Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Kvalita elektronického bankovnictví je pro Čechy důležitá, třetina by kvůli němu i změnila banku

9.6.2018  |  Zdeněk Bubák, zpráva ČBA
  


Mobilní telefon Jednoduchost správy účtu a úroveň zabezpečení peněz na něm – to jsou hlavní požadavky Čechů na elektronické bankovnictví. Banky napříč českým trhem se jeho vývoji věnují a nabízejí i mobilní aplikace, jejichž užívání v posledních letech prudce narůstá. Jak vyplývá z květnového průzkumu společnosti SC&C pro Českou bankovní asociaci, pro 84 % Čechů je úroveň elektronického bankovnictví důležitá a až 28 % by kvůli němu dokonce i změnilo banku.


Podle nedávného výzkumu pro Českou bankovní asociaci (ČBA) Češi chtějí mít své finance v bance pod kontrolou a online bankovnictví vnímají jako pohodlnou (93 % dotázaných) a rychlou (92 %) cestu, jak toho kdykoliv a kdekoli (90 %) docílit. Důležitost elektronického bankovnictví pro výběr banky potvrzuje na 84 % Čechů. „Pro 28 % uživatelů je dokonce natolik zásadní, že by kvůli němu i změnilo banku,“ upřesňuje Tomáš Hládek, odborník na platební styk a kyberbezpečnost ČBA, a dodává, „od svého online bankovnictví klienti vyžadují především jednoduché a přehledné ovládání a dobré zabezpečení.“

Co je pro klienty v e-bankovnictví důležité?

Graf 1
Autor: ČBA

Ke svému bankovnímu účtu se klienti nejčastěji přihlašují přes webové rozhraní banky na počítači (71 %). Na 30 % dotázaných Čechů za tímto účelem využívá mobilní aplikaci na telefonu (30 %) či tabletu (5 %). „Přístup přes mobilní aplikaci volí v generaci od 18 do 29 let každý druhý oslovený. Lze proto předpokládat, že tento trend poroste a mobilní aplikace budou nabývat na významu,“ komentuje Helena Zavázalová, odbornice ČBA pro oblast Fintech. Již nyní platí, že pokud má někdo mobilní aplikaci, vstupuje do elektronického bankovnictví přes tuto aplikaci častěji než přes webový prohlížeč.

Graf 2
Autor: ČBA

Pouze asi pětina klientů v průzkumu deklarovala, že žádný elektronický přístup ke svému účtu nepoužívá, z toho 36 % tvoří hlavně lidé v důchodovém věku. „Jako důvod, proč elektronické bankovnictví nepoužívají, uvedli zejména to, že jsou zvyklí chodit na pobočku (32 %). Část má obavu o bezpečnost (16 %) a zbytek buďto nemá vhodné zařízení (8 %), nebo má nějaké jiné důvody – například, že nedisponují přístupem k internetu, e-bankovnictví nepotřebují nebo ho ovládá někdo jiný za ně,“ upřesňuje Helena Zavázalová.

Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde


Jsme spokojeni, s multibankingem ale budeme ještě více



Dvě třetiny Čechů jsou nyní se svým elektronickým bankovnictvím spokojeny. Jeho přínosy vidí zejména v jeho rychlosti a v tom, že jim šetří čas (oboje 94 %). Na 71 % dotázaných také uvedlo, že jim pomáhá s hospodařením – mají díky němu například lepší přehled o svých příjmech a výdajích, mohou v něm jednoduše nastavit trvalé příkazy či si nechat hlídat limity výdajů na určité položky.

Mezi nejčastěji využívané funkce elektronického bankovnictví patří provádění plateb, ověřování stavu účtu a správa trvalých příkazů a inkas. „Rozšiřují se ale i další způsoby využívání internetového bankovnictví. Každý osmý respondent uvádí, že si prostřednictvím elektronického bankovnictví půjčuje peníze,“ doplňuje Helena Zavázalová.

Co vše klienti prostřednictvím e-bankovnictví dělají?

Graf 3
Autor: ČBA

Pokud klienti bank chtějí na svém elektronickém bankovnictví něco změnit, tak je to především zavedení tzv. multibankingu. Možnost ovládat veškeré své účty u různých bank pod jedním přihlášením by uvítalo 72 % respondentů. „Toto téma je nyní velmi aktuální. Podle směrnice PSD2 musí banky umožnit přístup k datům klientů třetím stranám, samozřejmě s jejich souhlasem, a to pomocí tzv. APIs. Česká bankovní asociace vypracovala tzv. Open Banking Standard, k němuž přistoupila drtivá většina bank. Na základě tohoto standardu začínají některé banky svým klientům již multibanking nabízet,“ komentuje cestu k otevřenému bankovnictví v Česku Tomáš Hládek.



Budoucnost patří mobilním aplikacím



Vstupovat do elektronického bankovnictví se bude stále více pomocí mobilní aplikace. „Požadavky na rychlou dostupnost financí vedou k dynamickému růstu mobilního bankovnictví a využívání mobilních bankovních aplikací – za posledních 2 a půl roku vzrostl počet uživatelů mobilních bankovních aplikací o třetinu. Souvisí to samozřejmě i s rozvojem používání chytrých telefonů,“ uvádí Helena Zavázalová. Mobilní bankovnictví přitahuje uživatele zejména rychlostí, jednoduchostí, a větší mírou soukromí.

Rozvoj mobilního bankovnictví bude nejspíš podpořen dalším očekávaným nárůstem uživatelů smartphonů a dostupností internetu. Téměř polovina dotázaných totiž uvádí, že důvodem, proč zatím mobilní bankovnictví nevyužívají, je buď to, že nemají vhodný telefon (24 %), anebo na něm nemají přístup k internetu (21 %). Právě získání smartphonu zdarma nebo se slevou či levnější mobilní data by je podle jejich tvrzení mohlo k používání mobilní banky motivovat.

Někteří (58 %) jsou také stále zvyklí na přístup přes webový prohlížeč či mají obavy o bezpečnost (49 %). Takové obavy jsou zde podle Tomáše Hládka částečně na místě: „Podle našich průzkumů nemá mobilní telefon před napadením zabezpečeno 12 % Čechů, dalších 41 % pak neví. Před spamy a viry je přitom třeba mobilní telefony chránit úplně stejně jako počítače!“ Zde ale varování Tomáše Hládka nekončí: „Určitě bych se vyvaroval přístupu do elektronického bankovnictví z míst s veřejnou WiFi – ta totiž zpravidla není nijak zabezpečená.“ Tuto cestu využívá přes třetinu dotázaných. Na 71 % se pak do své bankovní mobilní aplikace přihlašuje prostřednictvím svého datového tarifu, tedy kdekoli, a 56 % na domácí WiFi síti.

A jak se Češi do svého mobilního bankovnictví přihlašují? Převažuje přístup prostřednictvím uživatelského jména, hesla či PIN kódu. Své příznivce, především mezi muži, si ale získává i biometrie, kterou pro přístup a potažmo i další funkce využívá necelá čtvrtina Čechů.

Jaké přihlašování do bankovní mobilní aplikace preferujete?

Graf 4
Z toho biometrie:
  • Otisk prstu… 79%
  • Snímání oka… 10%
  • Snímání tváře… 3%
  • Ověření hlasu… 3%
  • Neví… 5%
O průzkumu:
Průzkum provedla pro ČBA agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 050 respondentů ve věku 18+, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal on-line ve dnech 15.–25. května 2018.


O České bankovní asociaci

Česká bankovní asociace vznikla v roce 1990 a je dobrovolným sdružením právnických osob podnikajících v oblasti peněžnictví. V současné době sdružuje 37 členů. Rolí asociace je především zastupovat a prosazovat společné zájmy členů, prezentovat roli a zájmy bankovnictví vůči veřejnosti, podílet se na standardizaci postupů v bankovnictví a na vytváření odborných zvyklostí, podporovat harmonizaci bankovní legislativy s legislativou Evropské unie a vyvíjet aktivitu v informativní a školící oblasti. ČBA je členem Evropské bankovní federace a EMMI.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz