Co přinese spotřebitelům nový zákon o distribuci pojištění?
3.8.2018 | Zdeněk Bubák, zpráva Chytryhonza.cz | |
Zákon o distribuci pojištění, který představuje provedení evropské směrnice o distribuci pojištění do českého řádu, byl 31. července podepsán prezidentem republiky. Podpisem prezidenta došlo k završení legislativního procesu. Zákon nabude, a to v závislosti na vyhlášení ve sbírce zákonů, s největší pravděpodobností účinnosti 1. prosince. Přinášíme vám analýzu dopadů nového zákona na klienty pojišťoven, kterou nám poskytla Monika Pisáková, ředitelka oddělení compliance společnosti Chytryhonza.cz.
Zákon o distribuci pojištění zavádí do českého právního řádu, v souladu s celoevropským trendem neustálého zvyšování standardu ochrany spotřebitele, významné povinnosti na straně pojišťoven a pojišťovacích zprostředkovatelů při sjednávání či nabízení pojistných produktů a rovněž rozšiřuje práva klienta. Přehled nabídky životního pojištění najdete zde “Pojišťovny a zejména distributoři by mohli také profitovat z větší kultivace odvětví distribuce pojistných produktů a s tím souvisejícím zvýšením kredibility tohoto sektoru,” říká Monika Pisáková, ředitelka oddělení compliance Chytryhonza.cz. Co nový zákon přinese? - Zákon klade důraz na větší míru informovanosti spotřebitele při sjednávání pojištění. Klient obdrží rozsáhlý soubor informací jak o pojistném produktu, tak o pojistiteli, případně o pojistném zprostředkovateli.
- V rámci sjednávání určitých typů pojištění bude existovat povinnost provést pro klienta analýzu, tak aby měl k dispozici odborné a objektivní informace o vhodnosti konkrétního pojistného produktu.
- Zákon se snaží omezit možnost nabízení nevhodných produktů klientovi tím, že stanoví povinnost zachytit průběh jednání o pojištění či jeho podstatné změně. Tímto omezí možnou preferenci konkrétního pojistného produktu poradcem a zároveň důkazně posílí klientovo postavení.
- Zákon jasně vymezuje odpovědnost pojišťovacího zprostředkovatele za své poradce. Způsobí-li poradce klientovi svým jednáním škodu, odpovídá mu za ni vždy pojišťovací zprostředkovatel.
- Spotřebitelé mohou profitovat z vyšších nároků na profesionalitu, důvěryhodnost a odbornost osob setkávajících se s klienty při distribuci pojistných produktů, včetně jejich následného profesního vzdělávání. Nový zákon také u poradců předpokládá dosažení alespoň středoškolského vzdělání zakončeného maturitní zkouškou.
- Došlo k výrazné redukci často matoucích kategorií pojišťovacích zprostředkovatelů, a to z pěti na dvě. Klientovi bude zřejmější s kým jedná, a zda zprostředkovatel provádí zprostředkování pro něho či pro pojišťovnu.
Přehled nabídky neživotního pojištění najdete zde reklama
|
Zkoušky odborné způsobilosti - Zkoušky odborné způsobilosti, které již byly zavedeny na poli penzijních produktů, úvěrů a investic, se nyní stávají podmínkou výkonu činnosti i při prodeji pojistných produktů.
- Oproti současným zkouškám budou pojišťovací zprostředkovatelé muset mít podrobnější znalosti o prodávaném produktu, aby s klientem mohli jednat s odbornou péči.
- Odborné zkoušky se nově budou skládat z teoretické i praktické části, budou obsahovat pět okruhů odbornosti a budou probíhat před zkušební komisí.
- V rámci praktické části odborné zkoušky se na případových studiích bude hodnotit i schopnost zprostředkovatele řádně vysvětlit zájemci o pojištění nabízený produkt a jeho vlastnosti.
- Současně nový zákon sjednotí podmínky odborného výkonu činnosti s dalšími sektory finančního trhu.
Přehled nabídky autopojištění najdete zde V neposlední řadě se rovněž předpokládá omezení počtu registrovaných zprostředkovatelů, kterých dnes ČNB eviduje téměř 170 000, přičemž značná část z nich není aktivních. Nově bude nutné prodlužovat platnost oprávnění po zaplacení správního poplatku ve výši 1 000 Kč každých 12 měsíců, čímž dojde k výrazné eliminaci neaktivních zprostředkovatelů.
všechny články | |
Dále v rubrice
V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?
Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...
|
Tipy pro daňové přiznání
Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...
|
Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu
Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...
|
Produktové novinky bank v březnu aneb co nového pro nás banky připravily?
Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu března letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka...
|
všechny články v rubrice
|