl Jiří Helich a ještě se v krátkosti vrátil k Zootu. „Důležitá je kvalita projektu, dívat se jen na zvučné jméno je riskantní. Mnohdy dopadne investor mnohem lépe, když vloží peníze do méně známé firmy, protože má promyšlenější byznys plán a umí se připravit na různé scénáře, jaké mohou na ekonomickém trhu nastat. Zoot patrně nalákal množství zájemců o dluhopisy také na základě popularity své značky, teď jim ale vrátí mezi pěti a deseti procenty vložených prostředků.“
|
29.5.2019
PředchozíDalší
| | |