Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jakým směrem se letos o dovolených vydá cestování do zahraničí? Nové trendy, vyšší rizika

2.6.2017  |  Zdeněk Bubák, zprávy ERV, Slavia, UNIQA, dTest a Sberbank
  


Dovolená v zahraničí - cestovní pojištěníCestovní ruch a zdravotní péče v zahraničí prochází letos velkými změnami. Vzhledem k bezpečnostní situaci v první polovině roku 2016 Češi nejdříve omezili cesty do zahraničí, ale po opadnutí prvotního strachu začali dovolené do cizích zemí, zejména exotických destinací, hromadně nakupovat. S tímto fenoménem je spojené i nákladnější řešení případných zdravotních problémů. Jaké komplikace na cestách vás mohou letos čekat, kolik stojí jejich řešení a jak se bránit finančním následkům? Jak postupovat při nehodě nebo odcizení auta v zahraničí? A jak na dovolené v cizině ušetřit? Na tyto a další otázky se pokusíme odpovědět v dnešním článku.


Za poslední rok a půl prošel cestovní ruch silnými otřesy. Do srpna 2016 většina Čechů letní dovolenou odkládala a z bezpečnostních obav zájezd nakupovala na poslední chvíli. ERV Evropská pojišťovna evidovala propady zájmu o některé destinace až o 60 %. Po opadnutí prvotního strachu začali Češi akceptovat, že terorismus je součástí dnešního světa a dovolené na letošní rok začali dokonce hromadně nakupovat. Nyní je enormní zájem o first minute nabídky. Většina tradičních destinací je téměř vyprodaná.



ERV Evropská evidovala dramatický růst cestování již v průběhu zimy, kdy lidé vyráželi do exotických zemí. Zájem o tyto destinace vzrostl meziročně o 30 %. Prodeje letní dovolené pro rok 2017 mají zcela opačný vývoj oproti minulému roku. Lidé už nevyčkávají na last minute zájezdy, ale ve velké míře nakupují s předstihem. „Zkušenost klientů z minulého roku se nyní odráží do nákupního chování. Obava z létání opadla, terorismus se stal běžnou součástí dnešního života a lidé poznávají i nové destinace, které doposud přebíjela poptávka po tradičních zemích jako je Egypt, Tunis, Turecko,“ říká Ondřej Rušikvas, ředitel obchodu a marketingu ERV Evropské pojišťovny. Vzhledem k velké poptávce je většina kapacit v Řecku, Španělsku, či Itálii už vyprodána ještě před začátkem letní sezóny. „Pokud tedy někdo spoléhá na nákup dovolené na poslední chvíli, je velmi pravděpodobné, že výběr bude hodně omezený,“ pokračuje Rušikvas.

Dynamic packaging – nový západoevropský trend v cestování 



Dynamic packaging je nezbytnou alternativou pro tradiční tour operátory. Spočívá v individuální skladbě dovolené, která je stále více žádaná. Spotřebitelé si tak mohou sami postavit cestovní balíček složený zvlášť z letenky, ubytování či pronájmu automobilu, namísto předem definovaného zájezdu. Hlavní výhodou je, že jednotlivé ceny vždy odpovídají aktuální dostupnosti jednotlivé cestovní služby. Pro takový druh cestování je ale nezbytná velikost trhu a dostatek konkurence na něm. „Pokud na trhu není dostatečně široká nabídka letenek a ubytování, nemůže Dynamic packaging fungovat,“ vysvětluje Rušikvas.

Kam směřuje moderní cestovní pojištění



Změny v cestovním ruchu vytváří nové požadavky i na cestovní pojištění. Moderní pojištění se ubírá do online prostředí, které nabízí rychlé a snadné řešení případných komplikací. „V dnešní době lidé nechtějí na dovolenou vozit kartičky a papírové smlouvy. Ideálním řešením je mobilní aplikace, kde jsou veškeré informace o pojistce či kontakty na asistenční službu. Dají se do ní nahrát cestovní i osobní doklady a pojištění přes ni lze snadno obsluhovat,“ říká Ondřej Rušikvas a dodává: „Přes aplikaci do budoucna umožníme také obnovu celoročního pojištění, up-selling nebo likvidaci běžných škod.“

Např. u ERV Evropské lze nové celoroční pojištění MultiTrip obsluhovat přes mobilní telefon v aplikaci „Moje Evropská“. Nové pojištění přináší také radikálně zjednodušené pojistné podmínky, které umožňují lepší orientaci a srozumitelnost. ERV tvrdí, že aktuálně nabízí celoroční pojištění s nejširší pojistnou ochranu na českém trhu. „Výhodou je, že člověku odpadne starost s administrací a sjednáváním pojištění před každou cestou. Současně celoroční pojištění šetří peníze, protože poskytuje nejširší služby a jeho cena odpovídá zhruba třem jednorázovým pojištěním,“ dodává Rušikvas.

