Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Češi čím dál častěji využívají smartbanking. Pobočky bank navštěvují stále méně

5.2.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva EY
  
  


Mobilní telefonTřetina Čechů je nakloněna mobilním platbám, v současnosti je ale využívá jen 12 % populace. Každý třetí klient využívá smartbanking a jeho obliba stále roste. Banky optimalizují počet poboček a zavádějí samoobslužné terminály. Na pobočky chodí klienti čím dál méně a klesá i četnost kontaktování callcentra banky, ukázal EY Consumer Banking Survey 2018.



Sedm z deseti Čechů používá chytrý telefon



7 z 10 Čechů využívá chytrý telefon, což je více než notebook nebo PC. Smartphony používají téměř všichni mladí (18-34 let) napříč zkoumanými zeměmi (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko).

Graf č. 1: Užívání digitálních technologií
Graf č. 1: Užívání digitálních technologií
Autor: EY
= Kliknutím na obrázek jej zvětšíte =
 
„Ve chvíli, kdy je více než polovina populace mnohem otevřenější ryze online bankovnictví než v minulosti, vidíme obrovský prostor pro zdokonalení smartbankingu. Tři čtvrtiny populace mají smartphony, ale stále jen 41 % z nich využívá smartbanking. Potenciál vidíme zejména v rozšíření nabídky služeb aplikací pro mobilní bankovnictví, jakož i zavádění fintechových služeb pod hlavičkami bank,“ uvádí Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení poradenství pro finanční instituce ve společnosti EY.  

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde


Smartbanking má potenciál růst



I přesto, že smartbanking používá jen 41 % majitelů chytrých telefonů, mobilní bankovnictví má velký prostor pro růst. V posledních 12 měsících je jeho využívání na vzestupu, stále více jej používá pětina z nás. Oproti tomu na pobočky chodíme čím dál méně a podobný klesající trend nastává i při kontaktu s pracovníky bankovních callcenter. „Přichází období, kdy klienti ztrácejí důvod chodit na pobočku. Banky optimalizují jejich počet a zavádějí samoobslužné terminály.

S postupným rozmachem technologií a osvojováním digitálních dovedností se i banky snaží uzpůsobovat prostředí aplikací pro smartphony, pro něž aplikace vyvíjejí primárně. Lepší digitální zkušenost by banky mohly nabízet rozšířením prostředí mobilního bankovnictví například o e-mailové služby, zpravodajství nebo nakupování, a vytvořit tak jedinou platformu, prostřednictvím které budou lidé přistupovat na internet,“ uvažuje Pavel Riegger.

Graf č. 2: Způsoby a frekvence kontaktu s bankou v posledních 12 měsících
Graf č. 2: Způsoby a frekvence kontaktu s bankou v posledních 12 měsících
Autor: EY
= Kliknutím na obrázek jej zvětšíte =

Češi čekají na inovace



Mobilní platby využívá pouze 12 % Čechů, 14 % Slováků, 28 % Rakušanů a 33 % Maďarů. Zájem o využívání mobilních plateb aktuálně jeví více než třetina českých spotřebitelů. I přesto, že Česká republika kraluje v používání bezkontaktních platebních karet, inovace v oblasti mobilních plateb zde nejsou rozšířené tak jako jinde ve světě. Nabízí je jen některé banky a pouze uživatelům Androidu s čipem NFC.

„Češi jsou připraveni na inovace, které jim usnadní život. Naše banky často nabízejí skvělá řešení, ale klienti o nich vůbec nevědí. Finanční instituce musí své zákazníky seznámit s řešeními, která pro ně přichystaly. V opačném případě hrozí, že klienti odejdou ke konkurenci, která jim službu více přiblíží. Klientům je nutné vysvětlit, v čem jsou jejich inovace přínosné, jak ulehčí bankovní styk, a ujistit je, že jsou bezpečné,“ upozorňuje Pavel Riegger.

Graf č. 3: Jak Češi platí, nebo vybírají peníze z účtu

Graf č. 3: Jak Češi platí, nebo vybírají peníze z účtu
Autor: EY
= Kliknutím na obrázek jej zvětšíte =

O průzkumu:
Mezinárodní průzkum EY Consumer Banking Survey 2018, který realizovala poradenská společnost EY, probíhal v 7 zemích (Česká republika, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko a Srbsko). Internetového dotazování se celkem zúčastnilo 3500 respondentů. V České republice vyplnil dotazník reprezentativní vzorek populace o 500 respondentech z řad klientů bank. Průzkum mapoval postoje a důvěru klientů ve finanční instituce, význam bank, porozumění klientům bank a míru jejich angažovanosti v interakci s bankovní institucí. Závěry vyplývající z průzkumu naznačují budoucí vývoj přístupu finančních institucí ke klientovi, který v období digitální transformace představuje velkou výzvu a vytváří příležitosti pro zlepšení bankovních služeb.





      
  


Související články:
Současné marketingové kampaně bank podporující sjednání běžného účtu

Air Bank bude mít Google Pay. Této platformě se přitom delší dobu bránila a nabízela vlastní řešení

Srovnání cen SEPA plateb na českém bankovním trhu. Do prosince čeká některé banky přecenění

Česká softwarová firma digitalizuje banky v Evropě i v USA. Rozhovor s šéfem BSC

Fincentrum jako první finančně poradenská skupina nabízí klientům portál s informacemi o jejich bankovních účtech



všechny články
Dále v rubrice

Současné marketingové kampaně bank podporující sjednání běžného účtu

Obrázek: Peníze Banky s cílem získat nové klienty nebo přimět stávající klienty k využívání více služeb spouštějí různé marketingové akce. Přinášíme vám aktuální přehled takových akcí seřazených podle bank...

Air Bank bude mít Google Pay. Této platformě se přitom delší dobu bránila a nabízela vlastní řešení

Obrázek: Placení mobilem Klienti Air Bank platí mobilním telefonem s Androidem již od dubna 2018. Banka však od začátku tvrdila, že nebude využívat celosvětově rozšířenou platformu Google Pay (dříve Android Pay), ale...

Srovnání cen SEPA plateb na českém bankovním trhu. Do prosince čeká některé banky přecenění

Obrázek: Euro mince Nejpozději od 15. prosince 2019 si za SEPA platby budou smět české banky účtovat jen tolik jako za domácí úhrady. Jde o výsledek nového nařízení EU, jehož cílem je eliminovat rozdíly mezi cenami...

Česká softwarová firma digitalizuje banky v Evropě i v USA. Rozhovor s šéfem BSC

Obrázek: Budova BSC Některé české firmy jsou schopny se dnes prosadit i v mezinárodním měřítku. Ale v oblasti bankovního softwaru to není určitě jednoduché. Banky jsou konzervativní a využívají stará osvědčená řešení,...

všechny články v rubrice










   
 
Finanční produkt roku 2018
Běžný účet od Equa bank
Equa bank


Cena veřejnosti roku 2018
Spořicí účet od Banky CREDITAS
Banka Creditas




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz