Češi přeceňují své znalosti o finančních produktech
1.8.2018 | Zdeněk Bubák, zpráva Home Credit | |
Devadesát procent lidí tvrdí, že když si vybírají finanční produkt, hodně se zabývají srozumitelností informací a podmínek. Hledají je na webech jednotlivých společností. Jenže se zdá, že realita je jiná – každý druhý totiž přiznává, že vlastně vůbec nezná bonusy, které jsou s finančními produkty spojené, pokud vůbec nějaké mají. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.
Na trhu je obrovské množství nejen různých produktů, ale také společností, které je poskytují. Je tedy velmi důležité se ve všem dobře zorientovat a nerozhodovat se pod tlakem. „Lidem radíme, aby si vzali dostatek času na rozmyšlenou, jaký produkt skutečně potřebují, a následně si porovnali dostupnou nabídku. Zabere to sice nějaký čas, ale tato investice se určitě vyplatí,“ radí Jaroslav Ondrušek, analytik trhu společnosti Home Credit. Srovnejte si náklady na vedení účtu v různých bankách Při výběru produktu je nejdůležitější cena Které faktory jsou pro takové zvažování nejdůležitější? Nepřekvapivě je to cena, na niž se zaměřuje devět osob z deseti. Svou váhu ale má i rychlost. Respondenti si údajně čím dál více všímají i toho, zda mají o produktu dostatek informací a jestli jsou srozumitelné. Ovšem zdá se, že lidé spíše tuší, že by se zajímat měli – realita je totiž jiná. Když jsou totiž dotázáni, zda opravdu znají výhody a bonusy, které jim produkt přináší, každý druhý přiznává, že je buď nemá, nebo o nich vlastně neví. „Lidé se často snaží ukázat jako lepší – tuší, že by se zajímat měli, a tak se k tomu hlásí. Jenže ve skutečnosti to bohužel tak slavné není,“ myslí si Ondrušek. Nezávislé testy? Ne, zajímá nás spíš zkušenost kamaráda Pokud si lidé berou finanční produkt, často tápou a bojí se, že naletí nesolidnímu poskytovateli nebo podepíšou nevýhodnou smlouvu. Rádi proto využívají zkušenosti ostatních. Obrací se především na své kamarády, kteří už produkt využívají, ale sledují i recenze na internetu. Práci se zjišťováním názorů ostatních si dávají čtyři lidé z pěti. „Velké možnosti dává lidem internet, kam mohou klienti psát své zkušenosti s konkrétní společností i jejími službami. Pozor ale na falešné recenze, kterými si mohou firmy vylepšovat svůj obraz,“ varuje Ondrušek. Radí, aby se lidé raději řídili výsledky nezávislých testů a žebříčků, jako jsou například Index odpovědného úvěrování nebo Navigátor bezpečného úvěru. Jenže tato cesta zdaleka není tak oblíbená, na nezávislá hodnocení se ohlíží jen asi každý druhý. Lidé zároveň tvrdí, že v jejich rozhodování nehraje velkou roli reklama. Chválíme si rychlost Naprostá většina klientů si ale vybere dobře a službu si chválí. Každý pátý pozitivně hodnotí rychlost a flexibilitu, jako dobrou vnímají také srozumitelnost a dostatek poskytnutých informací. Pokud už respondenti zmiňují nějaká negativa, zaměřují se na kritiku právě těch společností, které dostatek informací nedávají. Průzkum byl realizován společností Home Credit na přelomu ledna a února 2018, a to na vzorku 500 respondentů.
všechny články | |
Dále v rubrice
Jak na hypotéku pro samoživitele?
Rozpočet domácností samoživitelů bývá často vypjatý. Musí se totiž sami postarat o jedno či více svých dětí a současně vydělat dost peněz na zajištění potřeb rodiny. Ne vždy se ovšem podaří dostatek financí zajistit. Najde se ovšem řada samoživitelů...
|
Raiffeisenbank nabízí 10 tisíc korun za převedení závazků od jiných poskytovatelů
Od 1. března do 30. dubna 2024 mohou klienti Raiffeisenbank v rámci produktu RePůjčka získat odměnu až 10 tisíc korun za převedení svých závazků z jiných finančních institucí. Výše odměny se odvíjí od částky...
|
Žebříček transformovaných penzijních fondů za rok 2023
Na Finparádě.cz došlo k aktualizaci žebříčku transformovaných penzijních fondů. Tento typ důchodového spoření se vyznačuje tím, že do něho již nejde nově vstoupit a jsou na něm vedeny prostředky z penzijních fondů, které existovaly před penzijní reformou. Změnu žebříčku zveřejňujeme podle výsledků transformovaných penzijních fondů za celý předchozí rok, tj. aktuálně za rok 2023...
|
Revolut k ochraně zákazníků před podvody s kartami začal využívat AI
Revolut oznámil spuštění pokročilé funkce detekce podvodů, která pomáhá chránit zákazníky před podvody s kartami. Zákazníci Revolutu mohou už nyní pocítit přidanou vrstvu bezpečnostní ochrany, nad rámec již zavedené technologie pro odhalování podvodů APP...
|
všechny články v rubrice
|