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde

Změny v cestování mají velký vliv na škodní události



I když v roce 2016 klesl celkový počet škod o 10 % oproti roku 2015, průměrná výše škody strmě stoupla o 16 % na 11,5 tisíce korun. ERV Evropská evidovala škody převážně z léčebných výloh. Dramaticky vzrostlo (o 53 %) pojistné plnění za tzv. velké škody nad 100 000 Kč, i když těchto škod bylo na počet zhruba stejně jako v roce 2015. Důvodem je využívání kvalitnějších a dražších zdravotních zařízení, do kterých ERV Evropská transportuje své klienty. „Problémem v řadě nových atraktivních destinací je absence kvalitních zdravotních zařízení. Investoři v první řadě myslí na kvalitní hotely, ale infrastrukturu klinik opomíjejí,“ říká Štěpán Landík, ředitel správy pojištění.

Průměrná velká škoda byla 338 tisíc korun, což je o třetinu více než o rok dříve. Vloni ERV Evropská také vyplácela historicky nejdražší pojistné plnění. Jednalo se o klienta, který po mozkové příhodě zůstal měsíc v nemocnici v Kanadě. Následně byl leteckou ambulancí transportován zpět do České republiky. Celkové náklady se vyšplhaly na 9 milionu korun.

Zvýšený počet vážných úrazů v exotických destinacích dokládá i Slavia pojišťovna. „Evidujeme případ turisty, který na Srí Lance dostal infarkt a musel podstoupit operaci srdce se zavedením bypassu. Výdaje za léčebné výlohy se v tomto případě vyšplhaly přes 300 000 Kč. Řešili jsme také úhradu ošetření klienta, který v Peru potřeboval lékařskou pomoc, protože onemocněl výškovou nemocí. Cena za ošetření se pohybovala kolem 275 000 Kč,“ říká Vanda Kýpeť, produktová manažerka Slavia pojišťovny.

Dopravní nehody se nevyhýbají ani turistům. Slavia pojišťovna zaznamenala například dopravní nehodu v Kambodži, při které utrpěl český turista úraz páteře a hlavy. Ošetření pojišťovnu prozatím stálo téměř 400 000 Kč a případ zatím není u konce. K další dopravní nehodě došlo v Indonésii, kde si turista po pádu z motorky přivodil komplikovanou zlomeninu ruky. Případ si vyžádal lékařské ošetření v hodnotě cca 300 000 Kč. Obdobný úraz, tříštivou zlomeninu s léčebnými výlohami kolem 200 000 Kč, si před nedávnem způsobil také cyklista v Kanadě.     

Léčebné výlohy tvoří 65 % všech škod



Náklady na léčbu rostou také u běžných škod. V minulém roce evidovala ERV Evropská nárůst jejich průměrné výše o třetinu. 30 % všech léčebných výloh bylo z důvodu gastroenteritidy, která je největším zdravotním rizikem v Egyptě a v Bulharsku. 15 % tvoří nemoci horních cest dýchacích, způsobené zejména vysokým teplotním rozdílem mezi venkovní teplotou a klimatizovanými budovami.

Tyto komplikace mohou ve zvýšené míře ohrožovat děti a seniory. Mezi časté problémy dále patří úrazy rukou a nohou, kožní alergie, či nachlazení.

V minulém roce obecně stoupala turistická aktivita seniorů, se kterou je spojen i vyšší počet zdravotních potíží u této věkové skupiny. Průměrná léčba seniora nad 70 let stála vloni 5krát víc než dítěte a 1,8krát více než dospělého do 70 let.

Podle údajů Slavia pojišťovny vyhledá lékařské ošetření zhruba 10 % z klientů, kteří u ní během letních měsíců cestovní pojištění uzavřeli.

„Mezi běžné zdravotní komplikace, kvůli kterým musejí naši klienti na letní dovolené vyhledat lékařské ošetření, patří nevolnosti, u dětí se často objevují záněty středního ucha, alergické reakce, u moře se řeší popálení kůže nebo úpaly. Každoročně však evidujeme i v tradičních dovolenkových destinacích desítky vážnějších případů, kdy léčení přesáhne dobu původně plánované dovolené a cena za lékařské ošetření se pohybuje v řádech stovek tisíc korun,“ uvedla Kýpeť ze Slavia pojišťovny.

K vážnějším zraněním dochází například při sportu, zejména při cyklistice, potápění, jízdě na kolečkových bruslích. U dětí eviduje Slavia pojišťovna zranění způsobená na hřištích a dalších atrakcích, jako jsou tobogány, trampolíny, nejrůznější klouzačky a prolézačky. Je dobré mít na paměti, že cestovní pojištění je třeba vždy přizpůsobit účelu vybrané dovolené. Plánujete, že budete provozovat rizikovější sporty, například potápění, horolezectví, vodní lyžování, surfování, sjezdy na horských kolech? Pak je třeba si tyto aktivity připojistit, pokud je pojišťovna nemá již zahrnuty v základním pojištění.

Škody dle destinací



Nejvíce škod zaznamenala ERV Evropská z Egypta (31 %), Řecka (21 %) a Bulharska (11 %). Nejvyšší průměrné škody byly vloni v Kanadě, Afghánistánu, Singapuru, Réunionu a USA. Kvůli zvýšenému zájmu o letní exotické země také přibývá drahých škod z destinací jako Seychely, Dominikánská republika, Kapverdy, Srí Lanka, Venezuela, Ekvádor, Mexiko, Kuba.

Pojištění storna



V druhé polovině roku 2016, kdy Češi začali masově vyrážet do přímořských letovisek, vzrostly škody z pojištění storna. Vzhledem k výběru vzdálenějších a dražších destinací stoupla průměrná výše škody o 6 % na 16 300 korun. Nejdražší škodou vyplacenou v roce 2016 z pojištění storna, je téměř 670 tisíc korun za neuskutečněnou rodinnou dovolenou v JAR.

Proč uzavřít cestovní pojištění?



Někteří čeští turisté cestující do zahraničí se milně domnívají, že je v případě zdravotních komplikací bezpečně ochrání veřejné zdravotní pojištění platné v rámci EU. Ti však mohou být nemile překvapeni. Jako občané ČR sice máme ve v rámci států EU nárok na zdravotnické služby v lokálních státních zařízeních, je však nutné si uvědomit, že toto pojištění nepokrývá veškeré náklady, např. spoluúčast, poplatky, nákup léků nebo repatriaci a další výdaje. Prázdninová pohoda tak může vzít za své a nečekané zdravotní komplikace se mohou prodražit. Proto je na místě sjednat si před odjezdem do zahraničí také cestovní pojištění.

Víte, jak postupovat, pokud v zahraničí potřebujete lékařskou pomoc a máte sjednané cestovní pojištění?
  • V případě úrazu nebo nemoci v zahraničí co nejdříve kontaktujte asistenční službu, která je v českém jazyce k dispozici 24 hodin denně.
  • Operátor asistenční služby vám vyhledá nejbližší vhodné zdravotnické zařízení.
  • Při závažnějších zdravotních komplikacích v rámci zemí EU volejte linku 112, asistenční služba vám případně pomůže s tlumočením.
  • Pojišťovna poskytne garanci platby, takže s největší pravděpodobností nebudete muset za zdravotnické ošetření nic doplácet.
  • Asistenční služba zprostředkuje konzultaci s českým lékařem, dohled nad způsobem léčby a bude také v kontaktu s vašimi nejbližšími.
  • Pojišťovna v případě potřeby zorganizuje váš návrat do ČR (převoz sanitkou, vrtulníkem).
  • Pokud bude třeba uhradit některé poplatky v hotovosti, pečlivě si uschovejte všechny doklady a lékařské zprávy.
  • Po návratu do ČR kontaktujte vaši pojišťovnu, která vám uhradí nezbytné výlohy spojené s úrazem či nemocí.

Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou?



Ti, kteří spoléhají při volbě dovolené na cestovní kanceláře a agentury, sice zaplatí za pobyt o něco víc peněz, ale náš právní řád jim poskytne větší ochranu.

Řada cestovatelů však nemá stále jasno, jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou. Rozdíl však opravdu nespočívá jen v názvu. „Organizovat a prodávat zájezdy smí pouze cestovní kancelář. Jedná se o koncesovanou živnost – k podnikání je nutné státní povolení, které při splnění podmínek vydává Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Proces jeho získání není nejjednodušší. Oproti tomu provozování cestovní agentury je živností volnou,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Podnikateli stačí ohlásit živnostenskému úřadu, že chce podnikat, a může prodávat například jednotlivé služby cestovního ruchu (letenky, jízdenky, hotely či kempy). Nikdy ale nesmí zájezdy sám organizovat. Agentury tak běžně zprostředkovávají, tedy přeprodávají zájezdy cestovních kanceláří.

Zákon chrání spotřebitele před krachem cestovních kanceláří dvěma způsoby. Jednak preventivně – koncesi nedostane každý, a pak tím, že kdo není pojištěn, nesmí organizovat zájezdy. „Pojištění zabezpečuje, že se zákazník vrátí z místa, kam ho zkrachovalá cestovní kancelář odvezla nebo dostane zpět zálohu či zaplacenou cenu zájezdu, pokud vůbec neodjel. Spotřebitel musí být rovněž odškodněn i za zkrácení zájezdu. Nikdy bychom proto neměli opomenout zkontrolovat si, zda má cestovní kancelář skutečně sjednáno pojištění proti úpadku,“ doporučuje Zelený.

Řada lidí se domnívá, že smlouva o zájezdu bez podpisu neplatí či není závazná. Jenže to je omyl. Cestovní smlouvu uzavřete bez problémů ústně nebo častěji pár kliky na internetu – a na to pozor. „Oproti jiným službám uzavíraným pomocí dálkové komunikace, typicky po telefonu či na internetu, nelze od smlouvy o zájezdu odstoupit bez uvedení důvodu a sankce do 14 dnů. Zrušit smlouvu tedy lze, ale nemusí to být zadarmo,“ upozorňuje Zelený. Ceník storna bývá součástí obchodních podmínek a jeho výše záleží na době uzavření smlouvy a blížícím se termínu odjezdu.
Neuzavřete-li smlouvu písemně, musí vám pořadatel zájezdu vystavit alespoň písemné potvrzení s řadou povinných údajů. Samozřejmostí je vymezení smluvních stran, samotného zájezdu a ceny, ale také zmíněných stornopoplatků. Pro přehlednost a kvůli častým stížnostem musí potvrzení obsahovat údaje o ubytování (kategorie, stupeň vybavení a podobně). Někdy stačí odkázat na katalog, má-li ho zákazník k dispozici. „Pokud by se náhodou lišilo to, co si domluvíte při sjednávání smlouvy, s údaji na potvrzení, lze se dovolat výhodnější varianty. Cestovka nesmí chybovat či klamat,“ radí Zelený. Upřesňující informace včetně například letenky nebo poukazu na ubytování pak musí zákazník dostat nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu.

Motoristé na dovolené: co dělat při nehodě nebo odcizení auta v cizině



UNIQA pojišťovna zveřejnila pokyny pro motoristy, které na cestě v zahraničí potká dopravní nehoda, či dokonce o vozidlo přijdou přičiněním zlodějů.

Nehoda



Dojde-li v cizině k nehodě, hlavní je co nejrychleji dostat všechny pasažéry havarovaných vozidel do bezpečí mimo vozovku, v případě potřeby jim poskytnout první pomoc, přivolat záchranku a řádně označit místo výstražným trojúhelníkem. Zúčastněné osoby si musí rovněž ihned obléci bezpečnostní reflexní vesty z povinné výbavy.

Nejste-li si jisti dalším postupem, vždy kontaktujte asistenční službu ke svému pojištění auta – doporučujeme zadat si telefon na ni do mobilu už před odjezdem. Ta Vám pomůže nejen radou, ale je schopna se i aktivně zapojit do celého procesu vyřízení nehody s místními institucemi.

Pokud nehodu zaviníte, jste povinni poškozenému sdělit všechny důležité údaje o sobě i o vozidle, zejména jméno a adresu vlastníka auta, pojišťovny, u níž máte povinné ručení, registrační značku auta i číslo zelené karty. Spolu s ostatními účastníky musíte vyplnit formulář Evropský záznam o dopravní nehodě, přidat plánek místa nehody a pořídit fotodokumentaci. Místní policii přivolejte podle lokálních pravidel (s nimi Vám pomůže asistenční služba k pojištění), jinak jen neshodnete-li se s protistranou na interpretaci průběhu události nebo nespolupracuje-li. Policejní protokol podepište jen v případě, souhlasíte-li s údaji v něm uvedenými, případně připojte svoji verzi události. Vyžádejte si rovněž jména a adresy ostatních účastníků, jejich pojištění k autu, a také kontakty na případné svědky. Po návratu do ČR předložte spolu s hlášením škody všechny dokumenty a fotografie své pojišťovně. Pojišťovna kontaktuje poškozeného a celou škodu s ním vypořádá.

Pokud jste naopak poškozeným účastníkem, platí prakticky stejný postup. Vlastník vozidla, jenž kolizi zavinil, by měl událost ohlásit ve své zemi svojí pojišťovně, u níž má povinné ručení, a ta by mi měla s Vámi škodu podle dokumentace vyřídit. Poškozený se může po návratu obrátit s nárokem přímo na pojišťovnu viníka v jeho zemi, případně na tamější národní kancelář. Došlo-li k nehodě na území Evropského hospodářského prostoru (EU, Island, Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko), obraťte se na Českou kancelář pojistitelů. Tam Vám poradí, která pojišťovna u nás je škodním zástupcem (partnerem) dotyčné pojišťovny v ČR.

Pokud uplatníte svůj nárok na více místech, vždy informujte, kde jinde jste ho už vznesli. Z povinného ručení máte nárok vždy jen na jedno odškodnění. Vícenásobná výplata za jednu událost je protiprávní.

Odcizení auta



Je-li Vaše auto během pobytu v zahraničí ukradeno, je třeba událost nahlásit místní policii. Je-li vůz vybaven satelitním sledováním (například telematickou jednotkou UNIQA SafeLine), kontaktujte ihned po zjištění asistenční službu k pojištění. Ta může auto lokalizovat a v součinnosti s místní policií dohledat a vrátit majiteli.

Odcizení auta je třeba rovněž nahlásit i pojišťovně v ČR, u níž máte havarijní pojištění s krytím pro takový případ, a to nejpozději do 14 dnů od zjištění ztráty.

Je-li pátrání neúspěšné, vystaví policie v zemi krádeže dokument Usnesení o ukončení pátrání. Ten je potřeba spolu s doklady a klíčky k autu předat pojišťovně. Pojišťovna vyplatí náhradu do 15 dnů od shromáždění veškerých podkladů a ukončení šetření pojistné události.

Krádež věcí z vozidla



Je-li Vaše auto během pobytu v cizině vykradeno, je třeba událost rovněž nahlásit místní policii a vyžádat si protokol. Postup je analogický, jako v případě odcizení celého vozidla. Pojištění věcí v autě se liší pojišťovnu od pojišťovny. Máte-li připojištěna zavazadla, vztahuje se například v UNIQA krytí na věci ve střešním boxu, nosiči a v zavazadlovém prostoru, dojde-li ke krádeži v době od 5 d 22 hodin. Přes noc nemohou věci zůstat ani skryté v zamčeném prostoru (ledaže má klient speciální připojištění od UNIQA i na noc).

Zavazadla a vybavení nelze rovněž nechávat viditelně v kabině vozu, na tu se krytí z pojištění běžně nevztahuje, a to ani na hlídaných parkovištích (pouze u speciálního připojištění zavazadel od UNIQA se poskytuje pojistná ochrana do 20 % ze sjednané pojistné částky).

V UNIQA pojišťovně lze čerpat náhradu za zabezpečené a skrytě uložené věci v zavazadlovém prostoru auta a ve střešním boxu také z pojištění domácnosti („pojištění věcí při sobě“), a to na území Evropy.

Dojde-li ke krádeži částí vozidla (například xenonové reflektory, zabudovaná navigace apod.), je třeba přivolat policii a sepsat protokol o události. Náhradu za tyto součásti vozu lze čerpat po návratu do ČR z havarijního pojištění, eventuálně speciálních připojištění.

Vždy se vyplatí poradit se s asistenční službou na telefonní lince, která je v provozu nepřetržitě, aby byl Váš postup při podobných událostech správný a zjednodušil proces vyřízení Vaší škody.

Jak ušetřit na dovolené



Přinášíme několik tipů od Sberbank na úsporné letní cestování po Evropě.

Používejte na cestách moderní technologie



Chytrou formou zajištění ubytování jsou aplikace typu Booking.com, Airbnb, Agoda nebo Trivago. Jediné, co vedle šikovné aplikace potřebujete, je chytrý telefon nebo tablet. A s ním internetová data, i když to není podmínkou – zdarma wifi připojení jsou v evropských městech nejen na letištích, ale téměř v každé kavárně, restauraci nebo u čerpací stanice.

Výhodou ubytovacích aplikací je, že po příjezdu na místo můžete najít ubytování i na aktuální noc s velmi výraznou slevou. Pokud nejste zastánci cestování bez předem zajištěného ubytování, zkuste alespoň kombinaci, kdy si na první noc nebo několik dní ubytování objednáte předem a na místě pak improvizujte na základě aktuálních nabídek aplikací. Nejen, že si zpestříte dovolenou, ale ještě ušetříte tisíce korun.

Komfortní je i placení za ubytování, protože aplikace mají zabezpečené prostředí, do kterého zadáte údaje ke své platební kartě. Ubytování nebo třeba taxi (třeba když použijete aplikaci Uber) tak hradíte jen kliknutím, nemusíte se zabývat hotovostí nebo používáním karty na recepci. Je to jednoduché, komfortní a přitom bezpečné.

Vyrazte do kempu



S růstem popularity dovolených v Evropě souvisí i větší zájem o kempování. Pokud si takovou formu dovolené budete chtít užít naplno, půjčte si obytný vůz. Pak budete cestovat se svým vlastním hotelovým pokojem a můžete tak navštívit mořské pláže, hory i města. Půjčovné vychází v letních měsících již od 900 Kč/den. A pokud se vám tato forma dovolené zalíbí, uvažujte o investici do obytného automobilu.

A kempy? Nepředstavujte si je jako zelené louky s polními podmínkami. Naopak – dnešní kempování zvláště v alpských zemích hýří skutečným komfortem. Výjimkou v areálu nebývají ani wellness zařízení, vynikající restaurace nebo půjčovna sportovního vybavení. I proto v Evropě běžně můžete pobyt v kempu uhradit platební kartou. Tato možnost je na recepci kempu vždy viditelně označena.

Mapy si stáhněte do mobilu předem



Rozmach chytrých telefonů má za následek pokles prodejů papírových map i navigací. Volně dostupné aplikace nabízejí podrobné mapy, volbu nejvhodnější trasy a také průběžné obrazové i hlasové navigování. Pokud si předem do aplikace stáhnete mapy zemí, do kterých se chystáte, nebudete pak pro používání navigace v zahraničí potřebovat datový tarif. Po nainstalování si však pro jistotu překontrolujte, že mapy obsahují všechny klíčové body vaší cesty. Abyste pak nebyli překvapeni v nejméně vhodnou chvíli.

Více platebních karet je jistotou



Otázkou také je, zda se na cesty vybavit spíše hotovostí nebo platební kartou. „Za hranicemi mějte ideálně karty obou největších asociací - Visa i MasterCard. Při zřizování účtu v bance například manželům vždy doporučujeme, aby každý z nich měl od každé značky jednu. Je to velmi praktické právě při zahraničních cestách,“ doporučuje Gabriela Brůhová ze Sberbank.

Ale v každé zemi jsou stále obchody, kde neakceptují platební karty nebo preferují jiný typ. Příkladem může být Německo, kde s mezinárodně uznávanými kartami u řady obchodníků narazíte. Naši sousedi totiž platí mnohem častěji kartami typu EC (Electronic Cash), které se v Česku nevydávají. I proto je moudré mít v peněžence připravenou hotovost.

Na poplatky za výběr z bankomatu jméno poskytovatele platební karty vliv nemá, ty jsou závislé na podmínkách banky. Vždy záleží na zemích, do kterých cestujete. Je jistě výhodné se na podmínky informovat před cestou ve své bance. „Naše banka svým klientům u některých účtů nabízí výběry z bankomatů po celém světě zdarma. Šetříme tím nejen jejich finance, ale především čas a mnohdy i nervy,“ říká Gabriela Brůhová.

Přehled poplatků za výběr z bankomatu v zahraničí

Ani v Evropě se nespoléhejte výhradně na platební karty, bez hotovosti se zatím obejít stále nedá.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?

Obrázek: Dohoda Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...

Tipy pro daňové přiznání

Obrázek: Daňové přiznání Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

Produktové novinky bank v březnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Produktové novinky Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu března letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz