Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak na neprůhledné praktiky zprostředkovatelů? Pojišťovny si poradí samy

12.12.2014  |  Veronika Dusová, zpráva Uniqa pojišťovna
  


Jak na neprůhledné praktiky zprostředkovatelů? Pojišťovny si poradí sami. Na snímku Lucie Urválková.V článku Vám přinášíme pohled finanční ředitelky Uniqa pojišťovny Lucie Urválkové, která se vyjádřila k investičnímu životnímu pojištění v roce 2015. Dočtete se o neprůhledných praktikách zprostředkovatelů, o předsmluvních informacích nebo také o modelaci vývoje pojistného.


Přinášíme Vám vyjádření finanční ředitelky pojišťovny Uniqa k investičnímu životnímu pojištění v příštím roce.

Pojišťovny udělají konec neprůhledným praktikám zprostředkovatelů



Kvalita a hlavně objektivita finančního zprostředkování byla vždy velmi diskutovaným tématem. Prodej produktů nevýhodných pro klienta, zároveň však s tučnou provizí pro poradce, byl palčivou otázkou. Oblast investičního životního pojištění je pro nekvalitní prodejce silným lákadlem, a to díky vysokým zálohovým provizím. Problému přispívá i nízká angažovanost samotných klientů.

I když 85 % klientů subjektivně uvádí, že je produkt srozumitelný (STEM/MARK, duben 2014), ve skutečnosti o jeho podstatě a účelu vědí jen to, co jim vyprávěl poradce. Když dojde na to, jaká rizika hrozí právě mně a na kolik jsem si je pojistil/a, málokdo dokáže odpovědět. A když nahlédne do své smlouvy, často se zpětně diví, co je tam vlastně podepsáno.

Po letech kritiky a mediální pozornosti se nyní pojišťovny shodly na čtyřech opatřeních, která životní pojištění významně zprůhlední. Tato samoregulace je výsledkem zájmu pojišťoven na tom, aby se zákazník mohl rozhodnout opravdu na základě kvalitních informací.

Předsmluvní informace



Nová dohoda pojišťoven napříč trhem jasně vymezuje zákonem dané náležitosti smlouvy a informovanosti klientů. Smlouva musí obsahovat: rozsah a účel krytí, možné investiční strategie a jejich rizikovost i časový horizont, podkladová aktiva, způsob zhodnocení, stupeň volatility, daňovou uznatelnost a optimalizaci, ale také dokonalý výčet všech nákladů, poplatků, i nákladovosti dodatečných změn.

Pojišťovny budou od nového roku 2015 v rámci předsmluvních informací upozorňovat i na úskalí produktu a jeho výluky. Informace mají být navíc výstižné a srozumitelné. Snahou je formát A4, protože největším strašákem pro klienty je rozsáhlá smluvní dokumentace, kterou není snadné se prokousat.

Modelace vývoje pojistného



Životní pojištění se sjednává na dlouhý časový horizont. Tak je k němu třeba i přistupovat – jako k závažnému rozhodnutí s dlouhodobým dopadem. Zákazník by měl proto vědět, jak se bude jeho smlouva v čase vyvíjet, čemuž pomůže i modelace vývoje pojištění během smluvní doby.

Klient tak ví, kdy má jeho pojištění jakou hodnotu, nakolik investici zhodnotil nebo kolik by tratil nerozumným předčasným zrušením. Modelace přitom bude zahrnovat několik scénářů vývoje – od nulového výnosu až po 7 %. A to vše opět na formátu A4 ve formě tabulky a grafu.

Standardizovaný ukazatel nákladovosti



Významnou novinkou, kterou dohoda pojišťoven zavádí, je Standardizovaný ukazatel nákladovosti (SUN). Díky tomuto ukazateli bude životní pojištění mnohem transparentnější. Graficky člení jednotlivé druhy poplatků, tedy nákladů na pojistnou smlouvu, dále rizikové pojistné a investiční složku.

Klient tak zjistí, kolik procent celkového pojistného zaplatí na nákladech a kolik ho stojí celkově krytí rizik. K tomuto ukazateli se bude pro větší přehlednost vždy přikládat standardizovaný koláčový graf zobrazující rozpad pojistného do jednotlivých složek.

Takový přehled umožní snadné a jasné porovnání nabídek pojištění různých pojišťoven mezi sebou, tedy opět jasně deklarovaná snaha pojišťoven o maximální transparentnost.

Rekapitulace stavu pojistné smlouvy



Další samoregulační opatření se týká již uzavřených smluv. Pojišťovny budou dobrovolně a písemně jednou ročně zákazníka informovat o době pojištění, aktuální hodnotě investiční složky pojištění, výši odkupného pro případ, že by chtěl smlouvu vypovědět, o platbách pojistného a dalším – opět přehledně v rámci jedné strany A4.

Pojišťovny se hlásí k odpovědnosti



Díky samoregulaci pojišťoven to budou mít nepoctiví finanční poradci mnohem obtížnější. Je v zájmu pojišťoven samotných, aby jimi nabízený produkt byl transparentní a maximálně pochopitelný pro běžného klienta tak, aby nejasností nemohl zneužít nekvalitní zprostředkovatel.

„Máme tu zkušenost, že samoregulace má často lepší praktický dopad než direktivy nařízené shora. Věříme, že i tento krok zlepší reputaci pojišťovacího sektoru v očích veřejnosti. Ukazuje, že v zájmu dobré věci pro zákazníky se dokážeme shodnout i v dnešním vysoce konkurenčním prostředí. Většinu z těchto opatření jsme u nás v Uniqa zavedli již dávno, jiná nyní pouze přizpůsobíme, aby vyhovovala jednotné formě vykazování. Nyní tak bude mít klient možnost snadného porovnání nabídek různých hráčů na trhu, protože všichni budeme ukazovat stejně definované parametry,“ říká Lucie Urválková, členka představenstva a finanční ředitelka Uniqa pojišťovny.


      
  






všechny články
Dále v rubrice

Při cestě na Slovensko pozor na cestovní pojištění i pravidla silničního provozu

Obrázek: Slovenská dálnice Slovenská republika, s malebnými horami a vyhlášenými lázeňskými městy, přitahuje rok co rok mnoho návštěvníků z ČR. Nezapomínejme, že už delší dobu nejsme součástí jednoho státu a pravidla se tak mohou lišit. V článku najdete informace o...

V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?

Obrázek: Dohoda Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...

Tipy pro daňové přiznání

Obrázek: Daňové přiznání Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz