Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Pojistný trh v listopadu: srovnání škod nedávného orkánu s jinými pohromami, pojištění kybernetických rizik a další informace

13.11.2017  |  Zdeněk Bubák, zprávy pojišťoven
  


Vichřice HerwartPřinášíme vám pravidelnou informaci o aktualitách na pojistném trhu v Česku. Česká asociace pojišťoven přinesla srovnání škod z nedávného orkánu Herwart s jinými pohromami. Sberbank upravila parametry pojištění schopnosti splácet hypotéku, které nabízí klientům ve spolupráci s BNP Paribas Cardif Pojišťovnou. Podle projektu RadRidim.cz Češi rádi v autech překračují povolenou rychlost, čímž ohrožují nejen sami sebe. Uniqa nabízí pojištění proti kybernetickým útokům. U České pojišťovny můžete získat asistenci při vyřízení pozůstalosti. Pojišťovna České spořitelny upozorňuje na nedostatečné pojištění občanů ČR proti rakovině.



Orkán Herwart byl druhou nejničivější vichřicí v České republice z pohledu pojištěných škod



Finanční objem pojistných událostí vzniklých v souvislosti s následky orkánu Herwart, jenž se územím České republiky prohnal 29. října 2017, vyčíslily pojišťovny na 1,371 mld. Kč . Vyplývá to z aktuálních statistik České asociace pojišťoven (ČAP), která sleduje průběh likvidace pojistných událostí členských pojišťoven.

„V žebříčku pojištěných následků větrných smrští se tak orkán Herwart umístil na 2. místě, hned po nejničivějším orkánu Kyrill z roku 2007. Tehdy pojišťovny vyplatily poškozeným přes 2,2 mld. Kč za téměř 77 000 pojistných událostí,“ komentuje statistiky škod na majetku Petr Jedlička, hlavní analytik ČAP.

Srovnání – následky nejničivějších orkánů



Objem pojištěných škod (tis. Kč) Počet pojistných událostí Průměrná škoda (Kč)
1. Kyrill 2 225 063 76 681 29 017
2. Herwart 1 370 631 39 282 34 892
3. Emma 1 355 047 44 028 30 777
Zdroj: ČAP

Pojišťovny očekávají celkem přes 39 000 pojistných událostí, z nichž naprostá většina (přes 33 000 případů) připadá na pojištění nemovitostí a zbývajících 6000 pojistných událostí pak spadá do pojištění vozidel, domácností a ostatních odvětví. „Aktuálně již bylo nahlášeno 34 000 pojistných událostí, s celkovou škodou ve výši 1,15 mld. Kč. Ačkoliv tyto částky ještě nejsou konečné, většina událostí je již nahlášena a další zpřesnění bude spíše individuální záležitostí,“ upřesňuje Jaroslav Urban, analytik ČAP.

Celková průměrná škoda dosahuje 34 900 Kč, což ve srovnání s následky předchozích větrných smrští Kyrill z roku 2007 a Emma z roku 2008 s průměrnou škodu kolem 30 000 Kč představuje významné navýšení.

Pojistné události uplatňují jak klienti z řad občanů, tak firemní zákazníci. Většina všech pojistných událostí (31 000) je uplatněna ze strany občanů a zbylých 8000 pojistných událostí pak firemními zákazníky. „Mezi škodou vzniklou domácnostem a firemním klientům zpravidla panují velké rozdíly. Průměrná škoda způsobená občanům dosahuje částky 19 000 Kč, zatímco u pojištění podnikatelů převyšuje hodnotu 95 000 Kč,“ doplňuje Jaroslav Urban.

Orkán Herwart se v žebříčku všech živelních katastrof, které pojistitelé řešili od roku 2002, umisťuje na 11. místě, následován vichřicí Emma z roku 2008.

Název události Vznik události Pojištěná škoda za celý trh (mld. Kč)
1. Povodně – Čechy srpen 2002 36,700
2. Povodně – Morava červenec 1997 10,000
3. Povodně – Čechy červen 2013 7,538
4. Tíha sněhu zima 2006 2,500
5. Orkán Kyrill leden 2007 2,225
6. Série bleskových povodní červen–červenec 2009  2,068
7. Krupobití (jih Prahy) srpen 2010 1,889
8. Povodně květen–červen 2010 1,844
9. Letní bouře červenec–srpen 2013 1,561
10. Povodně – Frýdlantsko srpen 2010 1,545
11. Orkán Herwart říjen 2017 1,371
12. Vichřice Emma březen 2008 1,355
13. Série událostí (bouře, krupobití, lokální povodně) 23. 5. – 27. 6. 2016 1,211
14. Povodně – tání sněhu březen–duben 2006 1,000
15. Povodně červenec 2012 0,812
Zdroj: ČAP



Sberbank CZ vylepšila pojištění schopnosti splácet hypotéku



Sberbank CZ přišla ve spolupráci s BNP Paribas Cardif Pojišťovnou s novou generací pojištění schopnosti splácet hypotéku. Rozšiřuje krytí u většiny pojistných rizik, mění výluky z pojištění ve prospěch klientů a zjednodušuje vstupní podmínky.

Sazba pojistného je stejná pro všechny klienty bez ohledu na rizikovost zaměstnání a věk. Nově je v případě pracovní neschopnosti snížena délka, po které vznikne škodní událost, z 60 na 30 kalendářních dnů. V případě, že se klient stane invalidním nebo zemře a příčinou bude dopravní nehoda, pojistné plnění, kterým je zbývající dlužná část úvěru, bude dvojnásobné. Důležité je i zlepšení výluk z pojištění, zejména v rámci degenerativních onemocnění páteře a též odstranění vstupních podmínek pro riziko ztráty zaměstnání. Pojištění schopnosti splácet chrání klienta v případě pracovní neschopnosti, ztráty zaměstnání, invalidity III. stupně a úmrtí.

Téměř dvě třetiny českých řidičů přiznávají časté překračování povolené rychlosti



Z průzkumu projektu RadRidim.cz vyplývá, že se čeští řidiči na silnicích necítí bezpečně. Důvodem může být i skutečnost, že až dvě třetiny z nich přiznává časté překračování povolené rychlosti. Na tento a další nešvary za volantem dokáže řidiče upozornit aplikace AXA Drive, kterou si mohou zdarma stáhnout na www.radridim.cz. Aplikace vyhodnocuje individuální jízdní návyky řidičů, kde si bezpečnou a ohleduplnou jízdou mohou vyjezdit slevu na povinném ručení AXA nad rámec aktuálního bonusu. Aplikaci podporuje BESIP, který bude jejím prostřednictvím nabízet tipy pro bezpečnější jízdu. Z jeho pohledu je také důležitá zpětná vazba, která řidiči ihned po skončení jízdy ukáže kritická místa.

„Výsledky průzkumu jsou k zamyšlení. Šest z deseti řidičů se na českých cestách rozhodně necítí bezpečně, zejména pak ženy. Samotní řidiči však ke snížení nehodovosti na silnicích příliš nepřispívají. Až dvě třetiny z nich často porušuje pravidla silničního provozu překračováním povolené rychlosti. Zarážející je skutečnost, že tento přestupek je většina řidičů ochotna tolerovat,“ popisuje výstupy průzkumu Jiří Cívka, Senior PR manažer skupiny AXA pro ČR a Slovensko.

„Překročení povolené rychlosti patří společně s nevěnováním se řízení mezi dvě nejčastější příčiny dopravních nehod. Často s tragickými následky,“ popisuje Martin Farář z BESIPu. „Je potřeba si uvědomit, že rychlost vozidla má přímý vliv na jeho brzdnou dráhu a současně na reakční dobu řidiče. Toho by si řidiči měli být vědomi především při jízdě v obci. Pokud dojde ke střetu chodce s vozidlem, které se pohybuje rychlostí 60 km/h, mají chodci pouze třicetiprocentní šanci na přežití. Při dodržení povolené rychlosti 50 km/h se šance chodců zvyšuje o polovinu na šedesát procent,“ upřesňuje Martin Farář.

S příchodem podzimu, deštivého počasí, ranních mlh či sněžení se zhoršuje i situace na cestách. Překračování rychlosti, nebezpečné předjíždění nebo brzdění na poslední chvíli mohou na mokré či kluzké vozovce dopadnout tragicky. Projekt RadRidim.cz si proto mezi českými a slovenskými řidiči nechal zpracovat rozsáhlý exkluzivní průzkum zaměřený na bezpečnost na silnicích, jehož výsledky bude postupně zveřejňovat.

„Analyzovaná data potvrdila předpoklad, že plyn častěji sešlapují muži než ženy. Zejména majitelé dražších vozů. Řidiči se na druhou stranu příliš nehlásí k agresivní jízdě. Mezi své nejčastější přestupky ji zařadilo pouze pět procent z nich. Opět spíše muži. Především ve věku osmnáct až dvacet devět let,“ upřesňuje výsledky průzkumu Karel Douda, manažer likvidace pojistných událostí skupiny AXA v ČR a na Slovensku.

Průzkum také ukázal, že téměř tři čtvrtiny řidičů by na svých cestách ocenilo aplikaci, která by jim s hlídáním kritických momentů jejich jízdy pomohla. Aplikace AXA Drive dokáže podchytit většinu problémů, na které ve výzkumu upozorňovali. Z výzkumu projektu RadRidim.cz mimo jiné vyplynulo i to, že většina řidičů je k ostatním účastníkům silničního provozu mnohem kritičtější, než sama k sobě. Jinými slovy – přestupků, které u ostatních řidičů nechtějí tolerovat, se často sami, i když nepřiznaně, dopouští. 

Exkluzivní průzkum pro projekt RadRidim.cz skupiny AXA připravila agentura STEM/MARK. Proběhl v České republice a na Slovensku v termínu 19. 9. – 26. 9. 2017 na vzorku 2010 respondentů formou CAWI dotazování.

Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky životního pojištění - zde


S pojištěním UNIQA se můžete bránit proti kybernetickým útokům



Kybernetická rizika jsou v poslední době jedním z nejskloňovanějších témat i v branži pojištění. Odhaduje se, že celosvětově vybrané pojistné za tato rizika aktuálně činí asi 3,5 miliardy dolarů. Očekává se další masivní nárůst poptávky po krytí, hlavně ze strany firem. Například Mnichovská zajišťovna předpokládá, že objem pojistného za pojištění kybernetických rizik vzroste v horizontu pěti šesti let na trojnásobek.

Typologie škůdců



Za prvé jsou to podvodníci, kterým jde o to, aby podfukem vylákali peníze, osobní data nebo hesla. Cílem je vlastní finanční nebo materiální obohacení. Uplatňují různé postupy: tvoří na sítích atraktivní nabídky vázané na zálohu, vydávají se za seriózní instituce a požadují zaslání citlivých údajů, případně se snaží uhodnout hesla, která následně zneužijí, a podobně. Dále jsou to hackeři. To jsou vlastně takoví rošťáci s hravou povahou. Ti si chtějí dokázat, že jsou jako amatéři chytřejší a důmyslnější než IT experti. Překonání ochrany počítačové techniky a routerů považují za výzvu – a čím věhlasnější značku napadnou, tím lépe. Z pohledu pojištění sem stále častěji patří i psychopati, jejichž cílem je shodit a zničit reputaci jiných osob, které jim byly třeba kdysi blízké – sem řadíme stalking a kyberšikanu.

Kde všude je třeba zajistit kybernetickou ochranu z pohledu pojištění



Zjednodušeně jde o všechny situace, kdy může být napadena IT technika nebo nějaká infrastruktura, což by mělo za následek ztrátu, zneužití nebo nemožnost nakládat s daty, poškození vybavení, přerušení provozu a finanční ztrátu klienta. V případě napadení životně důležitých systémů, například v nemocnicích, může jít i o odškodnění za zhoršení zdravotního stavu nebo smrt. Útok může paralyzovat energetiku a sítě, státní instituce, ekonomické subjekty, finanční instituce nebo třeba e-shopy. U fyzických osob jde o ochranu pro platební karty, pro případ odcizení identity na sítích, zablokování dat nebo poškození pověsti. Všechny tyto situace souvisí s pojistným krytím poskytovaným z různých druhů pojištění.

Privátní ochrana pro každého z nás v pojištění domácnosti



V rámci pojištění bydlení nabízí UNIQA nyní speciální kybernetické připojištění pro různé případy v běžném životě. K dispozici je asistence na telefonu 24 hodin denně.

Pomoc poskytují erudovaní profesionálové v IT ochraně a obraně proti hackerům a podvodníkům v on-line světě. Za 380 korun ročně si klient může pořídit jistotu, že když ho zaskočí „kyberzločin“, má nárok na odbornou a pohotovou pomoc. Trable lze ze zkušenosti většinou vyřešit v řádu desítek minut, nebo odborníci minimálně zamezí dalšímu šíření i zvětšování škody a do 24 hodin navrhnou další postup.

V případech, kdy se jedná o zásah do práv klienta, se často technická asistence propojí s právní asistencí, která chrání oprávněné zájmy postiženého klienta a postihuje pachatele neoprávněného jednání.

Co kryje kybernetické připojištění UNIQA



Dojde-li ke zneužití platební karty prostřednictvím e-shopu, asistence s klientem se s ním spojí a vyžádají storno transakce. Dojde-li ke zkopírování platební karty v bankomatu, kontaktuje pojištěný klient s asistencí banku, aby zkontrolovala dané místo pomocí kamerového systému (doložení transakce prováděné klientem před zneužitím) a stornovala následné neautorizované operace s kartou. Pro tyto případy lze využít i pojištění karty proti zneužití. Následně se situace řeší ve spolupráci s Policií České republiky.

U kyberšikany jde nejčastěji o akce bývalého partnera či partnerky, popřípadě obchodního partnera po rozchodu v podnikání. Ti se rozhodnou pomstít se zveřejněním citlivých osobních materiálů na sociálních sítích, diskusních fórech apod. Asistence UNIQA kontaktuje s ověřením totožnosti zákazníka ústředí serveru se žádostí o stažení. 

Při soustavnějším a systematičtějším napadání prostřednictvím e-mailů, SMS, telefonátů, sociálních sítí, jimiž se pachatel soustředí na dlouhodobé obtěžování, se jedná o stalking. V této oblasti bývá dlouho bezmocná i Policie ČR. Asistence z kybernetického připojištění pomůže klientovi změnit kontaktní údaje a snaží se zúžit pachateli jeho možnosti. Dojde ke změně hesel, přístupů a telefonních čísel. Současně asistence pomůže s identifikací daného stalkera (není-li zjevná nebo doložitelná), a předá ji policii. Vedle technické podpory z kybernetické asistence je rovněž poskytnuta právní podpora.

Při napadení hackerem asistence k pojištění nejprve přeruší jeho spojení s počítačem klienta. Případ je dále řešen podle toho, zda se jedná o sofistikovaný útok nebo drobný vir.

Zpravidla se podaří ochranný zásah v řádu desítek minut. Odblokování dat záleží na způsobu šifrování. Úspěšnost zachránění dat je však vysoká. Experti rovněž zkontrolují, jaké operace byly na počítači při napadení provedeny, např. zda se nestahují nějaká nechtěná data, nevznikl sklad nelegálních dat apod.

Doporučení pro účinnou prevenci kybernetické kriminality


  • Aktualizujte pravidelně software i nastavení, neodkládejte aktualizace antiviru.
  • Hesla musí být spolehlivá – s různými znaky a číslicemi, a také pravidelně obměňovaná. Je-li to možné, užívejte dvoufaktorovou autentizaci. 
  • Zálohujte data, poštu a kontakty v pravidelných intervalech, a to odděleně, například na externí zabezpečené disky. 
  • U neznámých e-mailů i nabídek doporučujeme rozvahu! 
  • Nepředávejte osobní a citlivá data. Neprovádějte finanční transakce na veřejné wi-fi síti a kontrolujte pečlivě výpisy z banky. 
  • Zamyslete se nad tím, co sdílíte na sociálních sítích s nastavením „veřejné“.
  • V případě podezřelé situace kontaktujte asistenci k pojištění co nejrychleji.


Česká pojišťovna nabízí asistenci vyřízení pozůstalosti



Smrt bezesporu patří k těm nejsmutnějším situacím, se kterými se v životě setkáváme. Bohužel je to ale také situace, do které vstupuje mnoho nezbytností, které musí pozůstalí vyřešit, a to v poměrně krátkém čase. Řada lidí v této nelehké situaci ani netuší, co vše je potřeba zařídit, odevzdat a kam je třeba zajít. Zjišťování všech těchto záležitostí zabere spoustu času a pod tíhou emočního vypětí lze snadno na něco důležitého zapomenout. Česká pojišťovna tak přichází s novinkou, která dokáže v těchto těžkých chvílích pomoci a vše potřebné za vás vyřídit.

Jedná se o asistenci vyřízení pozůstalosti. V současné době ji v rámci svého životního pojištění zatím nabízí pouze Česká pojišťovna, a to formou připojištění. Získáte tak pomoc osobního asistenta, který pomůže při vyřízení všech záležitostí, které jsou spojené s úmrtím blízkého člověka a obsáhlým vyřizováním na úřadech a dalších institucích.

S čím vším může asistent pomoci?



Osobní asistent má k dispozici seznam všech věcí, které je potřeba zařídit a po udělení plné moci a předání všech potřebných dokladů a dokumentů ve vašem zastoupení veškeré nezbytnosti vyřeší. „Typicky tak půjde o situace, jako jsou jednání s pohřební službou, matrikou obecního úřadu, zdravotní pojišťovnou, Českou správou sociálního zabezpečení a dalšími institucemi,“ popisuje novou asistenční službu Markéta Filová, odborník na životní pojištění z České pojišťovny a dodává: „Asistent pomůže například i s vyřízením sirotčího či vdovského důchodu, s převody smluv na odběr plynu, elektřiny nebo dodávku vody či s přípravou na dědické řízení.“

„V současné době již smrt přestává být tabu. Lidé věnují čím dál větší pozornost tomu, jak z tohoto světa odchází, více se mluví o domácí i paliativní péči. Stejně tak lidé stále častěji promýšlí i praktické aspekty svého odchodu z tohoto světa,“ vysvětluje Markéta Filová důvody vzniku tohoto zatím ojedinělého produktu. Česká pojišťovna jej v současnosti totiž nabízí jako jediná na trhu. „Věříme, že pomoc s byrokratickými záležitostmi poskytne pozůstalým čas, který mohou v takových nelehkých chvílích věnovat rodině,“ dodává Filová. 

K dispozici je také pomoc psychologa



Česká pojišťovna nabízí v rámci tohoto produktu také pomoc odborníka. Služba spočívá v zajištění sezení u psychologa, a to v místě dle přání klienta. „Chceme, aby naši klienti věděli, že ani v této náročné životní situaci nejsou sami. Rozumíme tomu, že jednorázové sezení ránu ze ztráty samozřejmě nezacelí, může však pomoci v dalším vyrovnávání se s touto bolestnou situací,“ uzavírá Markéta Filová. 

Rakovina je nejčastěji hlášenou vážnou nemocí, lidé se na ni ale pojišťují nedostatečně!



Pojišťovna České spořitelny loni vyplatila za vážné nemoci u dospělých přes 25 milionů korun. Nejčastěji to bylo v případě rakoviny, která tvoří přes 70 procent případů. Celková částka vyplacená za rakovinu tak činila téměř 17 milionů korun. Přestože je však rakovina nejčastěji hlášenou nemocí, lidé se na ni stále pojišťují nedostatečně. U vyplacených událostí činila průměrná pojistná částka necelých 129 000 korun, což obvykle nestačí na krytí výpadku příjmu kvůli potřebnému léčení, jenž průměrně trvá sedmnáct měsíců.

„Aby životní pojištění dostatečně jistilo rodinný rozpočet, je důležité si správně nastavit výši pojistných částek. Při vážné nemoci většinou dochází, kromě snížení příjmu po dobu několika měsíců až let, také k rapidnímu nárůstu dodatečných nákladů na léčení, například kvůli potřebě různých zdravotních pomůcek, doplňků stravy nebo na dopravu k lékaři. Obecně proto doporučujeme nastavit výši pojistných částek na dvojnásobek až pětinásobek obvyklého ročního příjmu,“ upozorňuje Petr Procházka, ředitel úseku řízení produktů Pojišťovny České spořitelny.

Rakovina je podle dlouhodobých statistik druhou nejčastější příčinou úmrtí v České republice a počet nově diagnostikovaných onemocnění neustále narůstá. Pojištění pro případ rakoviny by proto nemělo chybět na žádné smlouvě životního pojištění. „Rakovinu zahrnují obě varianty pojištění vážných nemocí, které v rámci FLEXI životního pojištění nabízíme,“ uvádí Petr Procházka a doplňuje: „Naši klienti mají při pojištění vážných nemocí možnost volit mezi levnější základní variantou, jež obsahuje čtyři nejčastější vážné nemoci – infarkt myokardu, rakovinu, náhlou cévní mozkovou příhodu a totální ledvinové selhání, a kompletní variantou, která kryje ještě dalších 29 diagnóz (například transplantaci životně důležitých orgánů, roztroušenou sklerózu, demenci včetně Alzheimerovy choroby, Parkinsonovu nemoc, slepotu, kóma, klíšťovou meningoencefalitidu, lymeskou boreliózu, těžké popáleniny, Crohnovu chorobu a další)“.


      
  




všechny články
Dále v rubrice

V jakém věku si Češi nejčastěji sjednávají životní pojištění?

Obrázek: Dohoda Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální analýza České asociace pojišťoven. A podle které si životní pojištění sjednáváme v průměru...

Tipy pro daňové přiznání

Obrázek: Daňové přiznání Pro elektronické podání přiznání k dani z příjmu za rok 2023 zbývá necelý měsíc. Na co vše si dát pozor, abyste se vyhnuli chybám, se dozvíte v našem článku...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

Produktové novinky bank v březnu aneb co nového pro nás banky připravily?

Obrázek: Produktové novinky Přinášíme vám pravidelnou informaci o tom, jaké produktové změny a inovace banky a pojišťovny provedly za uplynulý měsíc. Novinky v průběhu března letošního roku oznámily Air Bank, banka CREDITAS, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz