ABC Českého Hospodářství: Malé firmy rostou jako houby po dešti. Dobrý nápad ale k úspěšnému startu podnikání nestačí

Česká ekonomika má v posledních letech rostoucí tendenci. Domácnosti se utrácet nebojí. Stále častěji se vydávají nakupovat do specializovaných obchodů. Raději nakoupí méně zboží, zato kvalitnějšího. Konzervativním nákupům odzvonilo, experimentování se lidé už zdaleka tolik nevyhýbají. U potravin dbají na čerstvost a původ, v módě zas na použité materiály a ekologii. Nakupují v menším množství a častěji než dříve. Více využívají obchodů v místě bydliště, kam pohodlně dojdou pěšky. Obliba menších regionálních obchodníků a firem je tak stále větší a větší.

Malí a střední podnikatelé představují v Česku více než 99 procent ekonomických subjektů. Na vývozu i dovozu se podílejí více než 55 procenty a zaměstnávají téměř dva miliony zaměstnanců. „Právě tyto podniky významně ovlivňují rozvoj v jednotlivých regionech. Jsou schopné rychle reagovat na změny podmínek a snížit aktuální nezaměstnanost. Navíc se snáze přizpůsobují poptávce, dokážou pohotově využít vzniklých mezer na trhu. Lidé také oceňují osobnější přístup a klientskou péči, kterou jim menší podniky věnují,“ popsal Milan Novotný, marketingový ředitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství. Mezi nejoblíbenější odvětví pro drobné podnikání patří pohostinství a kadeřnické a kosmetické salony. Velké oblibě se ale těší i menší samoobsluhy a obchody s lokálními produkty nebo módou.

„Jenom dobrý nápad ale k úspěšnému startu podnikání nestačí. Je potřeba připravit promyšlenou propagaci a zajistit si schopné investory. Samozřejmě záleží na rozsahu projektu. On-line komunikace jak s potenciálními klienty, tak se společníky je přitom stěžejní,“ zdůraznil Milan Novotný. Hlavním ukazatelem kvality produktů i služeb jsou dnes internetová hodnocení a doporučení na diskusních fórech. „Je třeba promyslet, čemu všemu se firma bude věnovat a jakým způsobem bude vystupovat v delším časovém horizontu. Důležité je si také ujasnit, jakou bude následovat filosofii a na kterou cílovou skupinu se chce zaměřit. Transparentní a připravený marketingový plán spoluutváří silnou značku, která v lidech vzbuzuje důvěru,“ dodal ještě Milan Novotný.

Navzdory tomu, že každý měsíc zkrachuje okolo stovky obchodních společností a více než pětistovka osob samostatně výdělečně činných, česká ekonomika stále roste. „Nejvýznamnější je přínos drobných podniků – to jsou ty s méně než deseti zaměstnanci. Jsou schopny nejpružněji reagovat na stále se měnící potřeby zákazníků a především vyplňují mezery na trhu, kam se velké firmy nedostanou. Střední firmy v Česku na tom ale už tak dobře nejsou. Proti velkým subjektům nemají v konkurenčním boji šanci a kvůli nedostatečné propagaci, špatnému zacílení a málo propracovanému podnikatelskému plánu často zanikají,“ vysvětlil Milan Novotný.

Zákazníci nakupují stále častěji on-line. Trendem je kombinace e-shopu s výdejním místem, kde si zákazník vybrané zboží může prohlédnout nebo vyzkoušet. „Přehledný a kvalitně naprogramovaný e-shop je nutností. To, jak na klienta daný e-shop zapůsobí, ovlivní zásadně rozhodnutí, jestli zde vybraný produkt zakoupí. Důležitý je moderní design, ale především přehlednost a jednoduchost výběru zboží a provedení samotné objednávky. Naprogramovat e-shop asi v dnešní době zvládne skoro každý. Ale vytvořit takový, který v obrovské konkurenci zaujme zákazníka natolik, že v něm bude chtít nakoupit znovu, není snadné. Proto je tvorba e-shopu jednou ze služeb, které v rámci ABC Českého Hospodářství nabízíme. Pomoci s rozvojem menších regionálních firem je naším hlavním úkolem,“ uvedl Milan Novotný, marketingový ředitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.


ABC Českého Hospodářství  |  23.8.2017


PředchozíDalší
 




Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374
Email: redakce@finparada.cz