O investicích máme relativně dost informací, ale nehrneme se do nich
1.4.2016 | Zdeněk Bubák, zpráva ING Bank | |
Akcie jsou napříč Evropou nejznámějším investičním nástrojem, v mezinárodním průzkumu ING o nich mělo povědomí devět z deseti dotazovaných. Pokud jde o využívání investičních produktů, vede pojištění s investiční složkou, s jehož pomocí své peníze zhodnocuje, pětina Evropanů. Následují akcie s 18% podílem.
Nejznámějším investičním pojmem jsou mezi Evropany akcie, které zná 89 % respondentů. Následuje pronájem nemovitostí, který zná a jako investici vnímá 86 % dotazovaných, a dále dluhopisy, o kterých má povědomí 77 % lidí. Průzkum ukázal, že podílové fondy nejsou zdaleka tak široce známým investičním nástrojem, jak odborníci předpokládají. Jejich znalost potvrdilo jen necelých sedm z deseti dotazovaných. Na opačné straně žebříčku pak stojí méně známé a převážně novější typy investic, jako jsou impaktové investice (investování se společenským a environmentálním dopadem), nebo crowdfunding. Přehled podílových fondů najdete zde reklama
|
„Průzkum ukázal, že důležitým rozhodovacím momentem pro investory jsou dlouhodobě nízké úrokové sazby. Investování jako efektivní způsob zhodnocování peněz však stále využívá relativně nízký podíl evropské i české populace. Příčinou je kombinace neznalosti, obav a zažitých mýtů kolem investování,“ říká Libor Vaníček, ředitel retailové části ING Bank v ČR. „V současné době je přitom investování například do podílových fondů velmi snadnou a dostupnou možností, jak zhodnocovat úspory. Investovat lze pravidelně už v řádech stokorun měsíčně a založení investice je otázkou několika minut strávených u počítače,“ dodává. Graf 1 - Procento lidí, kteří uvedli, že níže uvedené investiční produkty znají Zdroj: ING Bank Znalost investičních nástrojů je vyšší mezi muži a tento rozdíl ještě roste u méně známých nástrojů, jakými jsou crowfunding (41% znalost u žen vs. 54% u mužů), alternativní P2P půjčky nebo impaktové investice. Naopak u akcií a pronájmu nemovitostí je povědomí u mužů i žen téměř shodné. Muži jsou jednoznačně zkušenější i v samotném využívání investičních nástrojů a všechny jmenované využívají častěji než ženy. Zatímco pro muže, kteří nějakou formou investují, jsou volbou číslo jedna akcie (23 %), ženy tak činí nejčastěji prostřednictvím pojištění s investiční složkou (17 %). Ve využívání investičních produktů vedou dle očekávání akcie a pojištění s investiční složkou, které využívá asi pětina investorů. Následují podílové fondy (15 %) a pronájem nemovitostí (13 %) a na druhém konci stojí méně známé, a tedy i méně využívané investiční produkty jako impaktové investice (4 %), crowdfunding (5 %) nebo P2P půjčky (6 %). Graf 2 – Procento lidí, kteří uvedli, že níže uvedené investiční produkty používají Zdroj: ING Bank Důvody k výběru konkrétního investičního nástroje jsou různé. Napříč všemi nabízenými produkty je však možné sledovat jeden hlavní rozhodovací moment – nízké úrokové sazby spořicích produktů. Pro řadu dotazovaných patřila mezi rozhodující důvody pro investování i předpokládaná návratnost nebo akceptovatelné riziko. V případě akcií, dluhopisů a podílových fondů hraje při rozhodování úlohu i diverzifikace investic, u investičních příležitostí typu crowdfundingu, P2P půjčky nebo impaktových investic je důležitým faktorem i etická rovina. Na otázku, proč neinvestují, odpovídali neinvestující dotazovaní nejčastěji tak, že na to nemají dostatek finančních prostředků. U akcií kromě toho více než třetina z nich uvedla, že jim riziko spojené s touto formou investování nestojí za to. U relativně nových typů investic, jako je crowdfunding nebo P2P půjčka, je pro více než 10 % dotazovaných omezením to, že nevědí, jak na to. Mezinárodní průzkum ING realizovala agentura Ipsos v 15 zemích na vzorku 14 664 osob.
všechny články | |
Dále v rubrice
Jak se zabezpečit na stáří
Průměrné dožití populace se prodlužuje. Jak se zabezpečit na odchod do důchodu a vytvořit si dostatečnou finanční rezervu?
|
Jak investují různé generace?
Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, tak každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky...
|
Jaké jsou plány XTB pro rok 2024?
Společnost XTB, globální fintech poskytovatel online investiční platformy a mobilní aplikace, představila svoje plány pro rok 2024. Zároveň oznámila nový milník – její služby nyní využívá jeden milion zákazníků po celém světě. Tento úspěch přišel něco málo přes tři roky poté...
|
Co je to flipování nemovitostí a vyplatí se vůbec někdy?
Flipování nemovitostí, proces nákupu a rychlého prodeje nemovitostí za účelem zisku, se v posledních letech stalo populární investiční strategií. Na českém trhu lze v roce 2024 očekávat pokračující zvyšování poptávky po bytech, zejména...
|
všechny články v rubrice
|